Oppi ja liitot 2021
8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132: ”Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta”


”8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132: ’Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Oppi ja liitot 2021, 2020

”8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2021

Kuva
Joseph Smith opettaa Nauvoossa

Joseph Smith Nauvoossa vuonna 1840, Theodore Gorka

8.–14. marraskuuta

Oppi ja liitot 129–132

”Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta”

Luvuissa OL 129–132 opetetaan monia kallisarvoisia periaatteita, joista vain muutamia tähdennetään tässä oppimisehdotuksessa. Mitä muita totuuksia löydät?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Brigham Young sanoi kerran Joseph Smithistä: ”Hän pystyi soveltamaan sen, mikä on taivaallista, ymmärrettäväksi rajalliselle käsityskyvylle” (julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 523). Tämä tuntuu olevan erityisen totta, mitä tulee profeetan opetuksiin Nauvoossa 1840-luvulla. Osa näistä opetuksista on tallennettuna luvuissa OL 129–132. Millainen on Vapahtaja? ”Hän on ihminen, meidän kaltaisemme.” Millainen on taivas? ”Tämä sama yhteisyys, joka vallitsee meidän keskuudessamme täällä, vallitsee meidän keskuudessamme siellä” (OL 130:1–2), ja vaalituimmat perhesuhteemme tässä maailmassa, jos ne sinetöidään asianmukaisella valtuudella, ovat ”täysin voimassa” seuraavassa maailmassa (OL 132:19). Tällaiset totuudet voivat saada taivaan tuntumaan vähemmän etäiseltä – loistavalta ja kuitenkin tavoitettavissa olevalta.

Mutta sitten toisinaan Jumala saattaa pyytää meitä tekemään sellaista, mikä on niin epämukavaa, ettei se tunnu olevan mahdollista. Monille varhaisille pyhille pluraaliavioliitto oli yksi sellainen käsky. Käsky solmia avioliitto useamman kuin yhden vaimon kanssa oli ankara uskon koetus Joseph Smithille, hänen vaimolleen Emmalle ja miltei kaikille, jotka vastaanottivat sen. Selviytyäkseen tästä koetuksesta he tarvitsivat muutakin kuin vain myönteisiä tuntemuksia palautetusta evankeliumista. He tarvitsivat sellaista uskoa Jumalaan, joka oli syvempää kuin mikään henkilökohtainen halu tai ennakkoluulo. Tämä käsky ei nykyään enää ole voimassa, mutta sen mukaan eläneiden uskollinen esimerkki jatkuu yhä. Ja tuo esimerkki innoittaa meitä, kun meitä pyydetään tekemään kuuliaisesti omia uhrauksia (ks. OL 132:50).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

OL 130–131

Joseph Smith ilmoitti totuuksia jumaluudesta ja ”tulevasta maailmasta”.

Saatat huomata, että lukujen OL 130–131 kieli on hieman erilaista kuin Opin ja liittojen muissa luvuissa. Tämä johtuu siitä, että luvut OL 130–131 perustuvat muistiinpanoihin, joita William Clayton, yksi Joseph Smithin sihteereistä, teki kuullessaan profeetan opettavan. Sen vuoksi nämä luvut ovat ennemminkin totuuksien kokoelmia kuin yhtenäisiä, saneltuja ilmoituksia. Monet näistä totuuksista sisältävät kuitenkin yhteisiä teemoja. Saatat esimerkiksi lukea lukuja OL 130–131 mielessäsi tällaisia kysymyksiä: Mitä opin Jumalasta? Mitä opin kuolevaisuuden jälkeisestä elämästä? Kuinka tämä tieto vaikuttaa elämääni?

Katso myös ”Our Hearts Rejoiced to Hear Him Speak”, Revelations in Context, s. 277–280.

OL 131:1–4; 132:7, 13–25

Taivaallisen Isän ansiosta perheet voivat olla iankaikkisia.

Yksi lohdullisimmista totuuksista, mitä on palautettu profeetta Joseph Smithin kautta, on se, että avioliitto ja perhesuhteet voivat kestää ikuisesti. Joseph Smithin kautta Herra palautti toimitukset ja valtuuden, joita tarvitaan, jotta näistä suhteista tulisi iankaikkisia (ks. OL 132:7, 18–19). Kun luet jakeita OL 131:1–4; 132:7, 13–15, mieti, mitä perhesuhteita sinulla on tai toivot olevan tulevaisuudessa. Kuinka nämä jakeet vaikuttavat siihen, millä tavoin suhtaudut näihin perhesuhteisiin?

