Oppi ja liitot 2021
15.–21. marraskuuta. Oppi ja liitot 133–134: ”Valmistautukaa sen tähden Yljän tuloon”


”15.–21. marraskuuta. Oppi ja liitot 133–134: ’Valmistautukaa sen tähden Yljän tuloon’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”15.–21. marraskuuta. Oppi ja liitot 133–134”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
viisi viisasta morsiusneitoa

Ylkä tulee, Elizabeth Gibbons

15.–21. marraskuuta

Oppi ja liitot 133–134

”Valmistautukaa sen tähden Yljän tuloon”

Presidentti Henry B. Eyring on opettanut: ”Evankeliumin palauttaminen alkoi nöyrästä kysymyksestä, jota pohdittiin vaatimattomassa kodissa, ja se voi jatkua meidän jokaisen kodissa” (”Koti, jossa asuu Herran Henki”, Liahona, toukokuu 2019, s. 25).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun kirkko oli vain hieman yli puolentoista vuoden ikäinen, profeetta Joseph Smith ja muut kirkon johtajat laativat kunnianhimoisia suunnitelmia koota Jumalan antamat myöhempien aikojen ilmoitukset yhdeksi kirjaksi ja painattaa sitä 10 000 kappaletta – kaksinkertainen määrä verrattuna Mormonin kirjan ensipainokseen. Valitettavasti korkeat kustannukset hankaloittivat näitä suunnitelmia, ja mellakoitsijat hyökkäsivät kirkon kirjapainoon, kun painotyö oli käynnissä. He levittivät irralliset sivut, ja vaikka urheat pyhät saivat joitakin sivuista talteen, niin yhtäkään kokonaista Käskyjen kirjaa ei tiettävästi säästynyt.

Sen, mikä nykyään on Opissa ja liitoissa luku 133, oli tarkoitus olla Käskyjen kirjan liite – kuin huutomerkkinä Herran julkaistujen ilmoitusten lopussa. Siinä varoitetaan tulevasta tuomiopäivästä ja siinä toistetaan kehotus, joka esiintyy kaikkialla nykypäivän ilmoituksissa: paetkaa maailmallisuutta, jonka vertauskuvana on Babylon, rakentakaa Siionia, valmistautukaa Vapahtajan toiseen tulemiseen ja levittäkää tätä sanomaa ”jokaiselle kansakunnalle ja suvulle ja kielelle ja kansalle” (jae 37). Vaikka Käskyjen kirjaa koskevat alkuperäiset suunnitelmat eivät toteutuneetkaan, niin tämä ilmoitus on muistutuksena ja todistuksena siitä, että Herran työtä ei voi tehdä tyhjäksi, ”sillä hän paljastaa pyhän käsivartensa – –, ja maan kaikki ääret saavat nähdä Jumalansa pelastuksen” (jae 3).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 133

Opin ja liittojen totuudet voivat valmistaa minua tekemään Jumalan työtä.

Toisinaan kirjat päättyvät loppupäätelmään, jossa tuodaan uudelleen julki tai tiivistetään kirjan pääkohdat. Luvun OL 133 oli alun perin tarkoitus olla Käskyjen kirjan päätös, ja voi olla hyödyllistä lukea tämä luku sillä ajatuksella. Mitä työtään koskevia asioita Herra tähdentää? Mitä jakeet 57–62 opettavat sinulle roolista, jonka Herra haluaa sinun täyttävän työssään?

OL 133:1–19

Herra haluaa minun valmistautuvan Hänen toiseen tulemiseensa.

Sekä luku OL 1, Herran esipuhe Oppiin ja liittoihin, että luku OL 133, kirjan alkuperäinen liite, alkavat samalla Herran esittämällä pyynnöllä: ”Kuule, oi sinä minun kirkkoni kansa” (OL 1:1; 133:1). Mitä tarkoittaa se, että kuulee? (Ks. PKO, ”Kuulla”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Mitä kutsuja tai käskyjä Herra haluaa sinun kuulevan jakeissa OL 133:1–19? Mitä tunnet innoitusta tehdä valmistautuaksesi paremmin Hänen tulemiseensa? Kuinka autat lähipiirissäsi olevia valmistautumaan?

Katso myös Matt. 25:1–13; D. Todd Christofferson, ”Valmistautuminen Herran paluuseen”, Liahona, toukokuu 2019, s. 81–84.

OL 133:19–56

Vapahtajan toinen tuleminen tulee olemaan vanhurskaille riemullinen.

