Leer en Verbonden 2021
1–7 februari. Leer en Verbonden 10–11: ‘Opdat u de overwinnaar zult worden’


‘1–7 februari. Leer en Verbonden 10–11: “Opdat u de overwinnaar zult worden”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘1–7 februari. Leer en Verbonden 10–11’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
manuscript van het Boek van Mormon

Replica van het oorspronkelijke manuscript van het Boek van Mormon.

1–7 februari

Leer en Verbonden 10–11

‘Opdat u de overwinnaar zult worden’

Bij het lezen van de Schriften ingevingen opschrijven, is net als het zaaien van zaadjes; zelfs onbeduidende ingevingen kunnen tot betekenisvolle persoonlijke openbaring leiden.

Schrijf uw ingevingen op

Toen de vertaling van het Boek van Mormon vorderde, vroegen Joseph Smith en Oliver Cowdery zich af wat ze moesten doen aan de pagina’s van de vertaling die verloren waren gegaan. De voor de hand liggende oplossing leek om terug te gaan naar dat deel van de platen en het opnieuw te vertalen, maar de Heer wist iets dat zij niet wisten: mensen met een kwade bedoeling smeedden een complot om de tekst op die pagina’s te veranderen en zodoende de geïnspireerde aard van het werk van Joseph in diskrediet te brengen. God had een plan om deze bedoeling van Satan te dwarsbomen en het verlorene te compenseren. Dat plan was al duizenden jaren eerder op gang gebracht toen de profeet Nephi de inspiratie kreeg om een tweede verslag van dezelfde tijdsperiode op te stellen. Later werd Mormon geïnspireerd om dit verslag in het Boek van Mormon op te nemen, ‘met een wijs oogmerk’ van de Heer (zie Woorden van Mormon 1:3–7).

De Heer zei tegen Joseph ‘dat [zijn] wijsheid groter is dan de geslepenheid van de duivel’ (Leer en Verbonden 10:43). In een tijd als de onze, waarin de tegenstander zich onverminderd inzet om het geloof van de mens te verzwakken, is dat een geruststellende boodschap. Wij kunnen net als Joseph ‘getrouw [zijn] en [doorgaan]’ in het werk waartoe God ons geroepen heeft (vers 3). Dan zullen wij ondervinden dat Hij er al voor heeft gezorgd dat ‘de poorten van de hel [ons] niet zullen overweldigen’ (vers 69).

Zie Heiligen, deel 1, hoofdstuk 6.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 10:1–33

Satan streeft ernaar om het werk van God te vernietigen.

Satan zou het liefste willen dat wij vergeten dat hij bestaat – of dat wij op zijn minst zijn pogingen om ons te beïnvloeden niet herkennen (zie 2 Nephi 28:22–23). Maar de woorden van de Heer in Leer en Verbonden 10 onthullen dat Satan Gods werk voortdurend en actief tegenwerkt. Kijk bij het lezen van de verzen 1–33 hoe Satan in de tijd van Joseph Smith probeerde Gods werk te vernietigen (zie ook de verzen 62–63). Welke overeenkomsten ziet u met de manieren waarop Satan in deze tijd te werk gaat? U kunt de Heer vragen hoe Satan u misschien verleidt. Wat leert u uit afdeling 10 waarmee u de pogingen van Satan beter kunt weerstaan?

Leer en Verbonden 10:34–52

De wijsheid van de Heer is groter ‘dan de geslepenheid van de duivel’.

De Heer had al 2400 jaar eerder voorbereidingen getroffen om de verloren pagina’s van het Boek van Mormon te vervangen (zie 1 Nephi 9). Wat komt u in Leer en Verbonden 10:34–52 over de Heer te weten? Welk bewijs van de wijsheid en voorkennis van de Heer hebt u in uw eigen leven gezien?

Het verslag dat de Heer liet voorbereiden om het verloren manuscript te vervangen, staat nu in de boeken 1 Nephi tot en met Omni. Hoe hebben de verhalen en leringen in deze kroniek ‘meer zicht op [het] evangelie’ voor u geworpen? (Leer en Verbonden 10:45).

