Generalkonferenser
”Låt bygga detta hus åt mitt namn”
Generalkonferensen i april 2020


”Låt bygga detta hus åt mitt namn”

(L&F 124:40)

De förbund som tas emot och de förrättningar som utförs i templen är nödvändiga för att helga våra hjärtan och för Guds söners och döttrars slutliga upphöjelse.

I den heliga lunden för 200 år sedan såg och talade den unge Joseph Smith med Gud den evige Fadern och hans Son Jesus Kristus. Av dem fick Joseph kännedom om gudomens sanna natur och om fortlöpande uppenbarelse, då denna gudomliga syn inledde ”tidernas fullbordans utdelning”1 i de sista dagarna.

Omkring tre år senare, som svar på en innerlig bön kvällen den 21 september 1823, fylldes Josephs sovrum med ljus tills det ”var ljusare än mitt på dagen”2. En person uppenbarade sig vid hans säng, kallade den unge pojken vid namn och förkunnade att ”han var en budbärare sänd från Guds närhet … och att hans namn var Moroni”.3 Han gav Joseph instruktioner om Mormons boks framkomst.

Och sedan citerade Moroni ur Malaki i Gamla testamentet, men med en liten avvikelse från ordalydelsen i vår Bibel:

”Se, jag skall uppenbara prästadömet för er genom profeten Elias hand, innan Herrens stora och fruktansvärda dag kommer. …

Och han skall inplanta i barnens hjärtan de löften som gavs till fäderna, och barnens hjärtan skall vända sig till sina fäder. Om det inte vore så, skulle hela jorden bli fullständigt ödelagd vid hans ankomst.”4

En viktig sak var att Moronis undervisning till Joseph Smith om Elias mission ledde till att tempeltjänsten och släktforskningsarbetet i den sista tiden påbörjades och blev en nyckel till att återställa ”allt som Gud från urminnes tid har förkunnat genom sina heliga profeters mun”.5

Jag ber om den Helige Andens hjälp när vi tillsammans lär oss om de förbund, förrättningar och välsignelser som är tillgängliga för oss i templen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Elias återkomst

Jag börjar med att ställa en grundläggande fråga: Varför var Elias återkomst viktig?

”Vi får veta av nutida uppenbarelse att Elia innehade melkisedekska prästadömets beseglingsmakt”6 och ”var den siste profeten som gjorde detta intill Jesu tid”7.

Profeten Joseph Smith förklarade att ”Elias ande, makt och kallelse är att inneha makt att hålla nycklarna till … melkisedekska prästadömets fullhet … och att ta emot … alla förrättningar, som hör till Guds rike, ja, till att vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till fäderna, även de som är i himlen”.8

Denna heliga myndighet att besegla är nödvändig så att ”allt som du binder på jorden ska vara bundet i himlen, och allt som du löser på jorden ska vara löst i himlen”.9

Joseph förklarade vidare: ”Hur ska Gud komma till detta släktes räddning? Han ska sända profeten Elia … Elia ska uppenbara förbunden som beseglar fädernas hjärtan till barnen och barnens till fäderna.”10

Elia uppenbarade sig tillsammans med Mose på förklaringsberget och förlänade Petrus, Jakob och Johannes den här myndigheten.11 Elia uppenbarade sig också tillsammans med Mose och Elias den 3 april 1836 i templet i Kirtland och förlänade Joseph Smith och Oliver Cowdery samma prästadömsnycklar.12

Elias återställelse av beseglingsmyndigheten 1836 var nödvändig för att bereda världen för Frälsarens andra ankomst och ledde till ett kraftigt ökat och världsomfattande intresse för släktforskning.

Förändra, vända och rena hjärtan

Ordet hjärta används mer än 1 000 gånger i standardverken. Detta enkla men betydelsefulla ord är ofta ett uttryck för en persons innersta känslor. Våra hjärtan – summan av våra önskningar och begär, vår tillgivenhet, våra avsikter, våra motiv och vår inställning – definierar vilka vi är och avgör vad vi blir. Och Herrens verk går ut på att förändra, vända och rena hjärtan genom evangeliets förbund och prästadömets förrättningar.

