Kom, følg med meg
31. desember - 6. januar. Vi er ansvarlige for vår egen læring


“31. desember - 6. januar. Vi er ansvarlige for vår egen læring”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“31. desember - 6. januar. Vi er ansvarlige for vår egen læring”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019

Bilde
familie som ser i fotoalbum

31. desember - 6 januar

Vi er ansvarlige for vår egen læring

Formålet med Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier er å hjelpe deg å komme til Kristus og bli dypere omvendt til hans evangelium. Denne ressursen kan hjelpe deg å forstå Skriftene, og i dem finne den åndelige styrke som du og familien din trenger. Da vil du, i dine klasser i Kirken, være forberedt til å dele din innsikt med andre, og kunne oppfordre dine medhellige i sin innsats for å følge Kristus.

Skriv ned dine tilskyndelser

“Hva søker dere?” spurte Jesus disiplene (Johannes 1:38). Du kan gjerne stille deg selv det samme spørsmålet – for det du finner i Det nye testamente dette året, vil i stor grad være avhengig av hva du søker. “Let, så skal dere finne” (Matteus 7:7). Så still de spørsmålene som kommer til ditt sinn mens du studerer, og søk deretter flittig etter svar. I Det nye testamente vil du komme til å lese om de mektige opplevelsene til Jesu Kristi disipler. Som en trofast Frelserens disippel, kan du få dine egne mektige åndelige opplevelser når du tar imot Frelserens innbydelse, som finnes i denne hellige boken, “Kom så og følg meg” (Lukas 18:22).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

For å virkelig lære av Frelseren, må jeg ta imot hans innbydelse, “Kom så og følg meg.”

Frelserens innbydelse, “Kom så og følg med meg”, gjelder alle – enten vi er ny på disippelens vei, eller vi har gått på den hele vårt liv. Dette var hans innbydelse til en rik ung mann som strevde med å holde budene (se Matteus 19:16-22). Det han lærte – og det vi alle må lære – er at å være en disippel betyr å gi hele vår sjel til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi har fremgang i vårt disippelskap når vi identifiserer hva vi mangler, forandrer oss, og søker å mer fullstendig følge Dem.

Det å lære av Frelseren begynner når vi strever etter å forstå det han underviste om. For eksempel, hvordan øker din forståelse av tilgivelse når du gransker følgende?

Frelserens læresetninger (se Matteus 6:14-15; 18:21-35)

Et eksempel fra hans liv (se Lukas 23:33-34)

Læringen er imidlertid ikke fullstendig før vi følger Frelseren ved å leve slik han lærte oss. Hvordan kan du bli mer tilgivende?

Hvis du ønsker å lære mer, kan du prøve denne aktiviteten med et annet av evangeliets prinsipper, som for eksempel kjærlighet eller ydmykhet.

Jeg er ansvarlig for min egen læring.

Eldste David A. Bednar underviste: “Vi som elever skal virke og være ordets gjørere, ikke bare dets hørere som kun blir påvirket. Er du og jeg selvstendige personer som virker og søker lærdom ved tro, eller venter vi på å bli undervist og påvirket? En elev som utøver sin handlefrihet ved å handle ifølge korrekte prinsipper, åpner sitt hjerte for Den hellige ånd og innbyr Hans undervisning og bekreftende vitnesbyrd. Lærdom ved tro krever åndelig, psykisk og fysisk anstrengelse og ikke bare passiv mottakelse” (“Søk lærdom ved tro”, Liahona, sept. 2007, 16).

Hva betyr det å ta ansvar for sin egen læring? Se etter mulige svar i eldste Bednars uttalelse, og i følgende skriftsteder: Johannes 7:17; 1 Tessalonikerbrev 5:21; Jakobs brev 1:5-6, 22; 2:17; 1 Nephi 10:17-19; 2 Nephi 4:15; Alma 32:27; og Lære og pakter 18:18; 58:26-28; 88:118. Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å mer aktivt lære evangeliet?

Jeg trenger å vite sannheten selv.

Kanskje du kjenner mennesker som aldri ser ut til å miste sin tro, uansett hva som skjer i livet deres. De minner deg kanskje om de fem kloke jomfruene i Frelserens lignelse (se Matteus 25:1-13). Det du kanskje ikke ser, er deres flittige innsats for å styrke sitt vitnesbyrd om sannheten. Vi må alle søke flittig for å styrke vårt vitnesbyrd fordi, som de ukloke jomfruene lærte, vi kan ikke låne omvendelse fra noen andre.

Hvordan kan vi tilegne oss og gi næring til vårt eget vitnesbyrd? Skriv ned tankene dine mens du grunner på følgende skriftsteder: Lukas 11:9-13; Johannes 5:39; Johannes 7:14-17; Apostlenes gjerninger 17:10-12; 1 Korinterbrev 2:9-11; og Alma 5:45-46.

Bilde
ung kvinne ved en vei

Hver av oss må tilegne oss et eget vitnesbyrd.

Hva burde jeg gjøre når jeg har spørsmål?

Når du søker åndelig kunnskap, vil spørsmål komme til ditt sinn. Følgende prinsipper kan hjelpe deg å håndtere spørsmålene på måter som bygger opp tro og vitnesbyrd:

  1. Søk forståelse gjennom guddommelig utpekte kilder. Gud er kilden til all sannhet, og han åpenbarer sannhet gjennom Den hellige ånd, Skriftene og sine profeter og apostler.

  2. Handle i tro. Hvis svarene ikke kommer med en gang, stol på at Herren vil åpenbare svar til rett tid. I mellomtiden, fortsett å leve ved den sannhet du allerede har.

  3. Bevar et evig perspektiv Forsøk å se ting slik som Herren ser dem, ikke slik som verden gjør. Se dine spørsmål i sammenheng med vår himmelske Faders frelsesplan.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 13:1-23

En fin måte å hjelpe familien å forberede seg til å lære fra Det nye testamente dette året, er å gjennomgå lignelsen om såmannen. Familien kan ha glede av å se på forskjellige slags typer jord i nærheten av hjemmet for å visualisere de typer jordsmonn som er beskrevet i lignelsen. Hva kan vi gjøre for å kultivere “god jord” i vårt hjem? (Matteus 13:8).

Galaterne 5:22-23; Filipperne 4:8

“Vi råder foreldre og barn til å gi høyeste prioritet til familiebønn, familiens hjemmeaften, studium av og opplæring i evangeliet og sunne familieaktiviteter. Uansett hvor verdige og formålstjenlige andre behov eller aktiviteter måtte være, må man ikke tillate at disse skyver til side de guddommelig pålagte plikter som bare foreldre og familie fullt ut kan oppfylle”(“Brev fra Det første presidentskap”, Liahona, des. 1999, 1).

Begynnelsen av et nytt år et en god tid å ha et familieråd om det å gjøre hjemmet mer evangeliesentrert. Hvilke ideer får dere når dere leser velsignelsene og rådene i Galaterne 5:22-23 og Filipperne 4:8? Kanskje dere kan lage plakater til å sette opp rundt omkring i huset for å minne dere på målene dere har satt dere.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter læresetninger. En læresetning er en evig, uforanderlig sannhet. President Boyd K. Packer erklærte at “sann lære som forstås, forandrer ens holdninger og adferd” (“Little Children”, Ensign, nov. 1986, 17). Når du og familien din studerer Skriftene, se etter sannheter som kan hjelpe dere å leve mer lik Frelseren.

Bilde
Jesus Kristus

Light of the World, av Brent Borup

Bilde
Kristus kommer ut fra graven

He is Risen, av Del Parson

Skriv ut