Toisinaan iankaikkisia perheitä koskeva periaate ei kuitenkaan ole kovinkaan lohdullinen – se voi tuoda ahdistusta, jopa murhetta, kun tämänhetkinen perhetilanteemme ei sovi selestiseen ihanteeseen. Kun presidentti Henry B. Eyring kantoi huolta samanlaisesta tilanteesta omassa suvussaan, hän sai tämän viisaan neuvon eräältä kahdentoista apostolin koorumin jäseneltä: ”Elä vain kelvollisena selestiseen valtakuntaan, niin perheasiat järjestyvät ihmeellisemmin kuin osaat kuvitella” (puheessa ”Koti, jossa asuu Herran Henki”, Liahona, toukokuu 2019, s. 25). Kuinka tämän neuvon noudattaminen voisi siunata sinua nykyisessä perhetilanteessasi?

Katso myös Kristen M. Oaks, ”To the Singles of the Church”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 11. syyskuuta 2011, broadcasts.churchofjesuschrist.org.

Kuva
mies ja nainen Accran temppelin ulkopuolella Ghanassa

Perhesuhteista voi temppelitoimitusten ansiosta tulla iankaikkisia.

OL 132:1–2, 29–40

Pluraaliavioliitto on Jumalan hyväksymä ainoastaan silloin, kun Hän käskee siihen.

Jokainen, joka on lukenut Vanhaa testamenttia, on luultavasti ihmetellyt sitä, että Abrahamilla, Iisakilla, Jaakobilla, Mooseksella ja muilla oli useita vaimoja. Syyllistyivätkö nämä hyvät miehet aviorikokseen? Vai hyväksyikö Jumala heidän tekonsa? Etsi vastauksia jakeista OL 132:1–2, 29–40.

Avioliitto yhden miehen ja yhden naisen välillä on Jumalan säätämä avioliiton malli (ks. asiakirjan Virallinen julistus 1 johdanto; ks. myös MK Jaak. 2:27, 30). Historiassa on kuitenkin ollut ajanjaksoja, jolloin Jumala on käskenyt lapsiaan harjoittamaan pluraaliavioliittoa.

Palautetun kirkon varhaisvuodet olivat yksi noista poikkeuksellisista ajanjaksoista. Tämän käskyn saatuaan Joseph Smith ja muutamat muut myöhempien aikojen pyhät harjoittivat pluraaliavioliittoa. Jos haluat saada lisää tietoa pluraaliavioliitosta varhaisten myöhempien aikojen pyhien keskuudessa, katso ”Mercy Thompson and the Revelation on Marriage” (Revelations in Context, s. 281–293); Saints, kirja 1, luku 25, luku 36, luku 40, luku 41; ”Pluraaliavioliitto Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa” (Evankeliumiaiheisia tutkielmia, churchofjesuschrist.org); ”Why Was It Necessary for Joseph Smith and Others to Practice Polygamy?” (video, churchofjesuschrist.org).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

OL 130:2, 18–19; 132:13, 19.Kuinka voisit näiden jakeiden avulla auttaa perhettäsi asettamaan etusijalle asioita, jotka kestävät ikuisesti? Voisitte kenties yhdessä pakata matkalaukkuun tai reppuun tavaroita, kuten perhekuvia tai pyhät kirjoitukset, jotka kuvaavat sellaista, mitä me jakeiden OL 130:2, 18–19; 132:19 mukaan voimme ottaa mukaamme seuraavaan elämään. Mitä jae OL 132:13 opettaa meille siitä, mikä on maailmasta? Tämä voisi johtaa keskusteluun siitä, kuinka keskittyä asioihin, joilla on iankaikkista merkitystä.

OL 130:20–21.Voisitte laulaa jonkin kiitollisuudesta kertovan laulun, kuten ”Elon aallot myrskyten kun raivoaa” (MAP-lauluja, 159), ja laatia luettelon siunauksista, joita perheenne on saanut noudattaessaan Jumalan lakeja. Mitä siunauksia me toivomme saavamme? Kuinka voimme saada nuo siunaukset?

OL 131:1–4; 132:15–19.Video ”Marriage Is Sacred” [Avioliitto on pyhä] (churchofjesuschrist.org) voisi auttaa perhettänne keskustelemaan näiden jakeiden totuuksista. Mitä Herra ajattelee avioliitosta? Kuinka me – olimmepa naimisissa tai naimattomia – valmistaudumme saamaan iankaikkisen avioliiton?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Perheeni mulle rakas on”, Lasten laulukirja, s. 98.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi evankeliumin totuuksia. Joskus evankeliumin totuudet ilmaistaan suoraan. Toisinaan niihin viitataan esimerkin tai kertomuksen avulla. Kysy lukiessasi itseltäsi: ”Mitä iankaikkista totuutta näissä jakeissa opetetaan?”

Kuva
sinetöimishuone Pariisin temppelissä Ranskassa

Sinetöimishuone Pariisin temppelissä Ranskassa.

Tulosta