Lære og Pagter 2021
29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138: »Synet om de dødes forløsning«


»29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138: ›Synet om de dødes forløsning‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
personer i åndeverdenen

Joseph ser sin far, mor og bror i det celestiale rige (Joseph Smiths syn om det celestiale rige, Robert Barrett).

29. november-5. december

Lære og Pagter 137-138

»Synet om de dødes forløsning«

Se efter principper i disse åbenbaringer, der virker til at være vigtige for de børn, du underviser. Hvordan kan du hjælpe dem til at forstå disse principper?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af Jesus Kristus i åndeverdenen, fx det i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Bed børnene om at fortælle noget, de ved om åndeverdenen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 137:1-5

Gud har givet mig en måde at være sammen med min familie på for evigt.

I et syn så Joseph Smith nogle af dem i sin familie være sammen i det celestiale rige. Hvordan kan du bruge dette syn til at lære børnene, at familien kan være sammen for evigt?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af en i din familie, og tal om, hvor meget du ønsker at være sammen med ham eller hende i det celestiale rige. Forklar, at Joseph Smiths bror Alvin døde som ung mand, og Joseph savnede ham utrolig meget. Læs Lære og Pagter 137:1, 5, og spørg børnene, hvem Joseph Smith så i sit syn om det celestiale rige (se også Historier fra Lære og Pagter, s. 152-153). Lad børnene sprede armene for at vise, hvor meget de elsker deres familie, og bed dem om at fortælle, hvorfor de ønsker at være sammen med deres familie i det celestiale rige.

  • Brug Lære og Pagter 137:1-5 og denne uges aktivitetsside for at lade børnene opdage detaljer om Joseph Smiths syn om det celestiale rige. Lad dem lave en tegning af sig selv og deres familie på aktivitetssiden, mens du spiller eller synger en sang om familien, fx »Vores familie« (Børnenes sangbog, s. 98).

Lære og Pagter 138:6-11

Helligånden hjælper mig med at forstå skrifterne.

Skrifterne kan somme tider være svære at forstå, især for børn. Lære og Pagter 138:11 lærer om, at Helligånden kan åbne vores »forstands øjne«.

Billede
en dreng læser i skrifterne

Helligånden kan hjælpe os med at forstå, hvad vi læser i skrifterne.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Joseph F. Smith (se Evangelisk kunst, nr. 127). Forklar, at han var Kirkens 16. præsident, og en dag læste han i skrifterne og grundede over dem (tænkte over, hvad de betød). Opfordr børnene til at lade som om, de er præsident Smith, og lave bevægelser, der passer til ordene, når du læser Lære og Pagter 138:6, 11.

  • Fortæl om engang, hvor du overvejede noget i skrifterne, og Helligånden hjalp dig til at forstå det. Syng en sang sammen om skriftstudium, fx »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog, s. 66). Hvad siger denne sang, vi bør gøre for at forstå skrifterne?

Lære og Pagter 138:18-35

Alle vor himmelske Faders børn vil få mulighed for at høre om evangeliet.

Da Jesus Kristus blev korsfæstet, besøgte han sine trofaste hellige i åndeverdenen. Han instruerede dem i at undervise dem, der ikke havde modtaget evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af en grav (se Evangelisk kunst, nr. 58, 59 eller bibellandkort nr. 14) eller tegn en grav på tavlen. Vis et billede af Frelseren i åndeverdenen, mens hans legeme var i graven (fx det i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Mens du gør det, stiller du spørgsmål for at hjælpe børnene til at lægge mærke til vigtige detaljer i Lære og Pagter 138:18-19, 23-24, 27-30, som fx hvem Jesus besøgte, hvad de følte, og hvad han bad dem om at gøre.

  • Vis et billede af nogle missionærer (se Evangelisk kunst, nr. 109, 110), og bed dem om at fortælle, hvad missionærer gør. Du kan også opfordre dem til at agere noget af det, missionærer gør. Læs Lære og Pagter 138:31-34 for dem. Forklar, at ligesom der er missionærer her på jorden, er der også missionærer i åndeverdenen, som underviser folk der.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 137:1-5

Gud har givet mig en måde at være sammen med min familie på for evigt.

Joseph Smith fik et syn om det celestiale rige og så sine forældre og sin bror Alvin der. Dette syn lærer os, at hvis vi er retskafne, kan vores familieforhold fortsætte i det næste liv.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lære og Pagter 137:1-5 og tegne det, de læser (se også denne uges aktivitetsside). Hvad kan Joseph Smith have følt, da han så nogle i sin familie være sammen i det celestiale rige?

  • Vis videoen »Familien kan være samme for evigt« (ChurchofJesusChrist.org), eller syng en sang om familien, fx »Vores familie« (Børnenes sangbog, s. 98). Hvad lærer videoen eller sangen os om, hvad vi kan gøre, for at vores familie bliver evig?

Lære og Pagter 138:1-11

Når jeg tænker over skrifterne, kan Helligånden hjælpe mig til at forstå dem.

Hvad kan børnene lære af præsident Joseph F. Smiths eksempel, der kan forbedre den måde, de studerer skrifterne på?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lære og Pagter 138:1-11, og hjælp dem med at skrive en sammenfatning på én sætning af præsident Joseph F. Smiths oplevelse. Hvad gjorde han, der førte til hans bemærkelsesværdige syn? Hvad vil det sige at grunde over eller overveje skrifterne?

  • Spørg dem, hvad de gør, når de har spørgsmål om evangeliet. Fortæl om nogle eksempler fra skrifterne eller dig selv om, hvornår det gav forståelse fra Ånden at grunde over skrifterne (se fx 1 Ne 11:1-6; L&P 76:19-24; JS-H 1:11-12).

Lære og Pagter 138:12-35

Alle vor himmelske Faders børn vil få mulighed for at høre om evangeliet.

Præsident Joseph F. Smith lærte, at arbejdet med at forkynde evangeliet fortsætter i åndeverdenen. Dette arbejde sikrer, at alle får chancen for at antage evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Skriv nogle vers på tavlen fra afsnit 138. Skriv derefter i en anden rækkefølge nogle udtalelser, der sammenfatter hvert gruppe af vers. Opfordr børnene om at sætte udtalelserne sammen med de rigtige vers. Det kan være vers som 12-16 (retfærdige ånder samles for at vente på, at Jesus kommer til syne), 18-19 (Frelseren viser sig for de retfærdige ånder), 29-30 (Jesus udpeger budbringere, der skal forkynde evangeliet), 31-35 (de retfærdige ånder forkynder evangeliet) og så videre. Når børnene har fundet et par, beder du dem om at fortælle, hvad de har lært af versene.

  • Bed nogle af dem om at læse Lære og Pagter 138:33 for at finde ud af, hvilke principper i evangeliet de dødes ånder blev undervist i. Bed andre børn om at læse om principperne i Trosartiklerne 1:4. Hvad er det samme i disse vers, og hvad er anderledes? Hvad lærer det os om vor himmelske Fader og hans plan?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at planlægge et tidspunkt denne uge, hvor de grunder over de skrifter, de læser i.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til ærbødighed. Hjælp børnene til at forstå, at en væsentlig del af ærbødighed er at tænke på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Mind eventuelt børnene om at være ærbødige ved stille at synge eller nynne en primarysang eller vise et billede af Jesus.

Udskriv