Läran och förbunden 2021
18–24 januari. Läran och förbunden 3–5: Mitt verk ska ha framgång


”18–24 januari. Läran och förbunden 3–5: Mitt verk ska ha framgång”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”18–24 januari. Läran och förbunden 3–5”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
män som arbetar på ett fält

Skördetid i Frankrike, av James Taylor Harwood

18–24 januari

Läran och förbunden 3–5

Mitt verk ska ha framgång

Skriv ner det du lär dig och känner när du studerar skrifterna. Det hjälper dig att minnas dina intryck och dela dem med andra.

Skriv ner dina intryck

Under sina första år som Herrens profet visste inte Joseph Smith allt om det ”förunderliga verk” han hade kallats att utföra. Men en sak hans tidiga upplevelser lärde honom var att för att vara kvalificerad för att utföra Guds verk måste han ha ”blicken endast fäst på Guds ära” (L&F 4:1, 5). Om Herrens råd till exempel gick emot hans egna önskningar, behövde han följa Herrens råd. Och även om han fick ”många uppenbarelser och … förmåga att utföra många kraftgärningar”, om hans egen vilja blev viktigare för honom än Guds vilja, ”måste [han] … falla” (L&F 3:4). Men Joseph fick veta något annat som var lika viktigt för att utföra Guds verk: ”Gud är barmhärtig”, och om Joseph uppriktigt omvände sig var han ”ännu utvald” (v. 10). Guds verk är trots allt ett återlösningsverk. Och det verket ”kan inte omintetgöras” (v. 1).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 3:1–15

Jag bör lita på Gud i stället för att frukta människor.

I början av Joseph Smiths verksamhet hade han svårt att få goda vänner – särskilt vänner som Martin Harris, som var en väl respekterad och framgångsrik man och hade möjlighet att ge värdefullt stöd. Och Martin stöttade villigt Joseph, trots att det kostade honom hans jämlikars respekt och krävde ekonomiska uppoffringar.

Så det är lätt att förstå varför Joseph ville gå med på Martins begäran att få ta med sig den första delen av översättningen av Mormons bok och visa den för sin fru, som tvivlade på att Mormons bok var sann. Joseph fortsatte be till Herren om den här begäran trots att Herren förbjöd det, tills Herren slutligen, efter Josephs tredje bön, sa ja. Tragiskt nog försvann manuskriptet när Martin hade hand om det, och Joseph och Martin tillrättavisades skarpt av Herren (se De Heliga, del 1, kapitel 5).

När du läser Läran och förbunden 3:1–15, begrunda då hur andra människors åsikter kanske påverkar dig. Du kanske också lägger märke till att Herren, förutom att han tillrättavisade Joseph Smith, också gav uttryck för sin nåd. Vad lär du dig av hur Herren både tillrättavisade och uppmuntrade Joseph? Vilka råd finner du som kan hjälpa dig när du frestas att frukta andra människor mer än du fruktar Gud?

Se även ”The Contributions of Martin Harris”, Revelations in Context, s. 1–9, history.ChurchofJesusChrist.org.

Läran och förbunden 4

Herren ber mig att tjäna honom av hela mitt hjärta.

Kapitel 4 tillämpas ofta på heltidsmissionärer. Men det är intressant att tänka på att den här uppenbarelsen ursprungligen gavs till Joseph Smith sr, som inte kallades på mission men ändå hade en ”önskan att tjäna Gud” (v. 3).

Ett sätt att läsa det här kapitlet är att föreställa sig att det är en arbetsbeskrivning för någon som vill utföra Herrens verk. Vilka är kraven? Varför är de här färdigheterna eller egenskaperna nödvändiga? Du kanske under bön kan välja ut en sak du kan göra för att ”dugliggöra [dig] till detta verk” (se v. 5).

Läran och förbunden 5

Jag kan få ett eget vittnesbörd om Mormons bok.

Bild
Martin Harris

Martin Harris, av Lewis A. Ramsey

Om du kallades att vittna i rätten om att Mormons bok är sann, vilka bevis skulle du lägga fram? Martin Harris hade ett liknande problem när hans fru Lucy lämnade in ett skriftligt klagomål till domstolen och påstod att Joseph var en bedragare som låtsades att han översatte guldplåtar (se De Heliga, del 1, kapitel 6). Så Martin bad Joseph om fler bevis på att plåtarna var verkliga.Läran och förbunden 5 är en uppenbarelse till svar på Martins begäran.

Vad har du lärt dig av Läran och förbunden 5 om följande:

Läran och förbunden 5:1–10

Detta släktled ska få Guds ord genom Joseph Smith.

Vad lär dig Läran och förbunden 5:1–10 om Joseph Smiths viktiga roll i vår tidsutdelning – och i ditt liv? Begrunda hur du har fått Herrens ord genom profeten Joseph Smith. Du kan skriva i en dagbok eller berätta för någon om din tacksamhet för de sanningar som återställdes eller klargjordes genom honom.

Se även 2 Nephi 3:6–24.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 3:1–4.Be någon i familjen gå på en ”krokig” linje och sedan på en ”rak” linje. Vad innebär det att veta att Guds ”stigar [är] raka”?

Läran och förbunden 3:7–10.När någon pressar oss att vara olydiga mot Gud, vilka sanningar i de här verserna kan då hjälpa oss att förbli trofasta? Familjemedlemmarna kanske kan rollspela en situation där någon förblir trofast trots påtryckningar att vara olydig mot Gud.

Läran och förbunden 4.När din familj samtalar om vad det innebär att verka på Guds fält kan de jobba i trädgården (eller låtsas att de gör det). Vilka verktyg behövs för trädgårdsarbete? Vad beskriver Herren i kapitel 4 som kan anses vara de verktyg som behövs för att utföra hans verk? Familjen kan samtala om varför varje verktyg är viktigt för att utföra Herrens verk.

Läran och förbunden 5:7.Ange några exempel på sanningar vi tror på men inte kan se. Hur kan vi svara en vän som vill få bevis för att Mormons bok är sann?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Vår Herre vill ha kämpar”, Barnens sångbok, s. 85.

Förbättra våra personliga studier

Lär dig en vers utantill. ”Att memorera ett skriftställe är som att få en ny vän. Det är som att upptäcka en ny person som kan hjälpa oss vid behov, och som kan inspirera och trösta och motivera oss till nödvändiga förändringar” (”Kraften i skrifterna”, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Bild
Joseph Smith med sina föräldrar

De 116 sidornas förödande tyngd, av Kwani Povi Winder

Skriv ut