Lære og Pagter 2021
29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138: »Synet om de dødes forløsning«


»29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138: ›Synet om de dødes forløsning‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
mennesker i åndeverdenen

Joseph ser sin far, mor og bror i det celestiale rige (Joseph Smith’s vision of the Celestial Kingdom (Joseph Smiths syn om det celestiale rige), Robert Barrett).

29. november-5. december

Lære og Pagter 137-138

»Synet om de dødes forløsning«

Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Jeg [indbyder] jer til indgående og eftertænksomt at læse [Lære og Pagter 138]. Må Herren velsigne jer, når I gør det, til bedre at forstå og værdsætte Guds kærlighed og plan til frelse af og glæde for sine børn« (»Synet om de dødes forløsning«, Liahona, nov. 2018, s. 72).

Nedskriv dine indtryk

Åbenbaringerne optegnet i Lære og Pagter 137 og 138 er adskilt af mere end 80 år og 2.400 km. Afsnit 137 blev modtaget af profeten Joseph Smith i 1836 i det ufærdige tempel i Kirtland, og afsnit 138 blev modtaget af Joseph F. Smith, den sjette præsident for Kirken, i 1918 i Salt Lake City. Men lærdommene i de to syn hører sammen side om side. De besvarer begge spørgsmål om Guds børns skæbne i det næste liv. Og begge betyder særligt meget, når vi overvejer de to profeter, som modtog dem, og deres livserfaringer.

Joseph Smiths syn hjalp ham til at forstå sin elskede bror Alvins evige skæbne, da han var død seks år før myndigheden til at døbe blev gengivet. Spørgsmål om Alvins evige skæbne var forblevet hos Joseph lige siden. Joseph F. Smiths syn åbenbarede storslåede sandheder om åndeverden – sikkert en trøstende åbenbaring til en, som havde sørget over mange afdøde familiemedlemmer. Joseph F. Smith mistede sin far, Hyrum Smith, da han var 5 år gammel, og sin mor, Mary Fielding Smith, da han var 13 år. Da han fik synet i 1918, havde han sørget over tabet af 13 børn.

Mange spørgsmål, som folk har om livet efter døden, er besvaret i disse åbenbaringer. Afsnit 137 kaster lys over sådanne spørgsmål, og afsnit 138 åbner forhænget endnu mere. Sammen vidner de om »den store og vidunderlige kærlighed, som Faderen og Sønnen [har] vist« (L&P 138:3).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 137

Hver sjæl har mulighed for at vælge celestial herlighed.

Den fælles forståelse blandt kristne i 1836 var, at hvis en person døde uden at blive døbt – som Joseph Smiths bror Alvin var – så ville den person ikke komme i himlen. Joseph så ham dog i det celestiale rige i et syn. Når du læser afsnit 137, så overvej hvad du lærer om vor Himmelske Fader, hans frelsesplan og det celestiale rige.

Se også Saints, 1:232-235.

Lære og Pagter 138:1-11, 25-30

At læse og grunde over skrifterne forbereder mig på at modtage åbenbaring.

Sommetider kommer åbenbaring, selvom vi ikke søger den. Men oftest kommer den, når vi flittigt søger og forbereder os på den. Når du læser Lære & Pagter 138:1-11, 25-30, så bemærk, hvad præsident Joseph F. Smith gjorde, da hans »forstands øjne [blev] åbnet« for bedre at kunne forstå Frelserens forløsende mission. Overvej derefter hvordan du kan følge præsident Smiths eksempel. Hvordan kan du for eksempel ændre dit studium af skriften, der ville gøre dig i stand til i højere grad at »[grunde] over skrifterne« og »[reflektere] over [Frelserens] store sonoffer«? (V. 1-2).

I sin tale »Synet om de dødes forløsning« (Liahona, nov. 2018, s. 71-74) foreslog præsident M. Russell Ballard andre måder, hvorpå præsident Smith var forberedt til at modtage denne åbenbaring. Overvej, hvordan du er blevet forberedt til oplevelser, du har eller vil få i fremtiden.

Se også videoen »Ministry of Joseph F. Smith: A Vision of the Redemption of the Dead«, ChurchofJesusChrist.org.

Billede
maleri af Joseph F. Smith

Joseph F. Smith, af Albert E. Salzbrenner

Lære og Pagter 138:25-60

Arbejdet med frelse sker på begge sider af sløret.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, »Vores budskab til verden er enkelt og oprigtigt: Vi indbyder alle Guds børn på begge sider af sløret til at komme til deres Frelser, modtage det hellige tempels velsignelser, nyde varig glæde og opnå evigt liv« (»Lad os stævne frem«, Liahona, maj 2018, s. 118-119). Tænk over denne udtalelse, mens du læser Lære og Pagter 138:25-60. Du kunne også overveje disse spørgsmål:

  • Hvad lærer du af disse vers om, hvordan arbejdet med frelse bliver udført i åndeverdenen? Hvorfor er det vigtigt for dig at vide, at dette arbejde finder sted? Hvordan styrker disse vers din tro på Frelserens forsoning?

  • Hvad lærer du af disse vers om dem, der deltager i arbejdet med frelse i åndeverdenen? Hvorfor er det vigtigt at forstå, at arbejdet med frelse bliver udført på begge sider af sløret?

Se også Dallin H. Oaks, »Stol på Herren«, Liahona, nov. 2019, s. 26-29; »Susa Young Gates and the Vision of the Redemption of the Dead«, Revelations in Context, s. 315-322.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 137:1-5.Bed dine familie om at tegne, hvordan de tror det celestiale rige ser ud baseret på disse vers. Hvad finder du i disse vers, der hjælper dig til at se frem til at bo der? Hvad gør vi nu for at forberede os til at bo i det celestiale rige med vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Lære og Pagter 137:5-10.For at lære om, hvad det ville have betydet for Joseph Smith at se flere af sine familiemedlemmer sammen i det celestiale rige, kan din familie se videoen »Ministry of Joseph Smith: Temples« (ChurchofJesusChrist.org). Måske kan I også tale om en, i kender, som er død uden mulighed for at blive døbt. Hvad lærer Lære og Pagter 137:5-10 os om den person?

Lære og Pagter 138:12-24.Hvad lærer Lære og Pagter 138:12-24 os om de mennesker, som Frelseren besøgte i åndeverden? Hvilke velsignelser modtog de? Hvad lærer vi af deres eksempel?

Lære og Pagter 138:38-55.Disse vers beskriver dem, som præsident Joseph F. Smith så i åndeverdenen, og nogle få oplysninger om dem. Måske kunne jeres familie lave en liste over jeres forfædre, der er i åndeverden, sammen med oplysninger om deres liv.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Søg, tænk og bed« sammen (Børnenes Sangbog, s. 66).

Gør vores læring bedre

Grund over skrifterne. Præsident David O. McKay kaldte meditation »en af de … helligste døre, gennem hvilken vi går ind til Herrens nærhed« (Kirkens præsidenters lærdomme: David O. McKay, 2003, s. 32).

Billede
Jesus Kristus i åndeverdenen

Den bemyndigede, af Harold I. Hopkinson. Jesus Kristus bemyndiger retfærdige ånder til at forkynde evangeliet i åndeverdenen

Udskriv