Läran och förbunden 2021
4–10 januari. Joseph Smith – Historien 1:1–26: Jag såg en ljuspelare


”4–10 januari. Joseph Smith – Historien 1:1–26: Jag såg en ljuspelare”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”4–10 januari. Joseph Smith – Historien 1:1–26”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Den heliga lunden

Den heliga lunden, av Greg K. Olsen

4–10 januari

Joseph Smith – Historien 1:1–26

Jag såg en ljuspelare

När du läser Joseph Smith – Historien 1:1–26, vilka budskap för ditt liv finner du då? Vad är av störst värde för dig och din familj?

Skriv ner dina intryck

Läran och förbunden är en bok som består av bönesvar. Många av de heliga uppenbarelserna i den här boken kom som svar på frågor. Därför är det lämpligt att börja studier i Läran och förbunden genom att fundera över frågan som inledde flödet av uppenbarelse i de sista dagarna – den fråga Joseph Smith ställde i en träddunge år 1820. En ”ordstrid och [ett] åsiktstumult” (JS–H 1:10) gjorde Joseph förvirrad angående religion och hans själs tillstånd – något du kanske kan relatera till. Det finns många motstridiga tankar och övertygande röster i vår tid, och när vi vill ta oss igenom de här budskapen och finna sanningen kan vi göra det Joseph gjorde. Vi kan ställa frågor, studera skrifterna, begrunda och till sist fråga Gud. Som svar på Josephs bön sänkte sig en ljuspelare från himlen. Gud Fadern och Jesus Kristus visade sig för honom och besvarade hans frågor. Josephs vittnesbörd om denna förunderliga upplevelse förkunnar modigt att alla ”som sakna[r] visdom [kan] be till Gud och … få den” (JS–H 1:26). Vi kan alla få, om inte en himmelsk syn, så åtminstone en klarare insikt upplyst av himmelskt ljus.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Joseph Smith – Historien 1:1–26

Joseph Smith är återställelsens profet.

Syftet med Joseph Smiths historia var att ge oss ”kunskap om de verkliga händelserna” eftersom sanningen om Joseph ofta har snedvridits (JS–H 1:1). När du läser Joseph Smith – Historien 1:1–26, vad stärker då ditt vittnesbörd om hans gudomliga kallelse? Lägg märke till de bevis du finner på att Herren förberedde Joseph Smith för hans profetiska uppgift. När du läser kan du skriva ner dina tankar och känslor angående Joseph Smith och hans vittnesbörd.

Se även De Heliga, del 1, kapitel 1 och 2.

Joseph Smith – Historien 1:5–20

Om jag ber i tro svarar Gud.

Har du ”saknat visdom” eller känt dig förvirrad över ett beslut du behövde fatta? (Se JS–H 1:13.) Vad lär du dig av Joseph Smiths upplevelse i vers 5–20? Tänk på ditt eget behov av visdom och större insikt, och fundera på hur du ska söka efter sanning.

Se även 1 Nephi 10:17–19; 15:6–11; Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 93–96.

Bild
ung kvinna som ber

Vi kan ställa våra frågor till Gud i bön.

Joseph Smith – Historien 1:15–20

Varför finns det olika beskrivningar av den första synen?

Under sin livstid nedtecknade Joseph Smith sin upplevelse i den heliga lunden åtminstone fyra gånger, ofta med hjälp av en skrivare. Dessutom skrevs flera andrahandsredogörelser ner av människor som hade hört Joseph Smith tala om sin syn. Även om de här redogörelserna skiljer sig åt i vissa detaljer beroende på publik och omständigheter är de i övrigt samstämmiga. Och varje redogörelse lägger till detaljer som hjälper oss förstå Joseph Smiths upplevelse bättre, på samma sätt som de fyra evangelierna hjälper oss att bättre förstå Frälsarens verksamhet.

För att läsa Josephs andra redogörelser, se ”Redogörelser för den första synen” (Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org). Vad lär du dig av att läsa alla de här redogörelserna?

Joseph Smith – Historien 1:15–20

Den första synen inledde återställelsen av Jesu Kristi evangelium.

Joseph Smith litade på att Gud skulle besvara hans bön, men han kunde inte ha föreställt sig hur det svaret skulle förändra hans liv – och världen. När du läser om Josephs upplevelse, begrunda då hur den första synen har förändrat ditt liv. Du kan till exempel fylla i den här meningen på flera sätt: ”Tack vare att den första synen ägde rum vet jag att …” Hur har du välsignats tack vare den första synen?

Se även ”Be till Gud: Joseph Smiths första syn”, video, JesuKristiKyrka.org; De Heliga, kapitel 1; Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88–92.

Joseph Smith – Historien 1:21–26

Jag kan stå för det jag vet även om andra tar avstånd från mig.

En välsignelse som skrifterna för med sig är att de innehåller inspirerande exempel på män och kvinnor som mötte utmaningar med tro på Jesus Kristus. När Joseph Smith mötte motstånd på grund av sin syn kunde han se sig själv i aposteln Paulus, som också förföljdes för att han sa att han hade sett en syn. När du läser Josephs redogörelse, vad inspirerar dig då att stå fast vid ditt vittnesbörd? Vilka andra föredömen – i skrifterna eller bland människor du känner – ger dig modet att stå fast vid de andliga upplevelser du har haft?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Joseph Smith – Historien 1:6.Hur kan vi hantera åsiktsskillnader utan att bli stridslystna, som de människor som beskrivs i de här verserna?

