Lære og Pagter 2021
20.-26. december. Jul: Den enestående gave i form af Guds guddommelige Søn


»20.-26. december. Jul: Den enestående gave i form af Guds guddommelige Søn«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»20.-26. december. Jul«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
kunst med Maria og Jesusbarnet

Krybbespil i kobber og umbra, af J. Kirk Richards.

20.-26. december

Jul

Den enestående gave i form af Guds guddommelige Søn

Julen er en spændende tid for mange børn. Overvej, hvordan du vil hjælpe dem med at forbinde glæden ved juletiden med glæden ved Frelserens evangelium.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene fortælle, hvad de har gjort i den forgangne uge for at fejre Frelserens fødsel.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Jeg kan »bære [mit] vidnesbyrd« for at fejre Jesu fødsel.

I »Den levende Kristus« (ChurchofJesusChrist.org) bar Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum deres vidnesbyrd om Jesus Kristus for at »mindes Jesu Kristi fødsel«. Overvej, hvordan du vil opmuntre børnene til at dele deres vidnesbyrd med andre.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene »Den Levende Kristus« (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Peg på ordet Kristus i titlen, og lad også børnene pege på det. Peg også på underskrifterne nederst på siden, og fortæl dem, at Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostle i år 2000 skrev deres vidnesbyrd om Jesus Kristus, underskrev det og delte det med verden.

  • Vis et billede af Jesus Kristus, og bed hvert barn om at rejse sig og fortælle noget, han eller hun ved om ham. Får de brug for hjælp, kan du foreslå sandheder fra »Den Levende Kristus«. Mind dem om, at når de fortæller andre om Jesus, deler de deres vidnesbyrd.

  • Fortæl børnene, hvordan du fik dit vidnesbyrd om Jesus Kristus, og hvad du gør for at bevare et stærkt vidnesbyrd. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus, og opfordr dem til at vælge én ting, de vil gøre.

Vor himmelske Fader sendte sin Søn som en gave til os.

At give og få gaver er en tradition ved julen for mange mennesker. Denne tradition bør hjælpe os til at huske Guds »enestående gave, som han gav os i form af sin guddommelige Søn« (»Den Levende Kristus«).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle om gaver, de har givet eller fået. Læs den sidste sætning for dem i »Den Levende Kristus«, og bed dem lytte efter den gave, Gud har givet os. (Hjælp dem om nødvendigt til at forstå, at »enestående« betyder »bedre end nogen anden«). Hvorfor er Guds Søn, Jesus Kristus, den bedste gave?

  • Syng en sang sammen om Jesus Kristus, fx »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20-21). Hjælp dem med at vælge en sætning fra sangen, de gerne vil tegne (fx »Sønnen ned på jord« eller »som foran gik«). Mens de tegner, beder du dem om at fortælle dig, hvad de føler ved det, Jesus har gjort for dem. Fortæl også om dine egne følelser.

Jesus Kristus opfordrer mig til at følge sit eksempel.

En del af Frelserens »vidtrækkende indflydelse« på verden har været hans fuldkomne eksempel. Hvordan kan du inspirere børnene til at følge ham?

Mulige aktiviteter

  • Læs i andet afsnit i »Den Levende Kristus« noget af det, Jesus gjorde, for børnene. Vis billeder fra hans liv (se denne uges aktivitetsside), og lad dem tale om, hvad Frelseren gør på billederne. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan følge hans eksempel.

  • Fortæl om engang, hvor du blev velsignet af en, der ydede en kristuslignende tjeneste. Bed et barn om at agere en enkel tjenestegerning, og bed de andre børn gætte, hvad han eller hun gør. Lad hvert barn skiftes til at prøve. Hjælp dem til at tænke på noget, de kan gøre for at tjene en i deres familie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

»Vi [bærer] vores vidnesbyrd.«

Profeternes og apostlenes eksempel med at skrive »Den Levende Kristus« kan inspirere børnene til at dele deres vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Jeg ved, at Jesus Kristus … på tavlen, og opfordr børnene til at fortælle, hvordan de ville afslutte sætningen. Foreslå dem at kigge efter forslag i »Den Levende Kristus«. Hvad kan vi gøre for at styrke vores vidnesbyrd om Jesus Kristus? Hvordan bliver andre velsignet, når vi deler vores vidnesbyrd?

  • Gør opmærksom på, at »Den Levende Kristus« blev underskrevet af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostle. Læs Lære og Pagter 107:23 sammen. Hvad gør apostle anderledes end »andre embedsmænd i kirken«?   Hvorfor er vi taknemmelige for at have særlige vidner om Kristus i vore dage?

»Ingen anden har haft så vidtrækkende indflydelse.«

I »Den Levende Kristus« erklærede profeterne og apostlene, at ingen har haft større indflydelse på Guds børn end Jesus Kristus. Overvej, hvordan du vil hjælpe børnene til at lære om Frelserens vidtrækkende indflydelse på os alle.

Mulige aktiviteter

  • Giv hvert barn en vending eller sætning fra »Den Levende Kristus«, og bed dem om at lave en tegning over den vending eller sætning. Når hvert barn viser klassen sin tegning, beder du de andre børn gætte, hvad tegningen viser, og finde den tilsvarende sætning i »Den Levende Kristus«. Hvordan bliver vi velsignet takket være Jesu Kristi liv og mission?

  • Hjælp dem med at finde forskellige navne eller titler for Jesus Kristus i »Den Levende Kristus« og om muligt understrege dem (nogle eksempler er Messias, Førstefødte, den første og den sidste, Talsmand og hovedhjørnesten). Tal om, hvad hver af disse titler lærer os om ham. (Nogle af disse titler defineres i Guide til skrifterne ).

»Han er verdens lys og liv og håb.«

Julen er en meget glædelig tid på grund af det håb, som Jesus Kristus bragte til verden ved sine lærdomme, sit eksempel og sit sonoffer.

Billede
Jesus Kristus

Verdens lys, af Howard Lyon

Mulige aktiviteter

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at tænke på en i deres familie, som de kan bære deres vidnesbyrd for om Jesus Kristus. Hjælp dem til at tænke over, hvad de kan sige for at styrke den persons tro på ham.

Gør undervisningen bedre

Forbered dig ved at studere skrifterne. »Når vi bønsomt studerer Guds ord, så kommer vi på bølgelængde med Helligånden. Han kan så, når vi underviser og løfter andre, inspirere os til at trække på det, som vi har studeret« (Undervisning på Frelserens måde, s. 12).

Udskriv