Kom och följ mig
25 februari–3 mars. Matteus 6–7: ’Han undervisade dem med auktoritet’


”25 februari–3 mars. Matteus 6–7: ’Han undervisade dem med auktoritet’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”25 februari–3 mars. Matteus 6 –7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesus undervisar vid stranden

Jesus undervisar folket vid stranden, av James Tissot

25 februari–3 mars

Matteus 6–7

”Han undervisade dem med auktoritet”

När vi läser skrifterna med en fråga i sinnet och med en uppriktig önskan att förstå vad vår himmelske Fader vill att vi ska veta inbjuder vi den Helige Anden att inspirera oss. Var uppmärksam på de här intrycken när ni läser Matteus 6–7.

Skriv ner dina intryck

Bergspredikan är en av kristenhetens mest kända predikningar. Frälsaren undervisade med ett rikt bildspråk: en stad på ett berg, ängens liljor och vargar förklädda till får. Men Bergspredikan är mycket mer än ett vackert tal. Kraften i Frälsarens undervisning till sina lärjungar kan förändra våra liv, särskilt om vi lever efter den. Då blir hans ord mer än ord. De blir en säker grund för livet som, liksom den kloke mannens hus, kan stå emot världens vindar och störtfloder (se Matt. 7:24–25).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 6–7

Jag bör fästa mitt hjärta vid himmelska ting.

Det är inte alltid lätt att prioritera det som hör Gud till framför det som hör världen till. Vilka av Frälsarens lärdomar i Matteus 6–7 hjälper dig fokusera på himmelska ting? Vilka tankar eller intryck får du när du studerar hans ord? Vad inspireras du att göra? Överväg att skriva ner dina intryck. Till exempel:

Matteus 6:1–4

Jag borde bry mig mer om vad Gud anser om mig än vad andra anser.

Matteus 6–7

Jag kan komma närmare Gud genom ödmjuk, uppriktig bön.

Bergspredikan innehåller många teman, och vilka teman du märker beror i viss mån på dina nuvarande omständigheter och vad Herren vill att du ska veta.

Ett tema i Matteus 6–7 är bön. Ta dig tid en stund att utvärdera dina böner. Hur tycker du det går för dig att komma närmare Gud genom bön? Vilka lärdomar i Matteus 6–7 inspirerar dig att förbättra dina böner? Skriv ner de intryck du får genom Anden. Till exempel:

Matteus 6:9

När jag ber bör jag nämna min himmelske Faders namn med vördnad.

Matteus 6:10

När jag ber bör jag uttrycka min önskan att Herrens vilja ska ske.

Du kanske vill läsa Bergspredikan en gång till och den här gången söka efter ett annat återkommande tema eller budskap som särskilt kan tillämpas på dig. Skriv ner vad du lär dig i din studiedagbok tillsammans med dina tankar och intryck.

Bild
familj som ber

Vi kan komma närmare Gud genom bön.

Matteus 6:7

Vad innebär det att ”rabbla långa böner” när vi ber?

Man tänker ofta att ”rabbla långa böner” betyder att upprepa samma ord gång på gång. Ordet rabbla kan beskriva något som är utan värde. Att ”rabbla” när man ber kan beskriva att be utan uppriktig känsla (se Alma 31:12–23).

Matteus 6:9–13

Varför läser vi inte upp ”Fader vår” utantill?

President Russell M. Nelson lärde: ”Innan Herren uttalade sin bön bad han sina efterföljare att undvika att ’rabbla långa böner’ [Matt. 6:7] och sa: ’så skall ni be’ [Matt. 6:9]. Alltså är Herrens bön ett mönster för oss att följa och inte ett stycke att lära sig utantill och ständigt rabbla. Mästaren vill helt enkelt att vi ska be om Guds hjälp medan vi ständigt strävar efter att motstå det onda och leva rättfärdigt” (”Lärdomar från Herrens bön”, Liahona, maj 2009, s. 46–47).

Matteus 7:1–5

Jag bör döma rättfärdigt.

I Matteus 7:1 tycks Frälsaren säga att vi inte alls ska döma, men i andra skriftställen (och andra verser i det här kapitlet) undervisar han oss om hur vi ska döma. I Joseph Smiths översättning av Matteus 7:1 står det att vi inte ska döma orättfärdigt för att vi inte själva ska bli dömda, utan vi ska döma rättfärdigt (i JSÖ Matt. 7:2 ). Vad finner du i Matteus 7:1–5, tillsammans med resten av kapitlet, som hjälper dig ”döma rättfärdigt”?

Se även ”Döma andra” i Stå fast i din tro, s. 26–27; Lynn G. Robbins, ”Den rättfärdige domaren”, Liahona, nov. 2016, s. 96–98.

Matteus 7:21–23

Jag lär känna Jesus Kristus genom att göra hans vilja.

Orden ”jag har aldrig känt er” i Matteus 7:23 ändrades i Joseph Smiths översättning till ”ni har aldrig känt mig”. Hur hjälper det dig att bättre förstå det Herren lärde i vers 21–22 om att göra hans vilja? Hur väl tycker du att du känner Herren? Vad kan du göra för att lära känna honom bättre?

Se även David A. Bednar, ”Om ni har lärt känna mig”, Liahona, nov. 2016, s. 102–105.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser bergspredikan med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 6–7

Ett sätt att lära av Matteus 6–7 som familj är att se videorna ”Bergspredikan: Herrens bön” och ”Bergspredikan: Skatter i himlen” (LDS.org). Familjemedlemmarna kan följa med i sina skrifter och pausa videorna när de hör något de vill diskutera. Den här aktiviteten kan spänna över flera dagar, om det behövs.

Matteus 6:5–13

Vad kan vi lära oss om bön genom Frälsarens sätt att be? Hur kan vi använda hans bön som förebild för att förbättra våra personliga böner och familjeböner? (Se också Luk. 11:1–13.) Om ni har yngre barn, kan ni öva att be tillsammans.

Matteus 6:33

Vad betyder ”sök först Guds rike”? Hur gör vi det som familj?

Matteus 7:1–5

Ni kan använda en liten träflisa och en stor träbit för att illustrera flisan och bjälken när ni diskuterar Frälsarens undervisning om att döma andra. Ni kan läsa avsnittet ”Döma andra” i Stå fast i din tro, s. 26–27, under den här diskussionen.

Matteus 7:24–27

För att hjälpa familjen bättre förstå Frälsarens liknelse om den förståndige mannen och dåren kan du låta dem hälla vatten på sand och sedan på en sten. Hur kan vi bygga vår andliga grund på en klippa?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Dela insikter. Att diskutera principer du lärt av dina personliga studier är inte bara ett bra sätt att undervisa andra, det hjälper också till att stärka din egen förståelse. Pröva att berätta om en princip som du lärt av den här veckans läsning för en familjemedlem eller i en lektion i kyrkan.

Bild
Jesus ber

Jag har bett för dig, av Del Parson

Skriv ut