Kun luet jakeista OL 133:19–32 tapahtumista, joita liittyy Vapahtajan toiseen tulemiseen, saatat miettiä, mitä näiden tapahtumien kuvaukset kertovat sinulle Vapahtajasta ja Hänen työstään. Mitä mahdollisia hengellisiä sovelluksia voit löytää näistä kuvauksista?

Kun luet kuvauksen Vapahtajan paluusta jakeissa 32–56, mikä saa sinut odottamaan innolla tuota suurta päivää? Mitkä sanat ja ilmaukset kuvailevat Herran rakkautta kansaansa kohtaan? Voisit kirjoittaa muistiin henkilökohtaisia kokemuksiasi ”[Herrasi] rakastavasta hyväntahtoisuudesta ja kaikesta, mitä hän on suonut [sinulle] hyvyytensä mukaan ja rakastavan hyväntahtoisuutensa mukaan” (jae 52).

OL 134

”Jumala on asettanut hallitusvallat ihmisen hyväksi.”

Varhaisten pyhien suhde hallitusvaltaan oli monisyinen. Kun pyhät karkotettiin Jacksonin piirikunnasta Missourista vuonna 1833, he eivät saaneet mitään tukea tai korvausta paikallisilta tai valtakunnallisilta viranomaisilta, vaikka he pyysivät apua. Samaan aikaan jotkut kirkon ulkopuoliset ihmiset tulkitsivat Siionia koskevien opetusten tarkoittavan sitä, että pyhät kielsivät maallisen hallitusvallan valtuuden. Luku OL 134 kirjoitettiin osaksi selventämään kirkon kantaa hallitusvaltaan.

Kuinka kirkon jäsenten tulee suhtautua hallitusvaltaan? Kun tutkit lukua OL 134, voisit laatia kaksi luetteloa: kirjoita toiseen luetteloon oppimiasi hallitusvaltaa koskevia periaatteita ja toiseen kansalaisten vastuita. Kuinka näistä ajatuksista on saattanut olla hyötyä varhaisille pyhille? Miten ne soveltuvat omaan elinpiiriisi?

Katso myös UK 1:11–12; Gospel Topics, ”Religious Freedom” [Uskonnonvapaus], topics.churchofjesuschrist.org.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 133:4–14.Siionin hengellinen vastakohta on Babylon – muinainen kaupunki, joka kaikkialla pyhissä kirjoituksissa on vertauskuvana jumalattomuudesta ja hengellisestä orjuudesta (ks. D. Todd Christofferson, ”Tulkaa Siioniin”, Liahona, marraskuu 2008, s. 37; PKO, ”Babylon”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Onko jotakin, mitä teidän pitää tehdä perheenä hengellisessä mielessä, jotta lähtisitte ”pois Babylonista” (jae 5) ja lähtisitte ”Siionin maahan” (jae 9)?

OL 133:20–33.Kun luette yhdessä näitä jakeita, perheenne voisi piirtää kuvia siitä, millaisen he arvelevat Vapahtajan toisen tulemisen tulevan olemaan. Voisitte myös kuunnella tai laulaa jonkin toisesta tulemisesta kertovan laulun, kuten ”Kun jälleen saapuu Hän” (Lasten laulukirja, s. 46–47), ja keskustella siitä, mitä perheenne voi tehdä valmistautuakseen Hänen tulemiseensa.

OL 133:37–39.Olisiko perheestäsi hauskaa lukea nämä jakeet ”kovalla äänellä” (jae 38)? Mitä tarkoittaa se, että kerromme evankeliumista kovalla äänellä? Mistä totuuksista voimme kertoa?

OL 134:1–2.Jotta voit auttaa perhettäsi ymmärtämään hallitusvallan tärkeyden, voisitte keskustella tällaisista kysymyksistä: Kuinka perhettämme siunaa se, että meillä on sääntöjä? Kuinka maatamme siunaa se, että meillä on lakeja? Voisitte myös piirtää tai värittää kuvan maanne lipusta tai opetella ulkoa yhdennentoista ja kahdennentoista uskonkappaleen.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Herran lapset saapukaa”, MAP-lauluja, 27.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Opeta selkeää ja yksinkertaista oppia. Herra kuvailee evankeliumiaan sanoilla ”yksinkertaisesti” ja ”selkeästi” (OL 133:57). Mitä nämä sanat kertovat sinulle siitä, kuinka sinun tulee opettaa evankeliumia perheellesi?

Kuva
Kristus punaisessa viitassa

Kristus punaisessa viitassa, Minerva Teichert

Tulosta