Läran och förbunden 2021
29 mars–4 april. Påsk: ”Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad”


”29 mars–4 april. Påsk: ’Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”29 mars–4 april. Påsk”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Kristusstaty

29 mars–4 april

Påsk

”Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad”

En primärlektion på påsksöndagen är ett ypperligt tillfälle att hjälpa barnen att stärka sin tro på Jesus Kristus och hans försoning. Sök Herrens vägledning för hur du ska göra det. Du kan hitta ytterligare idéer i det här lektionsförslaget.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Låt barnen berätta för dig vad de vet om varför vi firar påsk. Fråga dem vad deras familjer gör för att fira att Jesus Kristus uppstod på påsken. Du kan också låta dem berätta vad de lär sig om Jesus Kristus hemma och i skrifterna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 138:11–17

Jag kommer att uppstå tack vare Jesus Kristus.

När du undervisar barnen om hur Jesus Kristus uppstod kan Läran och förbunden 138:11–17 hjälpa dig förklara vad det innebär att uppstå. De här verserna kan också bygga upp deras tro på att de kommer att uppstå en dag.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på Frälsarens död, begravning och uppståndelse (se Evangeliebilder, nr 57, 58 och 59). Fråga barnen vad de vet om de här händelserna. Vittna om att Jesus dog för oss och uppstod från de döda så att vi alla kan uppstå när vi har dött.

  • Tänk ut en åskådningsundervisning som kan hjälpa barnen förstå vad som händer när vi dör (våra andar skiljs från våra kroppar) och när vi uppstår (våra andar och våra kroppar förenas igen). Vad händer till exempel när vi tar ut batteriet ur en ficklampa eller bläckstiftet ur en bläckpenna? Vad händer när de här sakerna sätts ihop igen?

  • Läs följande för barnen ur Läran och förbunden 138:17: ”Anden och kroppen [förenas] för att aldrig mer åtskiljas, så att de [ska] kunna ta emot glädjens fullhet.” Varför är vi tacksamma för våra kroppar? Berätta om hur glad du är över att veta att vi alla kommer att uppstå och få våra kroppar tillbaka.

  • Sjung en sång tillsammans om uppståndelsen, som ”Blev Jesus levande igen?” eller ”Jesus har uppstått” (Barnens sångbok, s. 45, 44). Ge barnen bilder som visar ord eller uttryck i sången (till exempel Evangeliebilder, nr 59, 60 och 61), och be barnen hålla upp sina bilder när de sjunger de motsvarande orden.

Läran och förbunden 76:11–24; 110:1–7; Joseph Smith – Historien 1:14–17

Profeten Joseph Smith såg Jesus Kristus.

Ett sätt att hjälpa barnen stärka sin tro på Frälsaren är att läsa Joseph Smiths vittnesbörd för dem: ”Han lever! För vi såg honom, ja, på Guds högra sida” (L&F 76:22–23).

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild på Joseph Smiths första syn (se studieförslaget för den 4–10 januari i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Be barnen berätta för dig vad som händer på bilden, och be dem hitta Jesus Kristus. Fråga barnen om de känner till något annat tillfälle när Joseph Smith såg Frälsaren. Berätta med egna ord om de upplevelser som beskrivs i Läran och förbunden 76:11–24 och 110:1–7. Berätta för barnen hur de här skriftställena bygger upp din tro på Jesus Kristus.

  • Medan barnen färglägger veckans aktivitetssida läser du de skriftställen den hänvisar till. Peka på detaljer på bilden som beskrivs i de här verserna. Vittna för barnen om att profeten Joseph Smith såg Jesus Kristus, och det är en av anledningarna till att vi vet att Jesus lever.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 76:11–24; 110:1–10; Joseph Smith – Historien 1:14–17

Profeten Joseph Smith vittnade om att Jesus Kristus lever.

En profets viktigaste uppdrag är att vittna om Jesus Kristus. Hjälp barnen bygga upp sin tro på Frälsaren genom att lära sig om Joseph Smiths vittnesbörd om honom.

