Oppi ja liitot 2021
8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132: ”Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta”


”8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132: ’Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”8.–14. marraskuuta. Oppi ja liitot 129–132”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Joseph Smith opettaa Nauvoossa

Joseph Smith Nauvoossa vuonna 1840, Theodore Gorka

8.–14. marraskuuta

Oppi ja liitot 129–132

”Kun me saamme jonkin siunauksen Jumalalta, se tapahtuu kuuliaisuudesta”

Vanhin David A. Bednar on selittänyt: ”Pelkkä puhuminen ja kertominen eivät ole opettamista. Evankeliumin saarnaamiseen Herran tavalla sisältyy havainnoimista, kuuntelemista ja erottamista.” (”Tulkaa saarnatkaa minun evankeliumiani -lähetyssaarnaajiksi”, Liahona, lokakuu 2013, s. 50.) Mitä Henki opettaa sinulle, kun havainnoit ja kuuntelet opettamiasi lapsia?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Valitse jokin aihe luvuista OL 129–132 ja anna lasten kertoa sinulle, mitä he ovat jo oppineet siitä aiheesta. Mitä he esimerkiksi tietävät taivaallisesta Isästä tai jumaluudesta? Entä iankaikkisesta avioliitosta? Entä selestisestä valtakunnasta?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 130:20–21; 132:5

Siunauksia tulee kuuliaisuudesta Jumalalle.

Joseph Smith opetti, että jokainen Jumalalta saatu siunaus perustuu meidän kuuliaisuuteemme Hänen laeilleen. Kuinka voit opettaa tämän periaatteen siten, että lapset ymmärtävät?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille yksinkertainen vertaus, joka osoittaa, miten tärkeää on noudattaa ohjeita. Esimerkiksi puhu heidän kanssaan vaiheista, joita meidän täytyy noudattaa, kun valmistamme ruokaa tai pelaamme peliä tai rakennamme jotakin. Mitä tapahtuu, kun emme noudata ohjeita? (Ehkäpä sinulla on henkilökohtainen kokemus, jonka voit kertoa.) Lue OL 130:21 ja vertaa näitä ohjeita käskyihin, joita meidän täytyy noudattaa saadaksemme siunauksia taivaalliselta Isältä.

  • Kysy lapsilta, tuleeko heille mieleen tilannetta, jolloin he ovat noudattaneet jotakin Jumalan käskyä. Miltä heistä tuntui? Laulakaa yhdessä jokin kuuliaisuudesta kertova laulu, kuten ”Käskyjä seuraa” (Lasten laulukirja, s. 68–69), ja pankaa merkille, mitä kuuliaisuuden siunauksia laulussa mainitaan. Keskustelkaa asioista, joita Jumala on käskenyt meitä tekemään. Kuinka Jumala siunaa meitä, kun me pidämme nuo käskyt?

OL 130:22

Taivaallisella Isällä ja Jeesuksella Kristuksella on kuolematon fyysinen ruumis.

Kun ymmärrämme, että Isällä Jumalalla ja Jeesuksella Kristuksella on samanlainen ruumis kuin meillä, niin me tunnemme olevamme lähempänä Heitä ja suhteemme Heihin vahvistuu.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta ja pyydä heitä osoittamaan Hänen silmänsä, suunsa ja muita kehon osia. Pyydä heitä sitten nousemaan ja osoittamaan samoja osia omassa kehossaan. Lue jakeesta OL 130:22: ”Isällä on liha- ja luuruumis – –; Pojalla myös.” Todista, että meidän ruumiimme on samanlainen kuin taivaallisen Isän ja Jeesuksen ruumis.

  • Laulakaa yhdessä jokin ruumiistamme kertova laulu, kuten ”Pää, hartiat, polvet, varpaat” (Lasten laulukirja, s. 129), ja kehota lapsia tekemään laulun sanoihin kuuluvia liikkeitä. Pyydä lapsia kertomaan sinulle, mitä asioita he voivat tehdä ruumiinsa avulla. Ilmaise kiitollisuutesi ruumiista, jonka Jumala on antanut sinulle. Kuinka voimme osoittaa olevamme kiitollisia tästä erityisestä lahjasta?

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia taivaallisesta Isästä, Jeesuksesta Kristuksesta ja itsestään. Auta heitä näkemään, kuinka meidän ruumiimme on taivaallisen Isän ja Jeesuksen kaltainen.

OL 132:19

Taivaallisen Isän ansiosta perheet voivat olla yhdessä ikuisesti.

Herran sinetöimisvoiman ja temppelitoimitusten avulla perhesuhteemme voivat kestää iankaikkisesti, jos pidämme liittomme.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia keksimään esimerkkejä asioista, jotka eivät kestä ikuisesti – ruokaa, joka pilaantuu, kukkia, jotka kuihtuvat, ja niin edelleen. Näytä kuvaa perheestäsi ja kerro, mitä tunnet heitä kohtaan. Todista, että temppelitoimitusten avulla Herra on tehnyt mahdolliseksi sen, että perheet voivat kestää ikuisesti.

