Leer en Verbonden 2021
20–26 september. Leer en Verbonden 106–108: ‘De hemelen voor zich geopend te hebben’


‘20–26 september. Leer en Verbonden 106–108: “De hemelen voor zich geopend te hebben”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘20–26 september. Leer en Verbonden 106–108’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
zon schijnt door de wolken heen

20–26 september

Leer en Verbonden 106–108

‘De hemelen voor zich geopend te hebben’

Ouderling Ulisses Soares heeft gezegd: ‘Wij [moeten in] de Heiland […] blijven. Daartoe moeten we ons in de Schriften verdiepen, ons erin verheugen, ons zijn leer eigen maken en zo goed mogelijk naar zijn voorbeeld leven.’ (‘Hoe zou ik het kunnen begrijpen?Liahona, mei 2019, 7.) Noteer bij het bestuderen van Leer en Verbonden 106–108 manieren om de ontdekte leringen in praktijk te brengen.

Schrijf uw ingevingen op

Op het eerste gezicht lijkt Leer en Verbonden 107 alleen maar over de instelling van priesterschapsambten in de leiderschapsstructuur van de kerk van de Heer te gaan. En tegen de tijd dat deze openbaring gepubliceerd werd, ontgroeide het ledental van de kerk inderdaad al de capaciteit van de weinige bestaande leiders. Daarom was het beslist nodig en nuttig om de rollen en taken van het Eerste Presidium, het Quorum der Twaalf, de Zeventig, de bisschoppen en de quorumpresidiums uiteen te zetten. Maar de goddelijke instructies in afdeling 107 draaien om veel meer dan alleen de instelling van priesterschapsambten en -quorums. In deze afdeling vertelt de Heer ons dat er in de oudheid, ‘in de dagen van Adam’, een priesterschapsorde ‘werd ingesteld’ (vers 41). Van het begin af aan was het de bedoeling dat Gods kinderen – ook ú – de verlossende verordeningen van het evangelie zouden ontvangen en ‘alle geestelijke zegeningen van de kerk – het voorrecht te hebben om de verborgenheden van het koninkrijk van de hemel te ontvangen [en] de hemelen voor zich geopend te hebben’ (de verzen 18–19).

Zie ‘Restoring the Ancient Order’, Revelations in Context, 208–212.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 106108

De Heer instrueert, bemoedigt en steunt hen die Hij roept.

In Leer en Verbonden 106 en 108 gaf de Heer twee leden die tot een functie in de kerk waren geroepen raad, en deed Hij ze beloften. Welke zinsneden in deze openbaringen geven u inzicht en bemoediging in uw eigen inzet voor Gods koninkrijk? Denk eens na over deze twee:

Welke andere zinsneden uit Leer en Verbonden 106 en 108 betekenen iets voor u?

Zie ook Russell M. Nelson, ‘Onze bediening met Gods macht en gezag’, Liahona, mei 2018, 68–75; ‘Warren Cowdery’, Revelations in Context, 219–223; ‘“Wrought Upon” to Seek a Revelation’, Revelations in Context, 224–228.

Leer en Verbonden 107

De Heer leidt zijn kerk met behulp van priesterschapsgezag.

Bij het bestuderen van de herstelling van het evangelie hebt u waarschijnlijk gemerkt dat de Heer een leerstelling meestal niet helemaal in één openbaring uitlegt. In plaats daarvan openbaart Hij die ‘regel op regel’ (Leer en Verbonden 98:12) als de omstandigheden dat vergen. Hoewel de Heer al in 1829 instructies omtrent het priesterschap had gegeven (zie bijvoorbeeld de afdelingen 20 en 84), gaf Hij de heiligen in 1835 verdere instructies omtrent bepaalde priesterschapsambten die nodig waren om zijn groeiende kudde te besturen en te leiden.

Bedenk bij het lezen over de volgende priesterschapsambten hoe u de broeders die deze ambten vervullen kunt steunen met uw ‘vertrouwen, […] geloof en […] gebed’ (Leer en Verbonden 107:22).

Leer en Verbonden 107:1–20

Priesterschapsverordeningen bieden alle kinderen van onze hemelse Vader geestelijke en stoffelijke zegeningen.

Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd: ‘Het priesterschap is de macht en het gezag van God, gegeven tot zegen en heil van allen – mannen, vrouwen en kinderen. […] Zijn wij ze waardig, dan verrijken de verordeningen van het priesterschap ons leven op aarde en bereiden ze ons voor op de magnifieke beloften van de toekomende wereld.’ (‘Macht in het priesterschap’, Liahona, november 2013, 92.) Bij het lezen van Leer en Verbonden 107:1–20 (zie met name de verzen 18–20) en de rest van de boodschap van ouderling Andersen kunt u uw ingevingen noteren over de manieren waarop Gods macht uw leven op aarde verrijkt en u op de eeuwigheid voorbereidt. Wat doet u om meer van die zegeningen te ontvangen, en anderen daar ook mee te helpen?

Zie ook Leer en Verbonden 84:19–27; Dallin H. Oaks, ‘Het Melchizedeks priesterschap en de sleutels’, Liahona, mei 2020, 69–72.

Leer en Verbonden 107:41–57

Het evangelie is het gezin tot zegen.

Adam wilde dat zijn nageslacht door het priesterschap zegeningen ontving. Welke beloften kreeg hij? (Zie de verzen 4255.) Als u leest wat Adam deed, sta dan stil bij uw eigen verlangen dat uw gezin de zegeningen van het priesterschap geniet. Wat gaat u doen om te zorgen dat uw gezin die zegeningen ontvangt?

Afbeelding
Adam zegent zijn nageslacht

Adam zegent zijn nageslacht, Clark Kelley Price

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 106:6.Wat kan uw gezin doen om ‘vreugde in de hemel’ op te wekken?

Zie Leer en Verbonden 107:22.Wat doen wij om onze leiders met ‘vertrouwen, […] geloof en […] gebed’ te steunen?

Leer en Verbonden 107:27–31, 85.De leidende beginselen voor de raden van de kerk kunnen ons thuis ook helpen beraadslagen. Welke beginselen in deze verzen kunnen wij op onze gezinsraden toepassen? (Zie M. Russell Ballard, ‘De gezinsraad’, Liahona, mei 2016, 63–65.)

Leer en Verbonden 107:99–100.Geef een gezinslid schriftelijke aanwijzingen voor een huishoudkarweitje, en laat hem of haar kiezen hoe het wordt uitgevoerd: ijverig, lui of zonder de aanwijzingen te lezen. Laat de rest van het gezin bij de uitvoering toekijken en raden welke uitvoering het gezinslid gekozen heeft. Geef dan de andere gezinsleden een beurt. Waarom vindt de Heer het nodig dat we onze taken leren en ze ijverig uitvoeren? (Zie Becky Craven, ‘Nauwgezet versus nonchalant’, Liahona, mei 2019, 9–11.)

Leer en Verbonden 108:7.Hoe kunnen we elkaar versterken in onze gesprekken? In onze gebeden? In onze aansporingen of bemoedigingen? In alles wat we doen? Kies er een uit om als gezin aan te werken.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Komt, hoort naar eens profeten stem’, Lofzangen, nr. 21.

Uw individuele studie verbeteren

Noteer indrukken. Noteer indrukken of inzichten die u krijgt. Daarmee laat u de Heer zien dat u zijn leiding waardeert. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 1230.)

Afbeelding
Melchizedek zegent Abram

Melchizedek zegent Abram, Walter Rane

Afdrukken