Joseph Smith – Historien 1:11–13.När de läser de här verserna kan familjemedlemmarna inspireras att berätta om upplevelser då ett stycke i skrifterna rörde vid deras hjärtan och inspirerade dem till handling.

Joseph Smith – Historien 1:16–20.När din familj läser de här verserna kan du visa målningen som åtföljer det här studieförslaget eller någon annan bild av den första synen (eller så kanske din familj har glädje av att rita en egen bild). Ni kan också titta på videon ”Be till Gud: Joseph Smiths första syn”, (JesuKristiKyrka.org). Var och en av er kan gör en lista över sanningar vi lär oss av den här synen, och sedan visa listorna för varandra. Det här kan vara ett bra tillfälle för familjemedlemmarna att berätta hur de fick sina vittnesbörd om Joseph Smiths första syn.

Joseph Smith – Historien 1:17.När Gud visade sig för Joseph Smith kallade han honom vid namn. När har familjemedlemmarna känt att vår himmelske Fader känner dem personligen?

Joseph Smith – Historien 1:21–26.Hur kan vi svara när människor ifrågasätter våra vittnesbörd?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”O, hur skön var morgonstunden”, Psalmer, nr 14.

Bild
Ikonen Återställelsens röster

Återställelsens röster

Joseph Smiths familj

Vi påverkas alla djupt av vårt familjeliv, och Joseph Smith var inget undantag. Hans föräldrars religiösa övertygelse och vanor sådde frön av tro som gjorde återställelsen möjlig. I Josephs dagbok finns följande hyllning: ”Ord kan inte uttrycka den tacksamhet jag är skyldig Gud för att han gett mig så hedervärda föräldrar.”1

Följande citat från hans mor Lucy Mack Smith, hans bror William Smith och profeten själv ger oss en glimt av det religiösa inflytandet i familjen Smiths hem.

Bild
familjen Smith

Joseph Smiths familj, av Dan Baxter

Lucy Mack Smith

Bild
Lucy Mack Smith

”[Omkring 1802] blev jag sjuk. … Sa till mig själv: Jag är inte redo att dö, ty jag känner inte till Kristi vägar, och det syntes mig som att det fanns en mörk och enslig klyfta mellan mig själv och Kristus som jag inte vågade försöka överbrygga. …

Jag vände mig till Herren och tiggde och bad Herren om att han skulle rädda mitt liv så att jag kunde uppfostra mina barn och bringa tröst till min makes hjärta, och så låg jag hela natten. … Jag slöt förbund med Gud [att] om han lät mig leva skulle jag söka finna den religion som skulle göra det möjligt för mig att tjäna honom på rätt sätt, oavsett om den fanns i Bibeln eller var den än kunde finnas, även om den skulle fås från himlen genom bön och tro. Till slut talade en röst till mig och sa: ’Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er. Låt ditt hjärta vara vid gott mod. Du tror på Gud. Tro även på mig.’ …

Från och med då blev jag ständigt starkare. Jag talade endast lite om religion trots att det upptog hela mitt sinne, och jag tänkte att jag skulle göra alla ansträngningar så snart jag hade tillfälle att uppsöka någon from person som kände Guds vägar och kunde undervisa mig om det som hör himlen till.”2

William Smith

Bild
William Smith

”Min mor, som var en mycket from kvinna och mycket intresserad av sina barns välfärd, både i detta liv och i nästa, använde sig av varje tänkbart sätt som hon i sin moderliga kärlek kunde komma på, för att få oss att söka efter vår själs frälsning eller (som man uttryckte det på den tiden) ’finna religion’. Hon fick oss att närvara vid möten, och nästan hela familjen blev intresserad av ämnet, och blev sanningssökare.”3

”Vi höll alltid familjebön så långt tillbaka jag kan minnas. Jag minns att far brukade ha sina glasögon i västfickan … och när vi pojkar såg honom känna efter ’ögonen’, visste vi att det var dags att göra sig redo för bön, och om vi inte såg det brukade mor säga: ’William’, eller vem det nu var som var försumlig, ’gör dig redo för bön’. Efter bönen sjöng vi en sång.”4

Bild
glasögon på skrifterna

Joseph sr och Lucy Smith lärde sin familj att studera skrifterna.

Joseph Smith

Bild
Joseph Smith

”Jag säger nu att [min far] aldrig, såvitt jag vet, gjorde någonting elakt i sitt liv, något som man skulle kunna påstå vara lågsinnat. Jag älskar min far och minnet av honom, hågkomsten av hans ädla handlingar är för alltid inpräntad i mitt sinne, och många av hans vänliga och faderliga ord till mig är skrivna på mitt hjärtas minnestavlor. Heliga är de tankar jag omhuldar från hans livs historia, som har trängt in i mitt sinne, som inympats där genom mina egna iakttagelser sedan jag föddes. … Även min mor är en av de ädlaste och bästa av alla kvinnor.”5

Bild
den första synen

Återställelsens första syn, av Michael Bedard

Skriv ut