Vi bygger inte och går inte in i heliga tempel bara för att få en minnesvärd upplevelse för egen eller familjens del. Snarare är de förbund som tas emot och de förrättningar som utförs i templen nödvändiga för att helga våra hjärtan och för Guds söners och döttrars slutliga upphöjelse.

Att inplanta i barnens hjärtan de löften som gavs till fäderna – Abraham, Isak och Jakob – och därigenom vända barnens hjärtan till sina egna fäder, och att släktforska och utföra ställföreträdande tempelförrättningar, är ett arbete som välsignar individer på båda sidor om slöjan. När vi verkar med iver i det här heliga arbetet lyder vi buden att älska och tjäna Gud och vår nästa.13 Och sådant osjälviskt tjänande hjälper oss verkligen att höra honom14 och komma till Frälsaren15.

De allra heligaste förbunden och prästadömsförrättningarna kan endast tas emot i ett tempel – Herrens hus. Allt vi lär oss och allt vi gör i templet betonar Jesu Kristi gudomlighet och hans roll i vår himmelske Faders stora lycksalighetsplan.

Inifrån och ut

President Ezra Taft Benson beskrev ett viktigt mönster som Återlösaren använder sig av för ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”.16 Han sa: ”Herren arbetar inifrån och ut. Världen arbetar utifrån och in. Världen vill ta bort människorna ur slummen. Kristus tar bort slummen ur människorna, och sedan tar de sig själva ur slummen. Världen vill forma människorna genom att förändra deras omgivning. Kristus förändrar människorna, som sedan förändrar sin omgivning. Världen vill forma det mänskliga beteendet, men Kristus kan förändra människans natur.”17

Förbund och prästadömsförrättningar är av största vikt i den pågående processen av pånyttfödelse och förvandling – de är de medel genom vilka Herren arbetar med var och en av oss inifrån och ut. Förbund som orubbligt hedras, alltid ihågkoms och skrivs ”med den levande Gudens Ande … på tavlor av kött i [våra] hjärtan”18 ger mening och förvissning om välsignelser i dödligheten och för evigheten. Förrättningar som vi värdigt tar emot och ständigt minns öppnar de heliga kanaler genom vilka gudaktighetens kraft kan flöda in i våra liv.

Vi kommer inte till templet för att gömma oss från eller undfly världens ondska. Snarare kommer vi till templet för att besegra ondskans värld. När vi inbjuder ”gudaktighetens kraft”19 till våra liv genom att ta emot prästadömets förrättningar och ingå och hålla heliga förbund, välsignas vi med styrka bortom vår egen20 att övervinna dödlighetens frestelser och utmaningar och att göra gott och bli goda.

Ryktet om detta hus skall sprida sig

Det första templet i den här tidsutdelningen byggdes i Kirtland i Ohio och invigdes den 27 mars 1836.

I en uppenbarelse till profeten Joseph Smith en vecka efter invigningen förkunnade Herren:

”Låt hela mitt folks hjärtan fröjda sig, de som av all sin kraft har byggt detta hus åt mitt namn. …

Ja, tusendens och tiotusendens hjärtan skall storligen glädja sig till följd av de välsignelser som skall utgjutas och den begåvning varmed mina tjänare har blivit begåvade i detta hus.

Och ryktet om detta hus skall sprida sig till främmande länder, och detta är början på välsignelsen som skall utgjutas över mitt folks huvuden.”21

Jag ber er lägga märke till orden tusendens och tiotusendens hjärtan skall storligen glädja sig och ryktet om detta hus skall sprida sig till främmande länder. Det här var en förbluffande förkunnelse i april 1836 när kyrkan endast hade ett relativt litet antal medlemmar och ett enda tempel.

I dag, år 2020, har vi 168 tempel i verksamhet. Ytterligare 49 tempel är under uppförande eller har tillkännagetts. Herrens hus håller på att byggas på ”havets öar”22 och i länder och på platser där många tidigare ansåg det osannolikt att det skulle vara berättigat att uppföra ett tempel.

Begåvningsceremonin erbjuds för närvarande på 88 språk och kommer att tillgängliggöras på många fler språk allteftersom tempel byggs för att välsigna ännu fler av Guds barn. Under de kommande 15 åren kommer antalet språk på vilka tempelförrättningar erbjuds sannolikt att fördubblas.

