Läran och förbunden 2021
28 december–3 januari. Läran och förbunden 1: ”Hör, o ni min kyrkas folk”


”28 december–3 januari. Läran och förbunden 1: ’Hör, o ni min kyrkas folk’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”28 december–3 januari. Läran och förbunden 1”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
familj som studerar skrifterna

28 december–3 januari

Läran och förbunden 1

”Hör, o ni min kyrkas folk”

Tänk på Läran och förbunden 1 som Herrens personliga introduktion till den här boken med hans uppenbarelser i de sista dagarna. Vad vill han att du ska veta om Läran och förbunden? Begrunda frågan och skriv ner de intryck du får när du läser kapitel 1.

Skriv ner dina intryck

I november 1831 var Jesu Kristi återställda kyrka bara ett och ett halvt år gammal. Även om den växte var den fortfarande en okänd grupp troende som bodde i ett glesbefolkat gränsområde, och som leddes av en profet i 25-årsåldern. Men Gud såg dessa troende som sina tjänare och budbärare, och han ville att de uppenbarelser han hade gett dem skulle ges ut till världen.

Läran och förbunden, kapitel 1 är Herrens förord till sammanställningen av de här uppenbarelserna, och det visar tydligt att även om kyrkans medlemsantal var litet fanns det inget litet i det budskap Gud ville att hans heliga skulle förkunna. Det är en ”varnande röst” till alla ”jordens invånare” som lär dem att omvända sig och upprätta Guds ”eviga förbund” (v. 4, 8, 22). De tjänare som frambär hans budskap är ”de svaga och ringa”, men ödmjuka tjänare är precis vad Gud behöver – då och nu – för att ta hans kyrka ”ut ur dunklet och ut ur mörkret” (v. 23, 30).

För mer om historien bakom Läran och förbunden 1, se Saints, del 1, kapitel 13, s 140–143.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 1

Herren vill att jag ska ”utforska dessa bud”.

Ett förord är en presentation av en bok. Det klargör bokens teman och syften och hjälper läsaren förbereda sig för att läsa. När du läser kapitel 1, Herrens ”förord” till Läran och förbunden (v. 6), sök då efter de teman och syften Herren angav för sina uppenbarelser. Vad lär du dig i kapitel 1 som hjälper dig få störst nytta av dina studier i Läran och förbunden? Du kan till exempel begrunda vad det innebär att ”höra Herrens röst” i de här uppenbarelserna (v. 14) eller att ”utforska dessa bud” (v. 37).

Se även inledningen till Läran och förbunden.

Läran och förbunden 1:1–6, 23–24, 37–39

Gud talar genom sina tjänare, och hans ord ska uppfyllas.

Kapitel 1 börjar och slutar med Guds tillkännagivande att han talar genom sina utvalda tjänare (se v. 4–6, 23–24, 38). Skriv ner vad du lär dig av den här uppenbarelsen om Herren och hans röst. Vad lär du dig om Herrens tjänare? När har du hört Herrens röst genom hans tjänares röst (se v. 38)?

Bild
generalkonferensmöte

Profeter och apostlar lär oss Guds bud.

Läran och förbunden 1:3, 24–28, 31–33

Om jag är ödmjuk kan Herrens tuktan få mig att omvända mig.

Lägg märke till att i vers 3 och vers 24–28 säger Herren att människors synder och felsteg skulle tillkännages. I ett fall är det här en smärtsam och sorglig upplevelse, och i ett annat fall är det lärorikt. Varför är dessa situationer så olika? Tänk på hur du reagerar när du blir medveten om dina synder och svagheter. Vilka egenskaper hittar du i vers 24–28 som kan hjälpa dig reagera på rätt sätt? Vad lär de här verserna, tillsammans med vers 31–33, dig om hur Herren ser på dina svagheter och synder?

Se även Ordspråksboken 3:11–12; Ether 12:27; Moroni 6:8.

Läran och förbunden 1:12–30, 35–36

Herren återställde sitt evangelium för att hjälpa mig möta vår tids utmaningar.

Även om kapitel 1 varnar oss för svåra kommande dagar innehåller det också ett trösterikt budskap: ”Därför kallade jag, Herren, på min tjänare Joseph Smith den yngre och talade till honom från himlen … eftersom jag kände till det elände som skulle drabba jordens invånare” (v. 17).

Lägg märke till vilka katastrofer Herren varnade för (se till exempel v. 13–16, 35). Vilka andra katastrofer ser du i dagens värld – eller i ditt eget liv? Vers 17–30 beskriver vad Herren har gjort för dig i väntan på de här katastroferna. Du kanske kan göra en lista över det du får reda på.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 1:1–6, 37–39.För att inleda ett samtal om varningar från Herren kan ni prata om varningar vi får från andra för faror vi inte kan se, som ett halt golv, en våldsam storm eller en bil på väg mot oss. Vad lär oss de här exemplen om Herrens varningar? Enligt Läran och förbunden 1:1–6, 37–39, hur varnar Herren oss? Vad har han varnat oss för nyligen? Ni kanske kan se på eller läsa delar av tal från de senaste generalkonferenserna och leta efter exempel på Herrens ”varnande röst”.

Läran och förbunden 1:16.Vad innebär det för er att ”upprätta [Herrens] rättfärdighet”? Hur kan vi se till att vi gör det, snarare än att gå våra egna vägar?

Läran och förbunden 1:30.Vad innebär det att kyrkan är den ”sanna och levande” kyrkan? För att familjen ska komma igång med att fundera över den här frågan kan du visa dem bilder på sådant som lever och sådant som inte lever. Ni kan också samtala om vad ni kan göra som familj för att ”föra [kyrkan] ut ur dunklet och ut ur mörkret”.

Läran och förbunden 1:37.Ni kanske kan planera som familj hur ni ska ”utforska dessa bud” i Läran och förbunden i år. Hur ska ni göra skriftstudier till en regelbunden del av familjelivet? Vilka studieförslag kan hjälpa er lära er ur skrifterna? (Se ”Förslag för att förbättra dina skriftstudier med familjen” i början av det här materialet.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Lyss till profeten”, Barnens sångbok, s. 58–59, särskilt sista versen.

Förbättra våra personliga studier

Sök Jesus Kristus. Skrifternas uppgift är att vittna om Frälsaren och hans evangelium. När du läser Läran och förbunden 1 kan du markera eller lägga märke till verser som lär dig något om Jesus Kristus.

Bild
Befallningarnas bok

De första uppenbarelserna till den återupprättade kyrkan samlades i Befallningarnas bok.

Skriv ut