Kom og følg mig
31. december-6. januar. Vi er ansvarlige for vores egen indlæring


»31. december-6. januar. Vi er ansvarlige for vores egen indlæring«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2019, 2019

»31. december-6. januar. Vi er ansvarlige for vores egen indlæring«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Familie ser i et fotoalbum

31. december-6. januar 

Vi er ansvarlige for vores egen indlæring

Formålet med Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier er at hjælpe dig til at komme til Kristus og blive mere inderligt omvendt til hans evangelium. Denne ressource kan hjælpe dig til at forstå skrifterne og i dem finde den åndelige styrke, som du og din familie har brug for. Og så vil du i dine klasser i Kirken være forberedt på at dele din indsigt og opmuntre de andre hellige i deres bestræbelser på at følge Kristus.

Nedskriv dine indtryk

»Hvad vil I?« spurgte Jesus sine disciple (Joh 1:38). Du kan stille dig selv samme spørgsmål – for det, som du får ud af og finder i Det Nye Testamente dette år, afhænger i høj grad af, hvad du gerne vil have ud af det og finde. Frelserens løfte er: »Søg, så skal I finde« (Matt 7:7). Så stil de spørgsmål, der dukker op i dit sind, når du studerer, og søg derefter flittigt efter svar. I Det Nye Testamente vil du læse om Jesu Kristi disciples stærke, åndelige oplevelser. Som Frelserens trofaste discipel kan du få dine egne stærke, åndelige oplevelser, når du tager imod Frelserens opfordring, der findes gennem hele denne hellige bog, »Kom så og følg mig!« (Luk 18:22).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

For fuldt ud at lære af Frelseren må jeg følge hans opfordring: »Kom og følg mig.«

Frelserens opfordring »Kom og følg mig« gælder alle – hvad enten vi er nye på disciplens sti eller har gået på den hele vores liv. Det var hans opfordring til den rige unge mand, der stræbte efter at holde buddene (se Matt 19:16-22). Det, han lærte, og hvad vi alle må lære, er, at det at være en discipel vil sige at give hele vores sjæl til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi går fremad som disciple, når vi indser, hvad vi mangler, ændrer os og mere fuldt ud forsøger at følge dem.

Vi begynder at lære af Frelseren, når vi stræber efter at forstå hans lære. Hvordan bliver jeres forståelse af tilgivelse for eksempel større, når I undersøger følgende?

Frelserens lærdomme (se Matt 6:14-15; 18:21-35)

Et eksempel fra hans liv (se Luk 23:33-34).

Men indlæring er ikke færdiggjort, førend vi følger Frelseren ved at efterleve hans lære. Hvordan kan du blive mere tilgivende?

Hvis du gerne vil lære mere, så prøv denne aktivitet med et andet evangelisk princip såsom kærlighed eller ydmyghed.

Jer er ansvarlig for min egen indlæring.

Ældste David A. Bednar har sagt: »Alle vi, som tilegner os lærdom, skal handle og være ordets gørere og ikke kun dets hørere, som er genstand for handling. Handler vi og søger vi kundskab ved tro, eller venter vi på at blive undervist og at være genstand for handling? … En elev, der bruger sin handlefrihed ved at handle i overensstemmelse med de korrekte principper, åbner sit hjerte for Helligånden og indbyder hans undervisende, bevidnende kraft og bekræftende vidnesbyrd. At lære ved tro kræver åndelig, mental og fysisk udøvelse og ikke kun passiv modtagelse« (»Søg kundskab ved tro«, Liahona, sep. 2007, s. 20).

Hvad vil det sige at tage ansvar for sin egen indlæring? Se efter svar i ældste Bednars udtalelse og i følgende skriftsteder: Johannes 7:17; 1 Thessaloniker 5:21; Jakobs Brev 1:5-6, 22; 2:17; 1 Nefi 10:17-19; 2 Nefi 4:15; Alma 32:27 og Lære og Pagter 18:18; 58:26-28; 88:118. Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at være mere aktiv i forhold til at lære om evangeliet?