I år kommer vi att ta första spadtaget till och påbörja byggnationen av 18 tempel. Det ska jämföras med att det tog 150 år att bygga de första 18 templen, från det att kyrkan organiserades 1830 till invigningen av templet i Tokyo i Japan av president Spencer W. Kimball 1980.

Bild
6<nb/>tempel

Tänk på det påskyndande av tempeltjänst som har skett bara under president Russell M. Nelsons livstid. När president Nelson föddes den 9 september 1924 hade kyrkan 6 tempel i verksamhet.

Bild
26<nb/>tempel

När han ordinerades till apostel den 7 april 1984, 60 år senare, fanns det 26 tempel i verksamhet – en utökning med 20 tempel på 60 år.

Bild
159<nb/>tempel

När president Nelson inröstades som kyrkans president fanns det 159 tempel i verksamhet, en ökning med 133 tempel på de 34 år under vilka han verkade som medlem i de tolv apostlarnas kvorum.

Bild
Tempel som tillkännagetts och är i verksamhet

Sedan president Nelson blev kyrkans president den 14 januari 2018 har han tillkännagett 35 nya tempel.

96 procent av de befintliga templen har invigts under president Nelsons livstid – 84 procent av dem har invigts sedan han ordinerades till apostel.

Fokusera alltid på det som betyder mest

Som medlemmar i Herrens återställda kyrka förundras vi alla över den ständigt ökande takten i hans verk i den sista tiden. Och fler tempel är på väg.

Brigham Young profeterade: ”För att detta arbete ska kunna utföras måste det inte bara finnas ett tempel utan tusentals tempel, och tusentals och tiotusentals män och kvinnor ska komma till dessa tempel och utföra förrättningar för människor som har levat så långt tillbaka som Herren ska uppenbara.”23

Det är inte svårt att förstå att varje nytt tempel är en källa till stor glädje och en anledning att uttrycka tacksamhet till Herren. Dock bör vår uppmärksamhet främst riktas mot de förbund och förrättningar som kan förändra våra hjärtan och fördjupa vår hängivenhet mot Frälsaren och inte bara riktas mot byggnadens belägenhet och skönhet.

De grundläggande förpliktelser som vilar på oss som medlemmar i Herrens återställda kyrka är 1) att höra honom24 och att låta våra egna hjärtan förändras genom förbund och förrättningar, och 2) att med glädje uppfylla det gudagivna ansvaret att erbjuda templets välsignelser till hela människosläktet på båda sidor om slöjan. Med Herrens vägledning och hjälp kommer vi i sanning att uppfylla dessa heliga plikter.

Uppbyggandet av Sion

Profeten Joseph Smith förkunnade:

”Uppbyggandet av Sion är en sak som har intresserat Guds folk i varje tidsålder. Det är ett ämne som profeter, präster och kungar har stannat inför med särskild glädje och fröjd. De har sett framåt med glädjefull förväntan till den dag vi lever i, och eldade av himmelsk och fröjdefull förväntan har de sjungit och skrivit och profeterat om denna vår dag, med de har gått bort utan att ha sett den. […] Det har givits oss att se, delta i och hjälpa till med att rulla fram de sista dagarnas härlighet.”25

”Det himmelska prästadömet kommer att förena sig med det jordiska för att förverkliga dessa storslagna avsikter, … ett verk som Gud och änglar med glädje betraktat under många släktled, som sporrade de forntida patriarkernas och profeternas själar, ett verk som är bestämt till att åstadkomma mörkrets makters förstörelse, jordens förnyelse, Guds härlighet och den mänskliga familjens frälsning.”26

Jag vittnar om att Fadern och Sonen uppenbarade sig för Joseph Smith, och att Elia återställde beseglingsmyndigheten. Heliga tempelförbund och -förrättningar kan stärka oss och rena våra hjärtan när vi ”Hör honom!”27 och tar emot gudaktighetens kraft i våra liv. Och jag vittnar om att detta verk i den sista tiden kommer att förgöra alla mörkrets krafter och frambringa hela människosläktets frälsning. Jag vittnar med glädje om dessa sanningar i Herren Jesu Kristi heliga namn, amen.

Skriv ut