Läran och förbunden 2021
22–28 februari. Läran och förbunden 18–19: ”Själarna är mycket värdefulla”


”22–28 februari. Läran och förbunden 18–19: ’Själarna är mycket värdefulla’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”22–28 februari. Läran och förbunden 18–19”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Martin Harris gård

Martin Harris gård, av Al Rounds

22–28 februari

Läran och förbunden 18–19

”Själarna är mycket värdefulla”

Uppenbarelserna i Läran och förbunden gavs som svar på specifika omständigheter för nästan 200 år sedan, men de principer de undervisar om är tidlösa. Leta efter de här principerna när du läser och fundera på hur de kan tillämpas på dig.

Skriv ner dina intryck

Martin och Lucy Harris hade en av de finaste gårdarna i Palmyra, New York. Det hade tagit dem åratal att skaffa gården, där de hade kunnat uppfostra sin familj, och den gav dem en god ställning i samhället. Men 1829 stod det klart att Mormons bok kunde ges ut endast om Martin intecknade sin gård för att betala tryckeriet. Martin hade ett vittnesbörd om att Mormons bok var sann, men det hade inte Lucy. Om Martin intecknade gården och Mormons bok inte sålde kunde han förlora gården och skada sitt äktenskap. Förr eller senare står vi alla inför frågor som liknar dem Martin kan ha stått inför: Vad är Jesu Kristi evangelium värt för mig? Vad är jag villig offra för att hjälpa till att bygga upp Guds rike? Det kan hjälpa oss att minnas att ingen någonsin har betalat ett högre pris för att välsigna Guds barn än Jesus Kristus, den störste av alla (L&F 19:18).

Martin fattade beslutet att inteckna sin gård. Hans uppoffring betalade för tryckningen av de första 5000 exemplaren av Mormons bok. Och nu, över 190 miljoner exemplar senare, har miljoner själar världen över välsignats.

För mer information om utgivningen av Mormons bok, se De Heliga, del 1, kapitel 8.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 18:10–16

Herren fröjdas när vi omvänder oss.

Lägg märke till hur ofta orden omvända och omvänder används överallt i Läran och förbunden 18 och 19, och begrunda vad du lär dig av de här orden varje gång de används. Tänk särskilt på Läran och förbunden 18:10–16. Hur påverkar de här verserna dina känslor för omvändelsen, din egen omvändelse och plikten att uppmana andra att omvända sig?

Se även Alma 36:18–21; Dale G. Renlund, ”Omvändelse: Ett glädjefyllt val”, Liahona, nov. 2016, s. 121–124.

Läran och förbunden 18:34–36

Jag kan höra Herrens röst i Läran och förbunden.

Om någon frågade dig hurdan Herrens röst är, vad skulle du säga? Tänk på den frågan när du läser Läran och förbunden 18:34–36. Vad har du lärt dig om Herrens röst av att läsa Läran och förbunden? Vad kan du göra för att höra hans röst tydligare?

Läran och förbunden 19:15–20

Jesus Kristus led så att jag kan omvända mig och komma till honom.

Nya testamentet beskriver Frälsarens lidande i Getsemane från de personers perspektiv som observerade det. I Läran och förbunden 19:15–20 beskriver Jesus Kristus sitt lidande med egna ord. När du läser den här heliga och personliga redogörelsen, leta då efter ord och uttryck som beskriver Frälsarens lidande. Fundera över vad varje ord eller uttryck lär dig. Varför var Frälsaren villig att lida? Du kan skriva ner dina känslor för Jesus Kristus och hans offer för dig.

Se Johannes 15:13; Mosiah 3:7; Alma 7:11–12; Läran och förbunden 18:10–13.

Bild
Jesus håller en liten pojke

En själs värde, av Liz Lemon Swindle

Läran och förbunden 19:26–27, 34–41

Guds välsignelser är större än alla jordens skatter.

Mormons bok sålde inte särskilt bra i Palmyra, vilket resulterade i att Martin Harris blev tvungen att sälja en stor del av sin gård för att betala av skulden (se ”The Contributions of Martin Harris”, Revelations in Context, s. 7–8). Begrunda den uppoffringen, och välsignelserna du har fått tack vare den, när du läser de här verserna. Du kanske också kommer att tänka på vad Herren har bett dig att uppoffra. Vad hittar du i de här verserna som inspirerar dig att göra de här uppoffringarna med ”glädje” (se även v. 15–20)?

Läran och förbunden 19:23

Frid kommer av att lära oss om Jesus Kristus och följa honom.

Tänk på Frälsarens inbjudan: ”Lär av mig.” Vad lär du dig om Jesus Kristus i Läran och förbunden 19? Skriv ner dina tankar, och begrunda hur de här sanningarna om Frälsaren hjälper dig finna frid. Vad innebär det för dig att ”vandra i [hans] Andes ödmjukhet”?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 18:1–5.Familjemedlemmarna kanske kan berätta om några av de ”många tillfällen” (v. 2) när Anden har vittnat för dem att skrifterna är sanna, precis som han gjorde för Oliver Cowdery. Hur kan er familj ”lita på det som är skrivet” (v. 3) i skrifterna? Hur kan ni bygga er familjs grundval på evangeliets ”klippa” (v. 4)?

Läran och förbunden 18:10–13; 19:16–19.Varje familjemedlem kan läsa Läran och förbunden 18:10–13 och ersätta orden ”själ”, ”själar” och ”alla människor” med sitt eget namn. Sedan kan ni samtala om hur de här verserna hjälper oss förstå vårt värde inför Fadern och Sonen (se L&F 19:16–19).

Läran och förbunden 18:21–25.Betyder familjemedlemmarnas namn någonting speciellt? Ni kanske kan prata om varför namn är viktiga och vad det innebär att ta på oss Jesu Kristi namn (se Mosiah 5:7). Det här kan vara ett bra tillfälle att hjälpa familjemedlemmarna förbereda sig för att ta på sig Kristi namn när de döps.

Läran och förbunden 19:15–20.För att hjälpa familjen att ha en meningsfull upplevelse av de här verserna kan du kanske läsa dem högt medan du visar en bild på Jesus Kristus (det finns en i det här studieförslaget). Familjemedlemmarna kan sedan berätta om de känslor de har för Frälsaren. En favoritpsalm om Frälsaren kan också inbjuda Anden.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Oändlig är kärleken”, Psalmer, nr 125.

Förbättra våra personliga studier

Ställ frågor. Läran och förbunden är ett bevis på att frågor leder till uppenbarelse. Skriv upp de frågor som dyker upp i ditt sinne medan du studerar skrifterna. Begrunda dem sedan och be för att söka svar.

Bild
Jesus ber i Getsemane trädgård

Kristus ber i Getsemane trädgård, av Hermann Clementz

Skriv ut