Läran och förbunden 2021
29 mars–4 april. Påsk: ”Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad”


”29 mars–4 april. Påsk: ’Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”29 mars–4 april. Påsk”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Kristusstaty

29 mars–4 april

påsk

”Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad”

När du förbereder dig för att minnas Frälsarens uppståndelse på påskdagen, begrunda då hur nutida uppenbarelse har fördjupat din tro på att Jesus är Guds Enfödde Son och världens Återlösare.

Skriv ner dina intryck

Den 3 april 1836 var påskdagen. Efter att de hjälpt till att administrera sakramentet till heliga som samlats i det nyligen invigda templet i Kirtland sökte Joseph Smith och Oliver Cowdery upp en lugn plats bakom förhängena i templet och böjde sina huvuden i en tyst bön. På denna heliga dag då kristna överallt mindes Jesu Kristi uppståndelse visade sig sedan den uppståndne Frälsaren själv i sitt tempel och förkunnade: ”Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad” (L&F 110:4).

Vad betyder det att säga att Jesus Kristus är ”den som lever”? Det innebär inte bara att han uppstod från graven på den tredje dagen och visade sig för sina galileiska lärjungar. Det innebär att han lever i dag. Han talar genom profeter i dag. Han leder sin kyrka i dag. Han helar sårade själar och brustna hjärtan i dag. Så vi kan upprepa Joseph Smiths ord: ”Och nu, efter de många vittnesbörd som har getts om honom är detta det allra sista vittnesbördet som vi ger om honom: Att han lever!” (L&F 76:22). Vi kan höra hans röst i de här uppenbarelserna. Vi kan bevittna hans hand i våra liv. Och vi kan jubla: ”Vad glädje för mig syndare, han lever, min Förlossare!” (Psalmer, nr 83).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 29:5; 38:7; 62:1; 76:11–14, 20–24; 110:1–10

Jesus Kristus lever.

Profeten Joseph Smith såg den uppståndne Frälsaren flera gånger, och två av dessa upplevelser finns upptecknade i Läran och förbunden. När du läser kapitel 76:11–14, 20–24 och 110:1–10, vad i Joseph Smiths vittnesbörd gör intryck på dig? Varför är hans vittnesbörd värdefullt för dig?

Genom hela Läran och förbunden vittnar Frälsaren om sin mission och gudomlighet. Vad lär du dig om den levande Kristus av hans ord i L&F 29:5; 38:7; 62:1? Du kanske vill skriva ner liknande budskap som du finner när du studerar Läran och förbunden.

Se även Joseph Smith – Historien 1:17.

Läran och förbunden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34

Jag kommer att uppstå tack vare Jesus Kristus.

Joseph Smith visste hur det känns att sörja nära och käras bortgång. Två av hans bröder, Alvin och Don Carlos, dog som unga män. Joseph och Emma fick begrava sex barn, alla under två år gamla. Men av de uppenbarelser han fick motta fick Joseph ett evigt perspektiv på döden och Guds eviga plan. Tänk på de sanningar som uppenbaras i Läran och förbunden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34. Hur påverkar de här uppenbarelserna ditt sätt att se på döden? Hur påverkar de ditt sätt att leva?

Se även 1 Korintierbrevet 15; M. Russell Ballard, ”Synen om de dödas återlösning”, Liahona, nov. 2018, s. 71–74; Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 172–174.

Läran och förbunden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 76:69–70

Jesus Kristus åstadkom en ”fullkomlig försoning”.

Ett sätt att fokusera på Frälsaren på påsken är att studera uppenbarelser i Läran och förbunden som undervisar om hans försoningsoffer. Några av dem finns i Läran och förbunden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 76:69–70. Du kan göra en lista över sanningar om Frälsarens försoning som du finner i de här verserna. För att fördjupa dina studier kan du lägga till i listan genom att gå igenom skrifthänvisningarna i ”Försona, försoning” (Handledning för skriftstudier, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Följande frågor kan leda dig i dina studier:

  • Varför valde Jesus Kristus att lida?

  • Vad måste jag göra för att få välsignelserna av hans offer?

  • Hur kan jag veta om hans försoning påverkar mitt liv?

Bild
Jesus ber

Bönens Herre, av Yongsung Kim

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Generalkonferensen.Eftersom generalkonferensen faller på påskdagen i år kan ni fundera över hur konferenstalen (och musiken) kan fördjupa er familjs vittnesbörd om Jesus Kristus. Små barn kan till exempel rita en bild på Frälsaren eller hålla upp en bild på honom när de hör ett tal eller en sång om Jesus Kristus. Andra familjemedlemmar kan göra en lista över sanningar de hör om Frälsaren. Efteråt kan familjemedlemmarna visa sina teckningar eller listor och bära sina egna vittnesbörd om Jesus Kristus.

Läran och förbunden 88:14–17; 138:17, 50.Er familj kan ha glädje av att komma på en liknelse eller åskådningsundervisning som förklarar vad det innebär att dö och sedan återuppstå – en som illustrerar att kroppen och anden skiljs åt för att sedan återförenas, som med en hand och en handske. Hur fördjupar de här verserna vår tacksamhet för det Frälsaren gjorde för oss?

”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd.”För att uppmuntra till ett samtal om nutida profeters vittnesbörd om Frälsaren kan du be var och en av familjemedlemmarna att läsa en del av ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (Liahona, maj 2017, insidan av omslagets framsida) och berätta vad de lärde sig om Jesus Kristus. Du kan också visa videon ”Apostle Testimony Montage” [Montage av apostlarnas vittnesbörd] (ChurchofJesusChrist.org). Vilka sanningar hittar vi som inspirerar oss?

”Han lever, min Förlossare!”För att hjälpa din familj tänka på de många sätt på vilka den uppståndne Frälsaren välsignar oss i dag kan ni tillsammans sjunga ”Han lever, min Förlossare” (Psalmer, nr 83) och länka samman de sanningar som undervisas i den här sången med dem som undervisas i följande skriftställen: Läran och förbunden 6:34; 45:3–5; 84:77; 98:18; 138:23. Er familj kanske också har glädje av att skriva ytterligare verser till psalmen som ger uttryck för hur de vet att deras Förlossare lever.

För en påskvideo och andra resurser, se Easter.ComeUntoChrist.org.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jesus har uppstått”, Barnens sångbok, s. 44.

Förbättra vår undervisning

Finn lärotillfällen i vardagslivet. Fundera över hur familjemedlemmarnas dagliga upplevelser kan leda till meningsfulla samtal om en evangeliesanning (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15). En regnskur kan till exempel utgöra ett tillfälle att prata om hur Gud översköljer sina barn med välsignelser.

Bild
Jesus visar sig för Joseph Smith och Oliver Cowdery

Jesus Kristus uppenbarar sig för profeten Joseph Smith och Oliver Cowdery, av Walter Rane

Skriv ut