Möjliga aktiviteter

  • Följande skriftställen beskriver tillfällen när Jesus Kristus visade sig för Joseph Smith: Läran och förbunden 76:11–24; 110:1–10; Joseph Smith – Historien 1:14–17. Skriv några sanningar vi lär oss om Frälsaren i de här verserna på tavlan. Be barnen nämna vilka verser som undervisar om de sanningar som står uppskrivna på tavlan. Vad mer lär vi oss om Jesus Kristus av Joseph Smiths upplevelser?

  • Hjälp barnen matcha bilderna på veckans aktivitetssida med verserna i skrifterna. Varför är det en välsignelse att veta att Joseph Smith såg den uppståndne Frälsaren? Bär ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus lever och att Joseph Smith är en profet.

Läran och förbunden 63:49; 88:14–17, 27; 138:11, 14–17

Jag kommer att uppstå tack vare Jesus Kristus.

Hur kan du hjälpa barnen fördjupa sin uppskattning för Frälsarens gåva – att vi alla får uppstå?

Möjliga aktiviteter

  • Ge vart och ett av barnen ett av följande skriftställen: Läran och förbunden 63:49; 88:14–17, 27 och 138:11, 14–17. Be barnen söka igenom sina verser och hitta ett uttryck de tycker fångar påskens budskap. Låt dem berätta om sina tankar. Om tiden tillåter kan du låta dem göra kort med de uttryck de hittade som de kan ge till släktingar eller vänner.

  • Fråga barnen hur de skulle förklara för ett yngre syskon eller en vän vad det innebär att uppstå. Läs Läran och förbunden 138:14–17 tillsammans för att få idéer, och fundera på frågor som följande: Vad händer med våra andar och kroppar när vi dör? Vad händer när vi uppstår? Hur gjorde Jesus Kristus det möjligt för oss att uppstå?

  • Visa videon ”Because He Lives” [Eftersom han lever] (ChurchofJesusChrist.org) och låt barnen berätta hur de känner inför det Frälsaren gjorde för dem.

    Bild
    Jesus ber

    Bönens Herre, av Yongsung Kim

Läran och förbunden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 58:42–43

Tack vare Jesus Kristus kan jag få förlåtelse för mina synder.

Förutom att han räddade oss från den fysiska döden har Jesus Kristus också gett oss ett sätt att räddas från den andliga döden, med andra ord att få förlåtelse för våra synder och återvända till Guds närhet.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv två rubriker som följande på tavlan: Vad Frälsaren gjorde och Vad jag måste göra. Be vart och ett av barnen att gå igenom ett av följande skriftställen och leta efter något som hör hemma under de här rubrikerna: Läran och förbunden 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5 och 58:42–43. Berätta om din glädje och tacksamhet för det Frälsaren gjorde för oss.

  • Hjälp barnen lära sig den tredje trosartikeln. Du kan hjälpa dem lära sig den utantill genom att visa dem bilder som hör ihop med nyckelord.

  • Visa videon ”The Shiny Bicycle” [Den blänkande cykeln] (ChurchofJesusChrist.org) eller berätta en egen berättelse om ett barn som gjorde ett felaktigt val och sedan omvände sig. Hjälp barnen prata om vad barnet i berättelsen gjorde för att bli förlåten. Hur har Frälsaren gjort det möjligt för oss att bli förlåtna?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen komma på något de kan göra för att berätta för andra, särskilt sina familjemedlemmar, vad Jesus Kristus har gjort för oss. Nästa gång ni träffas ber du dem berätta för dig vad de gjorde.

Förbättra vår undervisning

Upprepningar är bra för barn. Tveka inte att upprepa aktiviteter många gånger, speciellt inte med små barn. Upprepning hjälper barnen att komma ihåg det de lär sig.

Bild
aktivitetssida: Profeten Joseph Smith såg Jesus Kristus

Skriv ut