Kom dan en volg Mij
4–10 maart. Mattheüs 8–9; Markus 2–5: “Uw geloof heeft u behouden”


‘4–10 maart. Mattheüs 8–9; Markus 2–5: “Uw geloof heeft u behouden”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘4–10 maart. Mattheüs 8–9; Markus 2–5’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Jezus geneest een lamme

Genezing onder zijn vleugels, Jon McNaughton

4–10 maart

Mattheüs 8–9; Markus 2–5

‘Uw geloof heeft u behouden’

Schenk aandacht aan de ingevingen van de Heilige Geest terwijl u Mattheüs 8–9 en Markus 2–5 leest. Noteer desgewenst uw ingevingen en hoe u naar die ingevingen kunt handelen.

Schrijf uw ingevingen op

Wie het Nieuwe Testament leest, raakt doorgaans onder de indruk van de vele verhalen waarin de Heiland de zieken en bezochten genas – van een vrouw met koorts tot een meisje die doodverklaard was. Wat voor boodschappen kunnen wij uit deze wonderbaarlijke genezingen halen? Eén duidelijke boodschap is dat Jezus Christus de Zoon van God is. Hij heeft macht over alle dingen, ook over onze lichamelijke kwalen en gebreken. Maar in zijn woorden tot de sceptische Schriftgeleerden zit nog een boodschap: ‘Opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven’ (Markus 2:10). Als u dus over de genezing van een blinde of melaatse leest, denk dan aan de – geestelijke en lichamelijke – genezing die u van de Heiland kunt ontvangen. Hoor Hem tot u zeggen: ‘Uw geloof heeft u behouden’ (Markus 5:34).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 8–9; Markus 25

De Heiland kan zwakheden en ziekten genezen.

In deze weinige hoofdstukken staan vele wonderbaarlijke genezingen door de Heiland opgetekend. Let op mogelijke boodschappen terwijl u deze genezingen bestudeert. U kunt zich bijvoorbeeld afvragen: wat kan ik uit dit verhaal over geloof leren? Wat zegt het verhaal over de Heiland? Wat wil God dat ik van dit wonder leer?

Zie ook Dallin H. Oaks, ‘De zieken genezen’, Liahona, mei 2010, 47–50.

Afbeelding
Jezus geneest de zieken

Jezus geneest de zieken, Joseph Brickey, naar Heinrich Hofmann

Mattheüs 8:5–13; Markus 5:24–34

Ik kan Gods hulp zoeken, ook als ik voel dat ik die niet verdien.

De hoofdman vond zichzelf niet waardig om de Heiland thuis te ontvangen. De bloedvloeiende vrouw werd als onreine uit de Joodse samenleving verbannen. Toch zegende de Heiland ze allebei. Wat leert u uit deze twee verhalen over hulp bij de Heer zoeken?

Mattheüs 8:18–22; Markus 3:31–35

Een discipel van Jezus Christus zijn betekent dat ik Hem voorop stel in mijn leven.

Jezus maakt in deze verzen duidelijk dat we Hem als discipel voorop moeten stellen in ons leven. Dat zal soms betekenen dat we andere zaken waar we waarde aan hechten moeten opgeven. Denk over uw eigen discipelschap na terwijl u deze passages bestudeert. Waarom moeten discipelen bereid zijn om de Heiland op de eerste plaats te zetten? Wat moet u mogelijk opgeven om Jezus voorop te stellen? (Zie ook Lukas 9:57–62.)

Mattheüs 8:23–27; Markus 4:35–41

Jezus Christus is bij machte om ons in de stormen van het leven gemoedsrust te schenken.

Hebt u ooit dezelfde gevoelens gehad als Jezus’ discipelen in de storm op het meer? De boot liep door de golven vol water en ze vroegen vertwijfeld: ‘Meester, bekommert U Zich er niet om dat wij vergaan?’

In Markus 4:35–41 treft u vier vragen aan. Noteer deze vragen en overweeg hoe u moeilijkheden met geloof in Jezus Christus het hoofd kunt bieden. Hoe schenkt de Heiland u in de stormen van uw leven gemoedsrust?

Mattheüs 9:1–13; Markus 2:15–17

Ik kan voor mijn geloof opkomen door ware beginselen uiteen te zetten.

We weten soms niet goed hoe we moeten reageren als mensen onze godsdienstige overtuigingen en gebruiken bekritiseren. Let op de kritiek van de kwaadsprekers en de reacties van de Heiland terwijl u Mattheüs 9:1–13 en Markus 2:15–17 leest. U kunt de kritiek en reacties desgewenst in verschillende kleuren markeren of opschrijven. Wat valt u op aan de manier waarop de Heiland onderwees? Hoe kunt u zijn voorbeeld volgen als u een evangeliebeginsel of een gebruik van de kerk moet verdedigen?

Mattheüs 9:1–8

Dankzij bekering kan ik goede moed hebben.

Toen men een verlamde man bij de Heiland bracht, was het de menigte duidelijk dat hij lichamelijke genezing nodig had. Maar Jezus pakte eerst de grotere behoefte van de man aan: vergeving van zijn zonden. Ook al zou de man lichamelijk niet genezen zijn, dan had hij nog steeds Jezus’ raad ‘heb goede moed’ kunnen volgen (Mattheüs 9:2). Wanneer hebt u zich gelukkig gevoeld omdat u vergeven was? (Zie ook Alma 36:18–24.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u samen meer over de bediening van de Heiland te weten komt, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 8–9; Markus 25

Maak een overzicht van de wonderen in deze hoofdstukken en zoek er platen bij (zie het Evangelieplatenboek of LDS.org). Vraag ieder gezinslid iets over een van de wonderen te vertellen (met een plaat erbij indien mogelijk). Laat ze ook vertellen wat ze ervan leren. U kunt enkele voorbeelden van wonderen in de hedendaagse kerkgeschiedenis noemen die u hebt gezien of waarover u gelezen hebt.

Mattheüs 9:10–13

Wat leren we van de wijze waarop de Heiland de tollenaars en zondaars behandelde, die door anderen werden gemeden? Hoe kunnen wij zijn voorbeeld in onze omgang met andere mensen volgen?

Mattheüs 9:36–38

Hoe kunt u uw gezin laten inzien dat de Heiland om meer arbeiders smeekt om het evangelie te verspreiden? U kunt iets eenvoudigs doen zoals samen aan een taak werken die iemand alleen veel meer tijd zou kosten. Denk bijvoorbeeld aan het afruimen en de afwas na het avondeten. Wat kunnen we doen om de boodschap van het evangelie te verspreiden?

Markus 4:35–41

Kan dit verhaal gezinsleden sterken die bang zijn? Wellicht kunnen ze vers 39 lezen en vertellen hoe de Heiland ze in roerige of bange tijden gemoedsrust kan schenken.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Wees beschikbaar en benaderbaar. Sommige ideale onderwijsmomenten beginnen met een vraag of een punt van zorg in het hart van een gezinslid. Laat door uw woorden en daden zien dat u graag naar uw gezinsleden wilt luisteren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland16.)

Afbeelding
man op een bed dat door een dak voor Jezus wordt neergelaten

Christus en de verlamde man, J. Kirk Richards

Afdrukken