  • Ota esiin OL 132 ja kerro lapsille, että tämä on Joseph Smithille annettu ilmoitus, joka koskee avioliittoa ja perheitä. Näytä heille jaetta 19 ja osoita lukiessasi sanoja ”kautta koko iankaikkisuuden”. Kehota lapsia lukemaan nämä sanat kanssasi.

  • Auta lapsia tekemään paperinukkeja, jotka kuvaavat heidän perhettään (ks. tämän viikon toimintasivu). Leikatkaa ne irti ja laittakaa ne kirjekuoreen tai kiinnittäkää ne yhteen paperiliittimellä kuvaamaan sinetöimisvoimaa, joka voi tehdä perheestämme iankaikkisen.

    Kuva
    nainen ja pieni tyttö temppelialueella

    Temppelitoimitusten avulla perhe voi olla yhdessä ikuisesti.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 130:18–19

Taivaallinen Isä haluaa minun saavan tietoa ja älyä.

Monet asiat, joita hankimme tässä elämässä, eivät siirry kanssamme seuraavaan elämään. Mutta meidän tietomme ja älymme siirtyvät (ks. OL 130:19).

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan sinulle jotakin, mitä he oppivat koulussa tai vanhemmiltaan. Kehota heitä lukemaan OL 130:18–19 ja panemaan merkille, mitä tapahtuu meidän tiedollemme ja älyllemme tulevassa elämässä.

  • Mitä jakeessa 19 opetetaan siitä, kuinka me hankimme tietoa ja älyä? Kuinka voimme olla ahkeria ja kuuliaisia, kun pyrimme oppimaan? (Lisää tästä aiheesta on kohdassa ”Opiskeleminen” kirjasessa Nuorten voimaksi, s. 9–10.)

OL 130:20–21; 132:5, 21–23

Siunauksia tulee kuuliaisuudesta Jumalalle.

Pohdi, kuinka Herra siunaa sinua, kun olet kuuliainen Hänen laeilleen. Mitä kokemuksia voisit kertoa lapsille innoittaaksesi heitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Laulakaa jokin kuuliaisuudesta kertova laulu, kuten ”Käskyjä seuraa” (Lasten laulukirja, s. 68–69), ja kehota lapsia lukemaan OL 130:20–21 ja 132:5. Auta heitä löytämään pyhien kirjoitusten kohdista sanoja ja ajatuksia, jotka ovat samanlaisia kuin laulussa. Kuinka me saamme siunauksia Jumalalta? Pyydä lapsia kertomaan, kuinka heitä on siunattu kuuliaisuudesta Jumalan lakeja kohtaan.

  • Lukekaa yhdessä OL 132:21–23, ja kehota lapsia piirtämään kuvia, jotka kuvaavat sitä, mitä he oppivat näistä jakeista. Kannusta heitä olemaan luovia ja ehdota, että he sisällyttävät piirroksiinsa lakeja tai käskyjä, jotka auttavat meitä pysymään iankaikkiseen elämään johtavalla kapealla tiellä.

OL 131:1–4; 132:15, 19

Taivaallisen Isän ansiosta perheet voivat olla yhdessä ikuisesti.

Nykyisestä perhetilanteestamme riippumatta me voimme nyt tehdä valintoja, jotka valmistavat meitä saamaan iankaikkisen perheen siunaukset tulevaisuudessa.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä joitakin lapsia lukemaan OL 131:1–4 ja toisia lapsia lukemaan OL 132:15. Auta heitä huomaamaan, mitä näissä jakeissa opetetaan avioliitosta. Valitse jakeesta OL 132:19 keskeisiä ilmauksia (kuten ”jos mies ottaa vaimon”, ”ikuisen liiton kautta”, ”sinetöi”, ”pysytte minun liitossani”, ”kautta koko iankaikkisuuden” ja ”aina ja ikuisesti”) ja pyydä lapsia etsimään nämä ilmaukset jakeesta. Mitä nämä ilmaukset opettavat meille avioliitosta?

  • Laulakaa ”Perheeni mulle rakas on” (Lasten laulukirja, s. 98) tai käykää läpi ”Luku 54: Ilmoitus avioliitosta” (Opin ja Liittojen Kirjan kertomuksia, s. 198). Pyydä lapsia kuuntelemaan ja olemaan valmiita kertomaan, mitä meidän täytyy tehdä, jotta perheemme voi olla iankaikkinen. Todista, että olipa nykyinen perhetilanteemme mikä tahansa, niin me voimme valmistautua tulemaan osaksi iankaikkista perhettä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen, kuinka paljon he rakastavat perhettään ja haluavat olla yhdessä perheenä ikuisesti.

Näin kehitymme opettamisessa

Ole hienotunteinen perhetilanteita kohtaan. ”Lapsia elää nykyään monissa erilaisissa ja monimutkaisissa perhetilanteissa. – – [Meidän tarvitsee] ojentaa auttava käsi [niille], jotka tuntevat olevansa yksinäisiä, muiden hylkäämiä tai aidan toisella puolella.” (Neil L. Andersen, ”Joka ottaa luokseen heidät, se ottaa luokseen minut”, Liahona, toukokuu 2016, s. 49, 52.)

Tulosta