Lære og pakter 2021
1.–7. februar. Lære og pakter 10–11: “Så du kan seire”


“1.–7. februar. Lære og pakter 10–11: ‘Så du kan seire’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“1.–7. februar. Lære og pakter 10–11,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Mormons bok-manuskript

Replika av originalmanuskriptet til Mormons bok

1.–7. februar

Lære og pakter 10–11

“Så du kan seire”

Å skrive ned inntrykk mens man leser Skriftene er som å plante frø: selv små inntrykk kan føre til meningsfylt, personlig åpenbaring.

Skriv ned dine inntrykk

Mens oversettelsen av Mormons bok skred frem, meldte et spørsmål seg naturlig: Hva skulle Joseph Smith og Oliver Cowdery gjøre med de sidene i oversettelsen som var gått tapt? Det logiske ville være å gå tilbake og oversette den delen på nytt, men Herren kunne se noe de ikke kunne – onde menn la planer om å endre ordene på de sidene for å så tvil om Josephs inspirerte arbeid. Gud hadde en plan for å forpurre Satans anstrengelser og kompensere for det tapte. Denne planen ble satt i virksomhet flere tusen år tidligere da profeten Nephi ble inspirert til å lage en opptegnelse til som dekket den samme tidsperioden. Senere ble Mormon inspirert til å innlemme denne opptegnelsen i Mormons bok “i en vis hensikt” som Herren kjente (se Mormons ord 1:3–7).

“Min visdom,” sa Herren til Joseph, “er større enn djevelens list” (Lære og pakter 10:43). Det er et budskap som gir trygghet i en tid som denne, der motstanderens pågående anstrengelser for å svekke tro tiltar i styrke. I likhet med Joseph kan vi være “trofast[e] og fortsett[e] som [vi] har begynt ” på det verk som Gud har kalt oss til (vers 3). Da vil vi oppdage at han allerede har åpnet en utvei, slik at “helvetes porter [ikke skal] få makt” over oss (vers 69).

Se Saints [Hellige], 1:51–61.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 10:1–33

Satan forsøker å ødelegge Guds verk.

Satan ser helst at vi glemmer at han er til – eller at vi i det minste ikke gjenkjenner hans forsøk på å påvirke oss (se 2 Nephi 28:22–23). Men Herrens ord i Lære og pakter 10 avslører at Satan står i konstant, aktiv opposisjon mot Guds verk. Når du leser vers 1–33, se etter hvordan Satan søkte å ødelegge Guds verk på Joseph Smiths tid (se også vers 62–63). Hvilke likheter ser du med måten Satan arbeider på i dag? Kanskje du skulle be Herren om å hjelpe deg til å se hvordan Satan frister deg. Hva lærer du i kapittel 10 som kan hjelpe deg å motstå Satans anstrengelser?

Lære og pakter 10:34–52

Herrens “visdom er større enn djevelens list”.

Mer enn 2 400 år i forveien forberedte Herren at han skulle kompensere for de tapte sidene i Mormons bok (se 1 Nephi 9). Hva lærer du om Herren i Lære og pakter 10:34–52? Hvilke tegn på Herrens visdom og forutviten har du sett i ditt liv?

Opptegnelsen som Gud beredte som erstatning for det tapte manuskriptet, finnes nå i 1 Nephi gjennom Omni. Hvordan har historiene og læresetningene i denne opptegnelsen “[kastet] større lys over … [evangeliet]” for deg? (Lære og pakter 10:45.

Bilde
Mormon forkorter gullplatene

Mormon Abridging the Plates [Mormon forkorter platene], av Tom Lovell

Lære og pakter 11

Hvis jeg ber til Gud, vil jeg motta.

Flere av Joseph Smiths familiemedlemmer og venner ba ham om å søke Herrens vilje på deres vegne. Joseph gjorde gladelig det, men Herren var også villig til å gi dem personlig åpenbaring. I Lære og pakter 11, en åpenbaring som Joseph mottok for sin eldre bror Hyrum, sa Herren: “Jeg vil gi deg av min Ånd … og da skal du vite … alle ting, hva som helst du ønsker av meg” (Lære og pakter 11:13–14).

Herren sa at hans ord var til “alle som har gode ønsker og har grepet fatt i sin sigd for å høste” (vers 27). Hva er det Herren forsøker å fortelle deg om personlig åpenbaring og om å delta i Guds verk, i Lære og pakter 11? Hvilke andre budskap har Herren til deg?

Lære og pakter 11:15–26

Når jeg søker å “erholde [Guds] ord”, vil jeg få motta hans Ånd og kraft.

Selv før Mormons bok var oversatt, ivret Hyrum etter å forkynne evangeliet. Når du leser Herrens svar på hans ønsker, tenk over hva det vil si for deg å “erholde [Guds] ord” (vers 21). Hvordan hjelper det å erholde Guds ord deg å tjene i Kirken? Hvordan bringer det Guds kraft inn i ditt liv?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 10:5.Hva kan disse versene lære oss om bønnens kraft? Hvordan “[ber vi] alltid? (For å få noen ideer, se David A. Bednar, “Be alltid,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 41–44.)

Lære og pakter 10:38–46.Som hjelp til familiens drøfting om hvordan Herren kompenserte for de tapte sidene av oversettelsen av Mormons bok, kan familiemedlemmene kanskje snakke om noe som de har mistet nylig. Hvordan følte de seg da de oppdaget at det var blitt borte? Hva følte de da de fant det igjen? Selv om sidene i Mormons bok aldri ble funnet, hvordan kompenserte Herren for tapet i henhold til Lære og pakter 10:38–46?

Lære og pakter 10:55–70.Be familiemedlemmene se etter utsagn som begynner med “Jeg er” eller “Jeg vil”. Hva kan vi lære av “Jeg er”- utsagnene om hvem Jesus Kristus er og hvordan han er? Hva kan vi lære av “Jeg vil”- utsagnene om hva han gjør? Oppfordre familiemedlemmene til å dele hvordan disse sannhetene styrker deres tro på Jesus Kristus.

Lære og pakter 11:12–14.Å lese disse versene kan hjelpe familiemedlemmene til å gjenkjenne når Ånden kommuniserer med dem. Du kan la lyset fra en lommelykt skinne på gulvet og be et familiemedlem bevege seg dit lyset skinner. Hvordan er dette som å følge Den hellige ånds veiledning? Hvilke personlige erfaringer kan du dele?

Lære og pakter 11:15–30.Overvei å skrive en liste over det Herren ba Hyrum Smith om å gjøre, slik at han kunne være rede til å dele evangeliet. Hva bør vi jobbe med som familie?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Søk, overvei og be,” Barnas sangbok, 66; se “Forslag for å forbedre din families skriftstudium”.

Vi kan forbedre vår undervisning

Anvend Skriftene på deg selv. Etter å ha lest et skriftsted kan du be familiemedlemmene om å dele hvordan budskapet angår deres liv. De kan for eksempel fortelle om hvordan Ånden har påvirket dem, slik det beskrives i Lære og pakter 11:12–13.

Bilde
Joseph og Hyrum Smith

Joseph and Hyrum Smith [Joseph og Hyrum Smith], av Ken Corbett

Skriv ut