Tule ja seuraa minua
25. helmikuuta – 3. maaliskuuta. Matteus 6–7: ”Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta”


”25. helmikuuta – 3. maaliskuuta. Matteus 6–7: ’Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”25. helmikuuta – 3. maaliskuuta. Matteus 6–7”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Jeesus opettaa järven rannalla

Jeesus opettaa kansaa järven rannalla, James Tissot

25. helmikuuta – 3. maaliskuuta

Matteus 6–7

”Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta”

Kun luemme pyhiä kirjoituksia jokin kysymys mielessämme ja haluamme vilpittömästi ymmärtää, mitä taivaallinen Isä haluaa meidän tietävän, kutsumme Pyhää Henkeä innoittamaan meitä. Kiinnitä huomiota näihin vaikutelmiin, kun luet lukuja Matt. 6–7.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Vuorisaarna on kristinuskon tunnetuimpia saarnoja. Vapahtaja opetti käyttämällä värikkäitä kielikuvia kuten vuorella sijaitseva kaupunki, kedon kukat ja lampaiksi pukeutuneet sudet. Mutta vuorisaarna on paljon enemmän kuin kaunis puhe. Vapahtajan opetuslapsilleen antamien opetusten voima voi muuttaa elämämme, etenkin kun elämme näiden opetusten mukaan. Silloin Hänen sanoistaan tulee enemmän kuin sanoja; niistä tulee sellainen vankka perustus elämälle, joka järkevän miehen talon tavoin kestää maailman tuulet ja tulvat (ks. Matt. 7:24–25).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Matt. 6–7

Minun tulee kiinnittää sydämeni taivaallisiin asioihin.

Aina ei ole helppoa asettaa Jumalan asioita maailman asioiden edelle. Mitkä Vapahtajan opetukset luvuissa Matt. 6–7 auttavat sinua keskittymään taivaallisiin asioihin? Mitä ajatuksia tai vaikutelmia sinulla on tutkiessasi Hänen sanojaan? Mitä tunnet innoitusta tehdä? Voisit kirjoittaa muistiin saamiasi vaikutelmia. Esimerkiksi:

Matt. 6:1–4

Minun tulisi kantaa enemmän huolta siitä, mitä Jumala ajattelee minusta, kuin mitä muut ajattelevat.

Matt. 6–7

Voin päästä lähemmäksi Jumalaa nöyrän, vilpittömän rukouksen avulla.

Vuorisaarna sisältää monia aiheita, ja merkille panemasi aiheet riippuvat osittain siitä, millaisia elämäsi olosuhteet ovat tällä hetkellä ja mitä Herra haluaa sanoa sinulle.

Yksi lukujen Matt. 6–7 aiheista on rukous. Arvioi hetken aikaa rukouksiasi. Kuinka pyrkimyksesi päästä lähemmäksi Jumalaa rukouksen avulla mielestäsi sujuvat? Mitkä lukujen Matt. 6–7 opetukset innoittavat sinua kehittämään tapaasi rukoilla? Kirjoita muistiin Hengen välityksellä saamiasi vaikutelmia. Esimerkiksi:

Matt. 6:9

Kun rukoilen, minun tulisi suhtautua kunnioittavasti taivaallisen Isän nimeen.

Matt. 6:10

Kun rukoilen, minun tulisi ilmaista haluni, että Herran tahto toteutuisi.

Voisit lukea vuorisaarnan vielä uudestaan ja etsiä tällä kerralla jonkin toisen toistuvan aiheen tai sanoman, joka sopii erityisesti sinulle. Kirjoita tutkimispäiväkirjaasi, mitä löydät, ja liitä mukaan ajatuksiasi ja saamiasi vaikutelmia.

Kuva
perhe rukoilemassa

Me voimme päästä lähemmäksi Jumalaa rukoilemalla.

Matt. 6:7

Mitä tarkoittaa ”tyhjän hokeminen” rukoillessa?

Usein ihmiset ymmärtävät ”tyhjän hokemisen” tarkoittavan samojen sanojen toistamista yhä uudestaan. Tässä yhteydessä sana tyhjä voi kuitenkin kuvata sellaista, millä ei ole arvoa. Se, että hokee tyhjiä sanoja rukoillessa, voi tarkoittaa rukoilemista ilman vilpitöntä, harrasta tunnetta (ks. Alma 31:12–23).

Matt. 6:9–13

Miksi emme vain toista ulkomuistista Isä meidän -rukousta?

