Tule ja seuraa minua
31. joulukuuta – 6. tammikuuta. Olemme vastuussa omasta oppimisestamme


”31. joulukuuta – 6. tammikuuta. Olemme vastuussa omasta oppimisestamme”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”31. joulukuuta – 6. tammikuuta. Olemme vastuussa omasta oppimisestamme”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
perhe katselemassa valokuva-albumia

31. joulukuuta – 6. tammikuuta

Olemme vastuussa omasta oppimisestamme

Aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tarkoituksena on auttaa sinua tulemaan Kristuksen luokse ja kokemaan syvällisempi kääntymys Hänen evankeliumiinsa. Tämä lähdeaineisto voi auttaa sinua ymmärtämään pyhiä kirjoituksia ja saamaan niistä sitä hengellistä voimaa, jota sinä ja perheesi tarvitsette. Sitten kirkon oppiluokissasi olet valmistautunut kertomaan oivalluksia ja kannustamaan muita pyhiä heidän pyrkimyksissään seurata Kristusta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

”Mitä te haluatte?” Jeesus kysyi opetuslapsiltaan (Joh. 1:38). Voisit esittää itsellesi saman kysymyksen – sillä se, mitä löydät Uudesta testamentista tänä vuonna, riippuu suuresti siitä, mitä haluat etsiä. ”Etsikää, niin te löydätte”, Vapahtaja lupaa (Matt. 7:7). Esitä siis kysymyksiä siitä, mitä nousee mieleesi tutkiessasi, ja etsi sitten uutterasti vastauksia. Luet Uudesta testamentista Jeesuksen Kristuksen opetuslasten voimallisista hengellisistä kokemuksista. Vapahtajan uskollisena opetuslapsena sinäkin voit saada omia voimallisia hengellisiä kokemuksia, kun otat vastaan Vapahtajan kutsun, joka toistuu kaikkialla tässä pyhässä kirjassa: ”Tule ja seuraa minua” (ks. Luuk. 18:22).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Jotta todella oppisin Vapahtajalta, minun täytyy ottaa vastaan Hänen kutsunsa ”Tule ja seuraa minua”.

Vapahtajan kutsu ”Tule ja seuraa minua” koskee kaikkia – olimmepa me uusia opetuslapseuden polulla tai kulkeneet sitä koko elämämme ajan. Tämä oli Hänen kutsunsa rikkaalle nuorukaiselle, joka pyrki pitämään käskyt (ks. Matt. 19:16–22). Se, mitä hän oppi – ja mitä meidän kaikkien täytyy oppia – on, että opetuslapsena oleminen tarkoittaa koko sielumme antamista taivaalliselle Isälle ja Jeesukselle Kristukselle. Me edistymme opetuslapseudessamme, kun huomaamme, mitä meiltä puuttuu, teemme muutoksia ja pyrimme täydellisemmin seuraamaan Heitä.

Vapahtajalta oppiminen alkaa, kun pyrimme ymmärtämään, mitä Hän opetti. Esimerkiksi – kuinka ymmärryksesi anteeksiannosta syvenee, kun tutkit seuraavia kohtia?

Vapahtajan opetukset (ks. Matt. 6:14–15; 18:21–35)

Esimerkki Hänen elämästään (ks. Luuk. 23:33–34)

Oppiminen ei kuitenkaan ole täydellistä, ennen kuin seuraamme Vapahtajaa elämällä Hänen opetustensa mukaan. Kuinka voit olla anteeksiantavampi?

Jos haluat oppia lisää, kokeile tätä tehtävää jonkin toisen evankeliumin periaatteen kanssa, kuten esimerkiksi rakkauden tai nöyryyden.

Olen vastuussa omasta oppimisestani.

Vanhin David A. Bednar on opettanut: ”Oppijoina teidän ja minun tulee toimia ja olla sanan tekijöitä eikä vain kuulijoita, jotka ovat ainoastaan toiminnan kohteena. Olemmeko me – te ja minä – itsenäisiä toimijoita, jotka toimivat ja etsivät oppimista uskon kautta, vai odotammeko me, että meitä opetetaan ja olemme toiminnan kohteena? – – Oppija, joka käyttää tahdonvapauttaan toimimalla oikeiden periaatteiden mukaan, avaa sydämensä Pyhälle Hengelle ja pyytää Hänen opetustaan, todistavaa voimaansa ja vahvistavaa todistustaan. Oppiminen uskon kautta edellyttää hengellistä, henkistä ja fyysistä vaivannäköä eikä vain passiivista vastaanottamista.” (”Etsikää oppimista uskon kautta”, Liahona, syyskuu 2007, s. 20.)