Afbeelding
Mormon vat de gouden platen samen

Mormon vat de platen samen, Tom Lovell

Leer en Verbonden 11

Als ik God vraag, zal ik ontvangen.

Enkele familieleden en vrienden van Joseph Smith vroegen hem om aan de Heer te vragen wat Hij van hen verwachtte. Joseph wilde dat best vragen, maar de Heer was ook bereid om hun persoonlijke openbaring te geven. In Leer en Verbonden 11, een openbaring die Joseph voor zijn oudere broer Hyrum ontving, zei de Heer: ‘Ik zal u van mijn Geest meedelen […] en dan zult u alle dingen weten […] die u maar van Mij verlangt’ (Leer en Verbonden 11:13–14).

De Heer zei dat zijn woorden bestemd waren voor ‘allen die goede verlangens hebben en hun sikkel hebben ingeslagen om te maaien’ (vers 27). Wat probeert de Heer u in Leer en Verbonden 11 over persoonlijke openbaring te vertellen? Of over deelname aan Gods werk? Wat voor andere boodschappen heeft Hij voor u?

Leer en Verbonden 11:15–26

Als ik ernaar streef om Gods ‘woord te verkrijgen’, ontvang ik zijn Geest en macht.

Zelfs voordat het Boek van Mormon was vertaald, wilde Hyrum Smith graag het evangelie verkondigen. Bedenk bij het lezen van de reactie van de Heer op zijn verlangens wat het voor u betekent om Gods ‘woord te verkrijgen’ (vers 21). Wat hebt u bij uw dienstbetoon in de kerk aan het verkrijgen van Gods woord? Hoe brengt het Gods macht in uw leven?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 10:5.Wat komen we uit dit vers over de kracht van het gebed te weten? Hoe kunnen wij ‘altijd’ bidden? (Zie voor enkele ideeën: David A. Bednar, ‘Bid altijd’, Liahona, november 2008, 41–44.)

Leer en Verbonden 10:38–46.Om met uw gezin te bespreken hoe de Heer het verlies van de pagina’s met de vertaling van het Boek van Mormon compenseerde, kunt u enkele gezinsleden laten vertellen over iets dat ze onlangs zijn kwijtgeraakt. Hoe voelden ze zich toen ze ontdekten dat het weg was? Hoe voelden ze zich toen ze het terugvonden? Hoe compenseerde de Heer volgens Leer en Verbonden 10:38–46 het verlies van die pagina’s, hoewel ze nooit zijn teruggevonden?

Leer en Verbonden 10:55–70.Laat uw gezinsleden zinsneden opzoeken of markeren die beginnen met ‘Ik ben’ of ‘Ik zal’. Wat leren we uit de zinsneden met ‘Ik ben’ over de persoonlijkheid van Jezus Christus? Wat leren we over de zinsneden met ‘Ik zal’ over wat Hij doet? Moedig uw gezinsleden aan om te vertellen hoe hun geloof in Jezus Christus hierdoor gesterkt wordt.

Leer en Verbonden 11:12–14.Door deze verzen te lezen, kunnen uw gezinsleden inzien wanneer de Geest met hen communiceert. U kunt met een zaklamp op de vloer schijnen en een gezinslid vragen om te gaan staan waar het licht schijnt. In welk opzicht lijkt dit op het volgen van de leiding van de Heilige Geest? Wat voor persoonlijke ervaringen kunt u noemen?

Leer en Verbonden 11:15–30.U kunt eventueel een lijst opstellen van alles wat de Heer Hyrum Smith wilde laten doen om zich op de verkondiging van het evangelie voor te bereiden. Waar moeten we als gezin aan werken?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Lees, denk en bid’, Kinderliedjes, 66; zie ‘Ideeën om uw Schriftstudie in gezinsverband te verbeteren.’

Ons onderwijs verbeteren

Pas de Schriften in de praktijk toe. Vraag uw gezinsleden na het lezen van een Schrifttekst in hoeverre die op henzelf van toepassing is. U kunt ze bijvoorbeeld vragen hoe de Geest hen beïnvloed heeft op de manieren die in Leer en Verbonden 11:12–13 beschreven staan.

Afbeelding
Joseph en Hyrum Smith

Joseph en Hyrum Smith, Ken Corbett

Afdrukken