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Herra johdatti opetukseensa rukouksesta pyytämällä ensin seuraajiaan olemaan hokematta tyhjää [ks. Matt. 6:7] ja rukoilemaan näin [ks. Matt. 6:9]. Isä meidän -rukous on malli, jota tulee noudattaa, eikä ulkoa opeteltava ja yhä uudelleen samanlaisena toistettava teksti. Mestari haluaa meidän yksinkertaisesti rukoilevan Jumalalta apua, kun pyrimme jatkuvasti vastustamaan pahaa ja elämään vanhurskaasti.” (”Herran rukouksista saatavia opetuksia”, Liahona, toukokuu 2009, s. 47.)

Matt. 7:1–5

Minun tulee tuomita vanhurskaasti.

Jakeessa Matt. 7:1 Vapahtaja tuntuu sanovan, ettei meidän pidä tuomita, mutta muissa pyhien kirjoitusten kohdissa (myös tämän luvun muissa jakeissa) Hän antaa meille ohjeita siitä, kuinka meidän tulee tuomita. Jos se tuntuu hämmentävältä, Joseph Smithin raamatunkäännös tästä jakeesta voi olla avuksi: ”Älkää tuomitko epävanhurskaasti, ettei teitä tuomittaisi, vaan tuomitkaa vanhurskas tuomio” (kursivointi lisätty).  Mitä sellaista löydät jakeista Matt. 7:1–5 sekä luvun loppuosasta, mikä auttaa sinua tietämään, kuinka tuomita ”vanhurskas tuomio”?

Ks. myös ”Muiden tuomitseminen”, Lujana uskossa, s. 98–99; Lynn G. Robbins, ”Vanhurskas Tuomari”, Liahona, marraskuu 2016, s. 96–98.

Matt. 7:21–23

Opin tuntemaan Jeesuksen Kristuksen tekemällä Hänen tahtonsa.

Ilmaus ”En tunne teitä” jakeessa Matt. 7:23 muuttui Joseph Smithin raamatunkäännöksessä muotoon ”Te ette ole koskaan tunteneet minua”. Kuinka tämä muutos auttaa sinua ymmärtämään paremmin, mitä Herra opetti jakeissa 21–22 Hänen tahtonsa tekemisestä? Kuinka hyvin arvelet tuntevasi Herran? Mitä voit tehdä tunteaksesi Hänet paremmin?

Ks. myös David A. Bednar, ”Jos te tunnette minut”, Liahona, marraskuu 2016, s. 102–105.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun tutkit vuorisaarnaa yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Matt. 6–7

Yksi tapa oppia luvuista Matt. 6–7 perheenä on katsoa videot ”Sermon on the Mount: The Lord’s Prayer” [Vuorisaarna: Herran rukous] ja ”Sermon on the Mount: Treasures in Heaven” [Vuorisaarna: aarteita taivaassa] (lds.org). Perheesi jäsenet voisivat seurata mukana omista pyhistä kirjoituksistaan ja pysäyttää videon hetkeksi, kun he haluavat keskustella näkemästään. Tätä toimintaa voi tarvittaessa jatkaa muutamana päivänä.

Matt. 6:5–13

Mitä voimme oppia rukouksesta sen pohjalta, kuinka Vapahtaja rukoili? Kuinka voimme käyttää Hänen rukoustaan mallina parantaaksemme omia henkilökohtaisia rukouksiamme ja perherukouksiamme? (Ks. myös Luuk. 11:1–13.) Jos sinulla on pieniä lapsia, voisitte yhdessä harjoitella rukoilemista.

Matt. 6:33

Mitä tarkoittaa se, että etsii ”ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa”? Kuinka me teemme sitä perheenä?

Matt. 7:1–5

Keskustellessanne Vapahtajan opetuksista, jotka koskevat muiden tuomitsemista, voisitte käyttää pikkuruista tikkua ja isoa puupalaa edustamassa roskaa ja hirttä. Tämän keskustelun yhteydessä voisitte lukea kirjasesta Lujana uskossa kohdan ”Muiden tuomitseminen”, s. 98–99.

Matt. 7:24–27

Jotta auttaisit perhettäsi ymmärtämään paremmin Vapahtajan vertausta viisaasta miehestä ja tyhmästä miehestä, voisit antaa heidän kaataa vettä ensin hiekan ja sen jälkeen suuren kiven päälle. Kuinka voimme rakentaa hengellisen perustuksemme kalliolle?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Kerro oivalluksistasi muille. Se, että keskustelet muiden kanssa periaatteista, joita opit tutkiessasi itseksesi, on paitsi hyvä tapa opettaa muita myös keino vahvistaa omaa ymmärrystäsi. Voisit kokeilla sitä, että kerrot jollekulle kotona tai kirkon luokissasi jostakin periaatteesta, jonka olet oppinut tämän viikon lukutehtävästä.

Kuva
Jeesus rukoilemassa

Olen rukoillut puolestasi, Del Parson

Tulosta