Läran och förbunden 2021
11–17 januari. Läran och förbunden 2; Joseph Smith – Historien 1:27–65: ”Barnens hjärtan ska vända sig till sina fäder”


”11–17 januari. Läran och förbunden 2; Joseph Smith – Historien 1:27–65: ’Barnens hjärtan ska vända sig till sina fäder’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”11–17 januari. Läran och förbunden 2; Joseph Smith – Historien 1:27–65”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Moroni visar sig för Joseph Smith

Han kallade mig vid namn, av Michael Malm

11–17 januari

Läran och förbunden 2; Joseph Smith – Historien 1:27–65.

”Barnens hjärtan ska vända sig till sina fäder”

Den Helige Anden kan undervisa dig varje gång du läser skrifterna – även skriftställen du har läst många gånger tidigare. Så var öppen för nya insikter och ny inspiration.

Skriv ner dina intryck

Det hade gått tre år sedan Gud Fadern och hans Son, Jesus Kristus, uppenbarade sig för Joseph Smith i lunden, men Joseph hade inte fått fler uppenbarelser sedan dess. Han började undra över sin ställning inför Herren. Som alla andra hade han gjort misstag, och kände sig fördömd på grund av dem. Men Gud hade ändå ett verk för honom att utföra. Och det verk som Joseph kallades att utföra hänger ihop med det Gud ber oss om. Joseph frambringade Mormons bok. Vad har vi blivit ombedda att göra med den? Joseph skulle få prästadömsnycklar för att vända barnens hjärtan till deras fäder. Hur vänder vi våra hjärtan till våra förfäder? Joseph fick profetior som snart skulle uppfyllas. Vad är vår del i att uppfylla dem? När vi deltar i Guds verk kan vi vänta oss att uppleva motstånd och till och med förföljelse, precis som profeten gjorde. Men vi kan också ha tro på att Herren gör oss till redskap i sina händer, som han gjorde med Joseph.

Se även De Heliga, del 1, kapitel 3–5.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Joseph Smith – Historien 1:27–33

Gud har ett arbete för mig att utföra.

När du läser Joseph Smith – Historien 1:27–33, tänk då på att Gud har ett arbete för dig att utföra, liksom han hade för Joseph Smith. Begrunda den här uppmaningen från president Russell M. Nelson: ”Fråga din himmelske Fader i Jesu Kristi namn vad han anser om dig och din uppgift på jorden. Om du frågar med ärligt uppsåt, ska Anden med tiden viska denna livsavgörande sanning till dig. … Jag lovar dig att när du börjar fånga ens en glimt av hur din himmelske Fader ser dig och vad han förväntar sig att du ska göra i hans arbete, blir ditt liv aldrig detsamma!” (”Att verkligen tillhöra millenniegenerationen” [världsomfattande andakt för unga vuxna, 10 jan. 2016], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Du kan ibland känna det Joseph kände i vers 28–29. Vad kan du lära dig av Josephs exempel om vad du ska göra när dina handlingar inte är i samklang med det arbete Gud har kallat dig att utföra?

Joseph Smith – Historien 1:34–65

Mormons bok innehåller ”det eviga evangeliets fullhet”.

När du läser Joseph Smith – Historien 1:34–65, tänk då på vilka detaljer i de här verserna du särskilt skulle lägga märke till om du aldrig hade hört talas om Mormons bok. För dig som troende, varför är den här redogörelsen viktig för ditt vittnesbörd om Mormons bok?

Tänk på hur Mormons bok uppfyller profetiorna i Jesaja 29:4, 11–18.

Joseph Smith – Historien 1:36–41

Evangeliets återställelse uppfyllde forntida profetior.

Moroni citerade flera profetior ur gamla och nya testamentet för Joseph Smith, som Jesaja 11; Apostlagärningarna 3:22–23 och Joel 2:28–32. Varför kan de här profetiorna ha varit viktiga för Joseph att känna till? Varför är de viktiga för dig att känna till?

Läran och förbunden 2

Vad återställde Elia?

President Henry B. Eyring har sagt: ”Det är viktigt att veta varför Herren lovade att sända Elia. Elia var en stor profet med stor makt given av Gud. Han innehade den största makt Gud ger sina barn: Han innehade beseglingsmakten, makten att binda på jorden och låta det vara bundet i himlen” (president Henry B. Eyring, ”Förenade hjärtan”, Liahona, maj 2005, s. 78).

Se även Läran och förbunden 110:13–16; David A. Bednar, ”’Låt bygga detta hus åt mitt namn’”, Liahona, maj 2020, s. 84–87.

Bild
Palmyra tempel, New York, USA på hösten

Palmyra tempel, New York, USA. Familjer beseglas i templet med den makt som återställts genom Elia.

Läran och förbunden 2

Elia kom för att vända mitt hjärta till mina förfäder.

Vad lär dig ord som ”inplanta”, ”hjärtan” och ”vända” om Elias mission och välsignelserna av de prästadömsnycklar han återställde? Hur har du känt ditt hjärta vändas till dina förfäder? Fundera på hur du kan uppleva sådana känslor oftare. Du kanske kan be en släkting berätta för dig om en av dina förfäder – eller, ännu bättre, du kan skriva ner det. Du kanske kan hitta en avliden förfader som aldrig tog emot evangeliets förrättningar och utföra det arbetet i templet.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Joseph Smith – Historien 1:28–29.Hur kände Joseph Smith för sina misstag? Vad gjorde han som svar på de här känslorna? Vad lär vi oss av honom om vad vi ska göra när vi gör misstag?

Joseph Smith – Historien 1:33–54.Du kan be en familjemedlem att läsa hela eller delar av Moronis budskap ur Joseph Smith – Historien 1:33–42 fyra gånger (eftersom Moroni upprepade det här budskapet fyra gånger). Varje gång du har läst det ber du de andra familjemedlemmarna berätta vad de kommer ihåg från hans budskap utan att titta i skrifterna. Varför kan Herren upprepa viktiga budskap flera gånger? Finns det andra områden där Herren undervisar oss genom upprepning?

Läran och förbunden 2:2.För att hjälpa dina barn förstå de ”löften som gavs till fäderna” kan ni läsa Abraham 2:9–11 tillsammans eller titta på videon ”Special Witnesses of Christ – President Russell M. Nelson” [Särskilda vittnen om Kristus – president Russell M. Nelson] (ChurchofJesusChrist.org). Nämn de löften Gud gav som en del av sitt förbund med Abraham. Hur kan vi ”inplanta” dem i våra hjärtan?

Läran och förbunden 2:2–3.För att hjälpa familjemedlemmarna vända sina hjärtan till sina fäder (eller förfäder) kan du be dem ta reda på saker om en förfader och berätta det de fått veta för resten av familjen. Varför vill Herren att vi ska lära oss om våra släktingar och utföra tempelförrättningar för dem? Hur blir vi välsignade när vi deltar i släktforskning och tempeltjänst? (Se Dale G. Renlund, ”Släktforskning och tempeltjänst: Besegling och helande”, Liahona, maj. 2018, s. 46–49.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag vill söka dem som gått före mig”, Barnens sångbok, s. 100.

Förbättra våra personliga studier

Använd studiehjälpmedel. Verktyg som fotnoterna, Handledning för skriftstudier och JesuKristiKyrka.org kan hjälpa dig bättre förstå människorna, händelserna och uttrycken i skrifterna.

Bild
Moroni som ger Joseph Smith guldplåtarna

Joseph tar emot plåtarna, av Gary E. Smith

Skriv ut