Kom dan en volg Mij
11–17 februari. Johannes 2–4: “U moet opnieuw geboren worden”


‘11–17 februari. Johannes 2–4: “U moet opnieuw geboren worden”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘11–17 februari. Johannes 2–4’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Jezus spreekt met Nicodemus

11–17 februari

Johannes 2–4

‘U moet opnieuw geboren worden’

De Geest zal u inzicht in uw eigen bekering geven als u Johannes 2–4 leest. Schrijf zijn ingevingen op. U krijgt wellicht nog meer geestelijke inzichten uit de studie-ideeën in dit overzicht.

Schrijf uw ingevingen op

Jezus veranderde op een bruiloft in Kana water in wijn. Johannes noemde die gebeurtenis het ‘begin van de tekenen’ (Johannes 2:11). Dat geldt in meerdere opzichten. Het was het eerste teken of wonder dat Jezus in het openbaar verrichtte. Maar het kan ook een ander wonderbaarlijk begin symboliseren: de voortschrijdende verandering van ons hart terwijl we steeds meer op onze Heiland gaan lijken. Dit levenslange wonder begint met het besluit om Jezus Christus te volgen, onszelf te veranderen en dankzij Hem een beter leven te leiden. Die verandering kan uiteindelijk zo volkomen zijn, dat ‘opnieuw geboren worden’ een uitstekende beschrijving is (Johannes 3:7). Maar wedergeboorte is slechts het begin van het pad van discipelschap. Christus’ woorden tot de Samaritaanse vrouw bij de bron maken ons duidelijk dat we het evangelie op dat pad uiteindelijk zullen ervaren als ‘een bron […] van water dat opwelt tot in het eeuwige leven’ (Johannes 4:14).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes 2:1–11

De macht van Jezus Christus kan mij veranderen.

Wat leert u van het wonder in Johannes 2:1–11 over de macht van Christus om onszelf te veranderen?

Bekijk het wonder vanuit het perspectief van de verschillende mensen die erbij waren, zoals Maria, de discipelen en anderen. Hoe zouden deze mensen het wonder hebben beleefd? Vergelijk wat u in deze verzen over wonderen leert met wat Jezus Christus tegen Nicodemus (zie Johannes 3:1–8) en de vrouw bij de bron (zie Johannes 4:3–26) zei.

Johannes 3:1–21

Ik moet opnieuw geboren worden om het koninkrijk van God binnen te gaan.

Toen Nicodemus in het geheim naar Jezus toeging, ging hij behoedzaam te werk. Later verdedigde hij Jezus openlijk (zie Johannes 7:45–52). Ook sloot hij zich op de begrafenis van de Heiland bij de gelovigen aan (zie Johannes 19:38–40). Welke leringen staan er in Johannes 3:1–21 die Nicodemus er mogelijk toe inspireerden om Jezus te volgen en opnieuw geboren te worden?

De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Wedergeboren worden gebeurt door Gods Geest, door middel van verordeningen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 104.) Welke rol hebben uw doop (geboren worden ‘uit water’ [Johannes 3:5]) en uw bevestiging (geboren worden uit de ‘Geest’ [Johannes 3:5]) in uw wedergeboorte gespeeld? Wat doet u om dit proces van verandering voort te zetten? (Zie Alma 5:11–14.)

Zie ook Mosiah 5:7; 27:25–26; ‘Salvation’, Gospel Topics, topics.lds.org; David A. Bednar, ‘U moet wedergeboren worden’, Liahona, mei 2007, 19–22.

Johannes 3:16–17

Onze hemelse Vader toont zijn liefde voor mij door Jezus Christus.

Ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd: ‘De eerste grote waarheid van alle eeuwigheid is dat God ons met geheel zijn hart, macht, verstand en sterkte liefheeft.’ (‘Morgen zal de Heere wonderen doen in uw midden’, Liahona, mei 2016, 127.) Hoe hebt u de liefde van God door de gave van zijn Zoon gevoeld?