Mitä tarkoittaa se, että otat vastuun omasta oppimisestasi? Etsi mahdollisia vastauksia vanhin Bednarin sanoista ja seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: Joh. 7:17; 1. Tess. 5:21; Jaak. 1:5–6, 22; 2:17; 1. Nefi 10:17–19; 2. Nefi 4:15; Alma 32:27 sekä OL 18:18; 58:26–28; 88:118. Mitä tunnet innoitusta tehdä ollaksesi aktiivisempi evankeliumin oppimisessa?

Minun täytyy tietää itse, mikä on totuus.

Tunnet ehkä ihmisiä, jotka eivät näytä ikinä menettävän uskoaan, tapahtuipa heidän elämässään mitä hyvänsä. He saattavat tuoda mieleesi Vapahtajan vertauksen viidestä viisaasta morsiusneidosta (ks. Matt. 25:1–13). Et ehkä näe heidän uutteria pyrkimyksiään vahvistaa todistustaan totuudesta. Meidän kaikkien täytyy pyrkiä uutterasti vahvistamaan todistustamme, koska – kuten tyhmät morsiusneidot saivat oppia – emme voi lainata kääntymystä keneltäkään toiselta.

Kuinka voimme saada oman todistuksen ja vaalia sitä? Kirjoita muistiin ajatuksiasi, kun pohdit seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia: Luuk. 11:9–13; Joh. 5:39; Joh. 7:14–17; Ap. t. 17:10–12; 1. Kor. 2:9–11 ja Alma 5:45–46. (Ks. myös ”Todistus”, Usein esitettyjä kysymyksiä, www.mormon.org/fin.)

Kuva
nuori nainen polun varrella

Jokaisen meistä on saatava omakohtainen todistus.

Mitä minun pitäisi tehdä, kun minulla on kysymyksiä?

Kun tavoittelet hengellistä tietoa, mieleesi nousee kysymyksiä. Seuraavat periaatteet voivat auttaa sinua suhtautumaan kysymyksiin tavoilla, jotka vahvistavat uskoa ja todistusta:

  1. Tavoittele ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla. Jumala on kaiken totuuden lähde, ja Hän ilmoittaa totuuden Pyhän Hengen, pyhien kirjoitusten sekä profeettojensa ja apostoliensa välityksellä.

  2. Toimi uskossa. Jos vastaukset eivät tule heti, luota siihen, että Herra ilmoittaa vastauksia, kun on niiden aika. Elä sillä välin edelleen sen totuuden mukaan, jonka jo tiedät.

  3. Säilytä iankaikkinen näkökulma. Yritä nähdä asiat niin kuin Herra näkee ne, ei niin kuin maailma näkee. Tarkastele kysymyksiäsi taivaallisen Isämme pelastussuunnitelman valossa.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Matt. 13:1–23

Yksi suurenmoinen tapa auttaa perhettäsi valmistautumaan Uudesta testamentista oppimiseen tänä vuonna on kerrata vertaus kylväjästä. Perheestäsi voisi olla hauskaa tarkastella eri maalajeja kotinne lähistöllä, jotta voisitte luoda mielikuvan vertauksessa kuvailluista maalajeista. Mitä me voimme tehdä luodaksemme kotiimme ”hyvän maan”? (Ks. Matt. 13:8.)

Gal. 5:22–23; Fil. 4:8

”Neuvomme vanhempia ja lapsia asettamaan perherukouksen, perheillat, evankeliumin opiskelun ja opettamisen sekä perheen tervehenkisen toiminnan etusijalle. Olivatpa muut pyyteet tai toiminnat miten kelvollisia ja asiallisia tahansa, niiden ei saa sallia syrjäyttää Jumalan antamia velvollisuuksia, jotka vain vanhemmat ja perheet voivat asianmukaisesti täyttää.” (”Kirje ensimmäiseltä presidenttikunnalta”, Liahona, joulukuu 1999, s. 1.)

Uusi vuosi on hyvä ajankohta puhua perheneuvostossa siitä, kuinka voitte tehdä kodistanne evankeliumikeskeisemmän. Mitä ajatuksia tulee mieleenne, kun luette jakeissa Gal. 5:22–23 ja Fil. 4:8 mainitut siunaukset ja neuvot? Voisitte vaikka valmistaa julisteita ja laittaa niitä eri puolille kotia muistuttamaan teitä tavoitteistanne.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi oppia. Oppi on iankaikkinen, muuttumaton totuus. Presidentti Boyd K. Packer on julistanut, että ”tosi opin ymmärtäminen muuttaa asenteita ja käyttäytymistä” (ks. ”Pienet lapset”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 13). Kun sinä ja perheesi tutkitte pyhiä kirjoituksia, etsikää totuuksia, jotka voivat auttaa teitä elämään paremmin Vapahtajan tavoin.

Kuva
Jeesus Kristus

Maailman valo, Brent Borup

Kuva
Kristus astumassa ulos haudasta

Hän on noussut, Del Parson

Tulosta