Läran och förbunden 2021
1–7 februari. Läran och förbunden 10–11: ”Så att du kan avgå med seger”


”1–7 februari. Läran och förbunden 10–11: ’Så att du kan avgå med seger’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”1–7 februari. Läran och förbunden 10–11”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Mormons boks manuskript

Kopia av originalmanuskriptet till Mormons bok

1–7 februari

Läran och förbunden 10–11

”Så att du kan avgå med seger”

Att skriva ner intryck medan man läser skrifterna är som att plantera frön – även små intryck kan leda till meningsfull personlig uppenbarelse.

Skriv ner dina intryck

Medan översättningen av Mormons bok fortsatte uppstod helt naturligt en fråga: Vad skulle Joseph Smith och Oliver Cowdery göra med de förlorade sidorna av översättningen? Det logiska kanske vore att gå tillbaka och återöversätta den delen, men Herren kunde se något som de inte kunde se – ogudaktiga män planerade att ändra orden på de här sidorna för att skapa tvivel om Josephs inspirerade arbete. Gud hade en plan för att omintetgöra Satans verk och kompensera för förlusten. Den här planen sattes i verket tusentals år tidigare när profeten Nephi kände sig manad att skapa en andra uppteckning som täckte samma tidsperiod. Senare inspirerades Mormon att inkludera den här uppteckningen i Mormons bok ”i en vis avsikt” som bara Herren kände till (se Morm. ord 1:3–7).

”Min visdom”, sa Herren till Joseph, ”är större än djävulens list” (L&F 10:43). Det är ett trösterikt budskap i vår tid, då fiendens pågående ansträngningar att försvaga tron trappas upp. Liksom Joseph kan vi vara ”trofasta och fortsätta som vi har börjat” i verket Gud har kallat oss att utföra (se v. 3). Då upptäcker vi att han redan har förberett en väg så att ”helvetets portar … inte [ska] få överhand” över oss (v. 69).

Se De Heliga, del 1, kapitel 6.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 10:1–33

Satan försöker förgöra Guds verk.

Satan skulle helst se att vi glömmer att han finns, eller att vi åtminstone inte känner igen hans försök att påverka oss (se 2 Ne. 28:22–23). Men Herrens ord i Läran och förbunden 10 visar att Satan ständigt och aktivt motverkar Guds verk. När du läser vers 1–33, se då hur Satan försökte förgöra Guds verk på Joseph Smiths tid (se även v. 62–63). Vilka likheter ser du med hur Satan arbetar i dag? Du kan be Herren hjälpa dig upptäcka hur Satan kanske frestar dig. Vad lär du dig av kapitel 10 som kan hjälpa dig motstå Satans ansträngningar?

Läran och förbunden 10:34–52

Herrens ”visdom är större än djävulens list”.

Mer än 2 400 år i förväg gjorde Herren förberedelser för att kompensera för de förlorade sidorna i Mormons bok (se 1 Ne. 9). Vad lär du dig om Herren av Läran och förbunden 10:34–52? Vad har du sett för bevis på Herrens visdom och förutkännedom i ditt liv?

Uppteckningen Gud förberedde för att ersätta det förlorade manuskriptet finns nu i 1 Nephi till och med Omni. Hur har berättelserna och lärdomarna i den här uppteckningen ”kastat större ljus över evangeliet” för dig (se L&F 10:45)?

Bild
Mormon sammanfattar guldplåtarna

Mormon gör ett sammandrag av plåtarna, av Tom Lovell

Läran och förbunden 11

Om jag ber till Gud så får jag ta emot.

Flera av Joseph Smiths familjemedlemmar och vänner bad honom söka Herrens vilja å deras vägnar. Det gjorde Joseph gärna, men Herren var också villig att ge dem personlig uppenbarelse. I Läran och förbunden 11, en uppenbarelse Joseph fick åt sin äldre bror Hyrum, sa Herren: ”Jag ska ge dig av min Ande … och då ska du få veta … allt som du begär av mig” (L&F 11:13–14).

Herren sa att hans ord var ”till alla som har goda önskningar och som har svingat sin skära för att skörda” (v. 27). I Läran och förbunden 11, vad försöker Herren säga dig om personlig uppenbarelse? Om att delta i Guds verk? Vilka andra budskap har han till dig?

Läran och förbunden 11:15–26

När jag söker att ”få [Guds] ord” får jag hans Ande och kraft.

Redan innan Mormons bok hade blivit översatt var Hyrum Smith angelägen om att få predika evangeliet. När du läser Herrens svar på hans önskningar, fundera då på vad det innebär för dig att ”få [Guds] ord” (v. 21). Hur hjälper det dig att få Guds ord när du tjänar i kyrkan? Hur för det in Guds kraft i ditt liv?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 10:5.Vad lär vi oss om bön i den här versen? Hur kan vi ”be alltid”? (Några förslag finns i David A. Bednar, ”Be alltid”, Liahona, nov 2008, s. 41–44.)

Läran och förbunden 10:38–46.För att hjälpa din familj att samtala om hur Herren kompenserade för de förlorade sidorna i översättningen av Mormons bok kanske familjemedlemmarna kan prata om något de nyligen har förlorat. Hur kändes det när de upptäckte att de hade förlorat något? Hur kändes det när det hittades igen? Även om de förlorade sidorna i Mormons bok aldrig återfanns, hur kompenserade Herren för förlusten enligt Läran och förbunden 10:38–46?

Läran och förbunden 10:55–70.Uppmuntra familjemedlemmarna att hitta eller markera yttranden som börjar med ”jag är” eller ”jag ska”. Vad lär vi oss om vem Jesus Kristus är och hurdan han är av de yttranden som börjar med ”jag är”? Vad lär vi oss om vad han gör av de yttranden som börjar med ”jag ska”? Uppmuntra familjemedlemmarna att berätta hur de här sanningarna stärker deras tro på Jesus Kristus.

Läran och förbunden 11:12–14.Att studera de här verserna kan hjälpa dina familjemedlemmar förstå när Anden kommunicerar med dem. Du kan lysa upp golvet med en ficklampa och be en familjemedlem gå till ljuset. På vilket sätt är det som att följa den Helige Andens ledning? Vilka personliga upplevelser kan ni berätta om för varandra?

Läran och förbunden 11:15–30.Ni kan göra en lista över sådant Herren sa åt Hyrum Smith att göra så att han skulle kunna vara redo att sprida evangeliet. Vad bör vi arbeta på som familj?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Sök, klappa och be”, Barnens sångbok, s. 66; se ”Förslag för att förbättra dina skriftstudier med familjen”.

Förbättra vår undervisning

Tillämpa skrifterna på era egna liv. Be familjemedlemmarna att dela med sig av sina tankar om hur ett budskap i skrifterna ni just har läst kan tillämpas på deras egna liv. De kan till exempel berätta hur Anden har påverkat dem på de sätt som beskrivs i Läran och förbunden 11:12–13.

Bild
Joseph och Hyrum Smith

Joseph och Hyrum Smith, av Ken Corbett

Skriv ut