Jeg har brug for selv at kende sandheden.

Måske kender du folk, der aldrig synes at miste deres tro, lige meget hvad der sker i deres liv. De minder dig måske om de fem kloge brudepiger i Frelserens lignelse (se Matt 25:1-13). Hvad du måske ikke ser, er deres flittige bestræbelser på at styrke deres vidnesbyrd om sandheden. Vi må alle søge flittigt efter at styrke vores vidnesbyrd, for vi kan ikke, ligesom de tåbelige brudepiger ikke kunne, låne omvendelse fra andre.

Hvordan opnår og nærer vi vores eget vidnesbyrd? Skriv dine tanker ned, mens du overvejer følgende skriftsteder: Lukas 11:9-13; Johannes 5:39; Johannes 7:14-17; Apostlenes Gerninger 17:10-12; 1 Korinther 2:9-11 og Alma 5:45-46. (Se også »Testimony«, Gospel Topics, topics.lds.org).

Billede
Ung pige ved en sti

Vi skal hver især opnå vores eget vidnesbyrd.

Hvad bør jeg gøre, når jeg har spørgsmål?

Når du søger åndelig kundskab, vil du begynde at få spørgsmål. Følgende principper kan hjælpe dig, når du tager fat på disse spørgsmål på måder, der opbygger tro og vidnesbyrd:

  1. Søg kundskab gennem guddommeligt angivne kilder. Gud er kilden til al sandhed, og han åbenbarer sandhed gennem Helligånden, skrifterne og sine profeter og apostle.

  2. Handl i tro. Hvis svarene ikke kommer med det samme, så stol på, at Herren vil åbenbare svar, når tiden er inde. Bliv i mellemtiden ved med at efterleve den sandhed, du allerede kender.

  3. Bevar et evigt perspektiv. Prøv at se tingene, som Herren ser dem, ikke som verden gør. Se på dine spørgsmål med vor himmelske Faders frelsesplan som kontekst.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Matthæus 13:1-23

En god måde at forberede din familie på at lære af Det Nye Testamente dette år er at gennemgå lignelsen om sædemanden. Din familie kan måske synes, at det er sjovt at se på forskellige typer jord i nærheden af jeres hjem for at kunne forestille sig de typer jord, der bliver beskrevet i lignelsen. Hvad kan vi gøre for at fremme »god jord« i vores hjem (Matt 13:8)?

Galaterne 5:22-23; Filipperne 4:8

»Vi råder forældre og børn til at prioritere familiebøn, familieaften, studium af og instruktion i evangeliet samt opbyggende familieaktiviteter. Uanset hvor værdige eller relevante andre krav eller aktiviteter måtte være, må de aldrig få lov til at erstatte de guddommeligt pålagte pligter, som kun forældre og familier kan udføre på den rette måde« (se Brev fra Det Første Præsidentskab, Liahona, dec. 1999, s. 1).

Begyndelsen på det nye år er et godt tidspunkt at holde et familieråd om, hvordan I gør jeres hjem mere centreret om evangeliet. Hvad kommer du til at tænke på, når du læser velsignelserne og rådet i Galaterne 5:22-23 og Filipperne 4:8? Måske kan du lave nogle opslag og sætte op i dit hjem for at minde dig om dit mål.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter læresætninger. En læresætning er en evig, uforanderlig sandhed. Præsident Boyd K. Packer sagde: »Den sande lære ændrer, når den forstås rigtigt, holdning og opførsel« (»Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13). Når du og din familie studerer skrifterne, så se efter sandheder, der kan hjælpe jer til at leve mere som Frelseren.

Billede
Jesus Kristus

Verdens lys, af Brent Borup

Billede
Kristus forlader graven

Han er opstanden, af Del Parson.

Udskriv