Het avondmaal biedt de gelegenheid om over de liefde van God en de gave van zijn Zoon na te denken. Door welke lofzangen voelt u zijn liefde? Bekijk desgewenst de video waarin het Mormon Tabernacle Choir ‘I Stand All Amazed’ zingt (LDS.org). Wat kunt u zoal doen om het avondmaal meer voor u te laten betekenen?

Johannes 4:24

Is God een Geest?

Voor sommigen klinkt Jezus’ verklaring dat God een geest is misschien verwarrend. De Bijbelvertaling van Joseph Smith schept meer duidelijkheid: ‘Want aan zulke mensen heeft God zijn Geest beloofd’ (in Gids bij de Schriften, Bijbelvertaling van Joseph Smith, Johannes 4:26). Uit hedendaagse openbaring is duidelijk dat God een lichaam van vlees en beenderen heeft (zie LV 130:22–23; zie ook Genesis 5:1–3; Hebreeën 1:1–3).

Johannes 4:7–26

Christus biedt mij zijn levende water aan.

Wat bedoelde Jezus toen Hij tegen de Samaritaanse vrouw zei dat wie ook van het water drinkt dat Hij geeft in eeuwigheid geen dorst meer zal krijgen? In welke opzichten is het evangelie als levend water?

Afbeelding
beek met stromend water

Het evangelie van Christus is het levende water dat onze ziel verkwikt.

De Heiland maakte de Samaritaanse vrouw onder meer duidelijk dat hoe we aanbidden belangrijker is dan waar we aanbidden (zie Johannes 4:21–24). Wat doet u om ‘de Vader [te] aanbidden in geest en waarheid’? (Johannes 4:23.)

Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Aanbidden, aanbidding’; Dean M. Davies, ‘De zegeningen van aanbidding’, Liahona, november 2016, 93–95.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Johannes 2–4

Als u van de week deze hoofdstukken met uw gezin leest, let dan vooral op hoe de Heiland geestelijke waarheden aan de hand van alledaagse dingen – geboorte, wind, water en voedsel – duidelijk maakt. Met welke voorwerpen bij u thuis kunt u geestelijke waarheden overbrengen?

Johannes 2:13–17

Als u zaken mijdt die uw huis in materieel en geestelijk opzicht onrein maken, kan het een heilige plek worden, zoals de tempel. Wat moet u als gezin buiten de deur houden zodat het een heilige plek kan zijn? Wat gaat u doen om die zaken buiten de deur te houden?

Johannes 3:1–6

Laat uw gezinsleden nadenken over het wonder van een zwangerschap en geboorte, waarbij een levend, bewegend, intelligent wezen wordt geschapen. Christus heeft uitgelegd dat we opnieuw geboren moeten worden voordat we het koninkrijk van God binnen kunnen gaan. Waarom is wedergeboorte een goede metafoor voor de verandering die we moeten ondergaan voordat we het koninkrijk van God kunnen betreden? Hoe hebben wij het proces van geestelijke wedergeboorte beleefd?

Johannes 3:16

Laat de gezinsleden dit vers in hun eigen woorden aanhalen, alsof ze het aan een vriend of vriendin uitleggen. Hoe heeft Christus ons Gods liefde laten voelen?

Johannes 4:5–15

Wat probeerde de Heiland duidelijk te maken toen Hij zijn evangelie met levend water vergeleek? Houd desgewenst een glas water omhoog en laat de rest van het gezin de eigenschappen van water beschrijven. Waarom moeten we elke dag water drinken? Waarom zou Jezus Christus zijn evangelie vergeleken hebben met ‘een bron […] van water dat opwelt tot in het eeuwige leven’? (Johannes 4:14.)

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Let op symbolen. In de Schriften worden vaak voorwerpen, gebeurtenissen, handelingen of leringen gebruikt die geestelijke waarheden vertegenwoordigen. Die symbolen kunnen uw begrip van de behandelde leer verrijken. De Heiland vergeleek bekering bijvoorbeeld met een wedergeboorte.

Afbeelding
Jezus en de Samaritaanse vrouw bij de bron

Levend water, Simon Dewey

Afdrukken