Läran och förbunden 2021
1–7 mars. Läran och förbunden 20–22: ”Kristi kyrkas tillkomst”


”1–7 mars. Läran och förbunden 20–22: ’Kristi kyrkas tillkomst’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”1–7 mars. Läran och förbunden 20–22”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Peter Whitmers hem

Peter Whitmers hem, av Al Rounds

1–7 mars

Läran och förbunden 20–22

”Kristi kyrkas tillkomst”

När du läser Läran och förbunden 20–22, var då öppen för den Helige Andens maningar. Du kan skriva upp dem för att kunna gå tillbaka till dem senare.

Skriv ner dina intryck

Profeten Joseph Smiths arbete med att översätta Mormons bok var nu fullgjort. Men återställelsen hade bara börjat. Det framkom av tidigare uppenbarelser att Herren, förutom att återställa sin lära och prästadömets myndighet, också ville återställa en formell organisation: sin kyrka (se L&F 10:53; 18:5). Så den 6 april 1830 klämde över 40 troende in sig i familjen Whitmers timmerstuga i Fayette, New York för att se Jesu Kristi kyrka organiseras.

En del människor undrar: Varför behöver vi en organiserad kyrka? Svaret finns, åtminstone delvis, i de uppenbarelser som förknippas med det där första mötet i kyrkan år 1830. Här beskrivs välsignelser som inte skulle vara möjliga om Jesu Kristi sanna kyrka inte ”vederbörligen [hade] organiserats och upprättats” (se L&F 20:1) i de sista dagarna.

Se även De Heliga, del 1, kapitel 8, och ”Build Up My Church”, Revelations in Context, s. 29–32.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 20:1–36

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är grundad på sann lära.

Kapitel 20 introduceras som en ”uppenbarelse om kyrkans organisation och styrelsesätt” (kapitelöverskriften). Men innan kyrkans riktlinjer, prästadömsämbeten och tillvägagångssätt vid förrättningar beskrivs börjar den här uppenbarelsen genom att undervisa om grundläggande lära. När du läser de första 36 verserna i den här uppenbarelsen, fråga dig då varför det är så. Du kan göra en lista över alla evangeliesanningar du hittar. Här är några exempel:

Varför var det viktigt att betona de här sanningarna när kyrkan grundades?

Läran och förbunden 20:37, 75–79

Heliga förrättningar utgör en nödvändig beståndsdel i den återupprättade kyrkan.

När kyrkan organiserades undervisade Herren sina heliga om heliga förrättningar, bland annat dopet och sakramentet. När du läser de här instruktionerna ”beträffande dopsättet” i v. 37 kan du tänka på ditt eget dop. Upplevde du någon av de känslor som beskrivs i de här verserna? Upplever du dem nu? Begrunda hur du kan hålla din beslutsamhet ”att tjäna [Jesus Kristus] intill änden” levande?

När du läser om sakramentet i Läran och förbunden 20:75–79, försök då läsa de här heliga bönerna som om det var första gången du hörde dem. Vilka insikter får du om sakramentet? Om dig själv? Hur kan de här insikterna påverka ditt sätt att förbereda dig för att ta sakramentet den här veckan?

Bild
diakon delar ut sakramentet

Sakramentet är en helig förrättning.

Läran och förbunden 20:38–60

Tjänande i prästadömet välsignar kyrkans medlemmar och deras familjer.

Om någon bad dig beskriva en prästadömsledares plikter, vad skulle du säga? Läs Läran och förbunden 20:38–60, som innehåller en lista över de plikter olika prästadömsämbeten innebär. Får någonting i de här verserna dig att ändra ditt sätt att tänka på prästadömsplikter och på hur Frälsaren utför sitt verk? Hur har du välsignats av det verk som beskrivs i de här verserna?

För att lära dig hur kvinnor utövar prästadömets myndighet i kyrkans verk, se Dallin H. Oaks, ”Prästadömets nycklar och myndighet”, Liahona, maj 2014, s. 49–52.

Läran och förbunden 21

Jesu Kristi kyrka leds av en levande profet.

Vad lär du dig av Läran och förbunden 21:4–9 om Herrens profeters ord? Tänk på de löften som beskrivs i vers 6 till dem som tar emot Herrens ord genom hans profet. Vad betyder de löftena för dig?

Hur kan du ta emot den levande profetens ord ”som från [Guds] egen mun” (v. 5)? Vilka råd har dagens profet gett oss som kan leda till de välsignelser som utlovas i vers 6?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 20.Vad skulle vi säga till någon som frågar oss varför vi behöver kyrkan? Vilka svar hittar vi i Läran och förbunden 20? Se även D. Todd Christofferson, ”Varför kyrkan?”, Liahona, nov. 2015, s. 108–111.

Läran och förbunden 20:69.Vad innebär det att ”vandra i helighet inför Herren”? Det kan vara roligt för familjemedlemmarna att rita eller skriva ner några saker som kan hjälpa dem att vandra i helighet eller sådant som kan distrahera dem från att göra det. Sedan kan de skapa en stig med hjälp av papperen och försöka gå på stigen genom att bara kliva på de teckningar som för dem till Kristus.

Läran och förbunden 20:37, 71–74.Om någon i er familj ännu inte har döpts kan de här verserna leda till ett samtal om hur man förbereder sig för dopet (se v. 37) och hur ett dop utförs (se v.71–74). Familjemedlemmarna kan visa bilder från eller berätta om sitt eget dop.

Läran och förbunden 20:75–79.Hur kan ni i er familj använda de här verserna för att förbereda er för meningsfulla, vördnadsfulla upplevelser av sakramentet? De här verserna kan ge förslag på sådant ni kan begrunda under sakramentet, och familjemedlemmarna kan hitta eller rita en bild på de här sakerna. Om det är lämpligt kan ni ta med er de här bilderna till ert nästa sakramentsmöte som en påminnelse om vad ni ska tänka på under sakramentet.

Läran och förbunden 21:4–7.Du kan be familjemedlemmarna leta efter ord och uttryck i vers 4–5 som undervisar oss om att följa Herrens profet. Vad innebär det att ta emot profetens ord i tålamod? I tro? När har vi fått de välsignelser som utlovas i vers 6?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jesu Kristi Kyrka”, Barnens sångbok, s. 48.

Förbättra vår undervisning

Efterlikna Frälsarens liv. ”Frälsarens kraft att undervisa och lyfta andra kom från hans sätt att leva och den sortens person han var. Ju flitigare du strävar efter att leva som Jesus Kristus, desto mer kommer du att kunna undervisa som han” (Undervisa på Frälsarens sätt, s.13).

Bild
Oliver Cowdery ordinerar Joseph Smith

Oliver Cowdery ordinerar Joseph Smith, av Walter Rane

Skriv ut