Läran och förbunden 2021
22–28 mars. Läran och förbunden 29: Jesus Kristus ska samla sitt folk


”22–28 mars. Läran och förbunden 29: Jesus Kristus ska samla sitt folk”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”22–28 mars. Läran och förbunden 29”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Jesus står inför människor som knäböjer

Varje knä ska böjas, av J. Kirk Richards

22–28 mars

Läran och förbunden 29

Jesus Kristus ska samla sitt folk

Ett huvudsyfte med att studera skrifterna är att lära sig evangeliets lärosatser, eller evangeliesanningar som är nödvändiga för vår frälsning. När du studerar Läran och förbunden 29 den här veckan, leta då efter doktrinära insikter som känns meningsfulla för dig.

Skriv ner dina intryck

Även om Jesu Kristi kyrka hade organiserats 1830 var det fortfarande många evangeliesanningar som ännu inte hade uppenbarats, och flera av de tidiga medlemmarna i kyrkan hade frågor. De hade läst profetiorna i Mormons bok om Israels insamling och uppbyggandet av Sion (se 3 Ne. 21). Hur skulle det gå till? De uppenbarelser Hiram Page påstod sig ha fått handlade om det ämnet, vilket bara ökade medlemmarnas nyfikenhet (se L&F 28). Andra människor undrade över Adam och Evas fall och andliga död. Herren välkomnade de här frågorna 1830: ”Vad ni än ber om i tro”, sa han till de heliga, ”förenade i bön enligt min befallning, det ska ni få” (L&F 29:6). Han välkomnar också våra frågor i dag. Han väntar bara på att vi ska fråga honom i bön. Det är faktiskt så, vilket den doktrinärt rika uppenbarelsen i Läran och förbunden 29 visar, att han ibland svarar genom att ge oss sanning och kunskap utöver svaren på de frågor vi ställde.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 29

Vår himmelske Fader förberedde den fullkomliga planen för vår upphöjelse.

Läran och förbunden 29 lär oss många sanningar om Guds plan för sina barn. När du läser, sök då efter sanningar du lär dig om var och en av de följande delarna i planen:

Vilka nya insikter fick du? Hur skulle livet vara annorlunda om du inte kände till de här sanningarna?

Du kan lära dig mer om vår himmelske Faders plan i ”Frälsningsplanen” (Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer [2004], s. 47, ChurchofJesusChrist.org/manual/missionary).

Läran och förbunden 29:1–8

Jesus Kristus ska samla sitt folk innan sin andra ankomst.

Jesus Kristus talar om att samla sitt folk ”liksom en höna samlar sina kycklingar under sina vingar” (L&F 29:2). Vad lär dig den här sinnebilden om Frälsarens önskan att samla in dig? När du läser Läran och förbunden 29:1–8, leta då efter insikter gällande hur vi samlas in, vem som ska samlas in och hur vi kan hjälpa till att samla in de ”utvalda” (v. 7).

I vår tid innebär insamlingen till Sion att vi förenas i Sions stavar runt om i världen. Hur hjälper vår insamling som heliga oss att ”vara förberedda i allt” för de prövningar som ska komma innan Frälsarens andra ankomst (v. 8; se även v. 14–28)?

Se även Trosartiklarna 1:10; Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018, ChurchofJesusChrist.org).

Bild
höna och kycklingar

Hur många gånger, av Liz Lemon Swindle

Läran och förbunden 29:31–35

”Allting är andligt för mig.”

På vilket sätt är alla bud andliga? Vad lär du dig om syftet med bud när du vet att alla bud är andliga? Du skulle kunna skriva upp några bud och fundera över de andliga principer som hör ihop med vart och ett av dem.

Vad skulle kunna förändras om du sökte efter andlig mening eller ett andligt syfte i dina vardagssysslor, även de som verkar timliga eller vardagliga?

Se även Romarbrevet 8:6; 1 Nephi 15:30–32.

Läran och förbunden 29:36–50

Jesus Kristus återlöser oss från fallet.

Den här uppenbarelsen börjar med att Herren presenterar sig som vår Återlösare, som har ”sonat [våra] synder” (v. 1). Uppenbarelsen fortsätter med att förklara några av anledningarna till att vi behöver en Återlösare. Fundera på hur du skulle använda v. 36–50 för att förklara varför vi behöver återlösas genom Frälsaren Jesus Kristus. I många trosuppfattningar ses fallet som en tragedi. Vad finner du i de här verserna som undervisar om fallets positiva resultat? (Se även 1 Kor. 15:22; 2 Ne. 2:6–8, 15–29; Mosiah 3:1–19; Mose 5:9–12.)

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 29.Du kan använda bilderna i slutet av det här studieförslaget tillsammans med Läran och förbunden 29 för att undervisa din familj om frälsningsplanen. Familjemedlemmarna kan till exempel lära sig om olika delar av planen genom att läsa och prata om de verser som föreslås. De kan hitta ytterligare sanningar i Evangelieämnen (topics.ChurchofJesusChrist.org) eller Handledning för skriftstudier (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Skriv ner det ni lär er. Varför är vi tacksamma för att vi känner till frälsningsplanen? Hur påverkas våra dagliga liv av den kunskapen?

Läran och förbunden 29:2, 7–8.Vad innebär det att samlas in av Frälsaren? Hur kan vi hjälpa honom samla in de utvalda?

Läran och förbunden 29:3–5.Vad lär vi oss om Frälsaren i de här verserna som hjälper oss ”lyfta upp våra hjärtan och vara glada” (se v. 5)? Videon ”We Can Find Happiness” [Vi kan finna lycka] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjälpa er prata om hur frälsningsplanen har gett er familj lycka.

Läran och förbunden 29:34–35.Att läsa de här verserna kan ge er familj tillfälle att prata om de andliga skälen bakom några av buden eller de profetiska råd ni försöker följa. Varför vill till exempel Herren att vi ska läsa skrifterna tillsammans som familj? Vilka andliga fördelar har vi fått av att hålla buden?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Israel, nu Gud dig kallar”, Psalmer, nr 8.

Förbättra vår undervisning

Sök Jesus Kristus. Skrifterna lär oss att allting vittnar om Jesus Kristus (se Mose 6:62–63), så sök efter honom när du läser skrifterna. Fundera på att notera eller markera verser som undervisar om honom.

Skriv ut