Läran och förbunden 2021
20–26 december. Jul: Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son


”20–26 december. Jul: Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”20–26 december. Jul”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
konst föreställande Maria och Jesusbarnet

Jesu födelse i koppar och umbra, av J. Kirk Richards

20–26 december

Jul

Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son

Ett sätt att fokusera dina tankar på Frälsaren den här julen är genom att studera ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”. Det här lektionsförslaget ger förslag på hur du kan göra detta profetiska vittnesbörd till en del av dina evangeliestudier – enskilt eller med familjen.

Skriv ner dina intryck

År 1838 förkunnade profeten Joseph Smith: ”De fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen. Allt annat som tillhör vår religion är endast tillägg till detta” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 49). Många år senare konstaterade president Russell M. Nelson att ”det var just det här uttalandet av profeten som motiverade 15 profeter, siare och uppenbarare att framlägga och underteckna sina vittnesbörd för att fira 2000-årsjubileet av Herrens födelse. Det historiska vittnesbördet har titeln ’Den levande Kristus’. Många medlemmar har lärt sig dess sanningar utantill. Andra känner knappt till att det finns. När du strävar efter att lära dig mer om Jesus Kristus uppmanar jag dig att studera ’Den levande Kristus’” (”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 40).

Som sista dagars heliga gläds vi åt välsignelsen av fortsatt uppenbarelse genom nutida profeter och apostlar. Vi är tacksamma för deras inspirerade uppmaningar, varningar och ord av uppmuntran. Men framför allt blir vi välsignade av deras kraftfulla vittnesbörd om Jesus Kristus – vid juletid och under hela året. Dessa vittnesbörd är mer än bara rörande ord från skickliga författare eller offentliga talare eller insikter från experter på skrifterna. De är ord från Guds utvalda, kallade och bemyndigade ”särskilda vittnen om Kristi namn i hela världen” (L&F 107:23).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

”Ingen annan har haft ett så djupgående inflytande.”

Vilka tankar får du när du läser Luk. 2:10–11 tillsammans med det första stycket av ”Den levande Kristus”? Vad skulle du säga som stöd åt uttalandet att ”ingen annan har haft ett så djupgående inflytande på alla som har levt och som kommer att leva på jorden [som Jesus Kristus har]”? Leta efter sanningar i ”Den levande Kristus” som beskriver Frälsarens djupgående inflytande. Hur har han påverkat dig och gett dig ”stor glädje”(Luk. 2:10)?

”Han uppstod från graven.”

I ”Den levande Kristus” vittnar apostlarna om Frälsarens uppståndelse och nämner tre tillfällen då den uppståndne Herren visade sig (se stycke fem). Du kanske vill läsa om dessa besök i Joh. 20–21; 3 Ne. 11–26 och Joseph Smith – Historien 1:14–20. Vad lär du dig om Frälsaren utifrån hans ord och handlingar under dessa besök?

”Hans prästadöme och hans kyrka har återställts.”

Under dina studier av Läran och förbunden det här året har du haft möjlighet att lära dig mer om hur Frälsarens ”prästadöme och hans kyrka har återställts”. Vilken återställd sanning har betytt särskilt mycket för dig? Du skulle kunna gå igenom några av följande skriftställen som undervisar om återställelsen: Läran och förbunden 1:17–23; 13; 20:1–12; 65; 110; 112:30–32; 124:39–42; 128:19–21. Begrunda hur det återställda evangeliets sanningar hjälper dig känna och dyrka Jesus Kristus (se L&F 93:19).

”En dag skall [han] återvända till jorden.”

Julen är en tid att se bakåt till den dag då Jesus Kristus föddes liksom framåt till den dag då han ska komma tillbaka. Vad lär du dig om hans återkomst av det som står i det näst sista stycket i ”Den levande Kristus”? Det kunde också vara intressant att läsa, sjunga eller lyssna på julpsalmer som undervisar om Kristi anda ankomst, såsom ”Gläd dig, o jord” eller ”Vid midnatt ljöd den sången klar” (Psalmer, nr 139, 145).

”Han är världens ljus, liv och hopp.”

Lägg märke till de attribut och titlar som Frälsaren ges i det allra sista stycket av ”Den levande Kristus”. Följande skriftställen kan hjälpa dig begrunda hur Jesus Kristus är ”världens ljus, liv och hopp”: Lukas 2:25–32; 1 Korintierbrevet 15:19–23; Moroni 7:41; Läran och förbunden 50:24; 84:44–46; 93:7–10. På vilket sätt är han ditt ljus, liv och hopp? Vilka av Frälsarens andra titlar eller attribut betyder mest för dig?

Hur har dina studier av ”Den levande Kristus” påverkat din tro på och kärlek för Frälsaren?

Bild
Jesus Kristus

Världens ljus, av Howard Lyon

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Den levande Kristus.”För att hjälpa er familj förstå de sanningar som undervisas om Frälsaren i ”Den levande Kristus” kan ni välja ut nyckelfraser och arbeta tillsammans för att hitta eller rita bilder som illustrerar dessa fraser. Ni kan sedan sammanställa dessa bilder och fraser till en bok.

”Vi [bär] vårt vittnesbörd.”Vad lär vi oss från ”Den levande Kristus” om vad det innebär att bära vittnesbörd? Ni kanske vill skriva ner era vittnesbörd om Kristus för att fira minnet av Frälsarens födelse.

”Han gick omkring och gjorde gott.”Hur kan er familj följa Kristi exempel på tjänande den här julen? Hur tänker ni sprida ”frid och välbehag” i er familj och i samhället? Hur kan ni bidra till att ”[bota de] sjuka”? Ni kanske hittar förslag i några av de julvideor som finns på appen Evangeliebiblioteket eller på Mediabiblioteket på JesuKristiKyrka.org.

”Gud vare tack för den oförlikneliga gåvan — hans gudomlige Son.”Vilka gåvor har vi fått tack vare Jesus Kristus? Medlemmarna i er familj kanske kan hitta svar i ”Den levande Kristus” och sedan slå in föremål som representerar dessa gåvor från Frälsaren som julklappar. Er familj kan öppna dessa julklappar på julafton eller under veckan och läsa skriftställen som hör till vart och ett. Här är några förslag på skriftställen, men er familj kan säkert hitta många fler: Lukas 2:10–14; 1 Petrus 2:21; Mosiah 3:8; Alma 11:42–43; Läran och förbunden 18:10–12. Ni skulle även kunna sjunga en sång om Frälsaren, till exempel ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21) för att komma på andra gåvor som kommer från honom.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Lyss till änglars bud och sjung”, Psalmer, nr 147.

Förbättra våra personliga studier

Fokusera på Frälsaren. ”Att under bön läsa ’Den levande Kristus’ är som att läsa vittnesbörden från Matteus, Markus, Lukas, Johannes och profeterna i Mormons bok. Det stärker din tro på Frälsaren och hjälper dig behålla fokus på honom” (M. Russell Ballard, ”Återvänd och ta emot”, Liahona, maj 2017, s. 65).

Skriv ut