Kom dan en volg Mij
25 februari–3 maart. Mattheüs 6–7: “Hij onderwees hen als gezaghebbende”


‘25 februari–3 maart. Mattheüs 6–7: “Hij onderwees hen als gezaghebbende”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘25 februari–3 maart. Mattheüs 6–7’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Jezus predikt aan de oever van het meer

Jezus predikt tot de mensen aan de oever van het meer, James Tissot

25 februari–3 maart

Mattheüs 6–7

‘Hij onderwees hen als gezaghebbende’

Als we de Schriften met een vraag in ons achterhoofd lezen en oprecht willen begrijpen wat God ons wil laten weten, dan nodigen we de Heilige Geest uit om ons te inspireren. Let op zijn ingevingen terwijl u Mattheüs 6–7 leest.

Schrijf uw ingevingen op

De bergrede is een van de bekendste redevoeringen in het christendom. De Heiland gebruikte volop beeldspraak, zoals een stad op een berg, lelies in het veld en wolven in schaapskleren. Maar de bergrede is veel meer dan een prachtige redevoering. De leringen van de Heiland zijn zo krachtig dat ze ons leven kunnen veranderen, vooral als we ernaar leven. Dan worden zijn woorden meer dan slechts woorden. Ze worden een vast fundament voor ons dat de winden en waterstromen van de wereld kan weerstaan, net als het huis van de verstandige man (zie Mattheüs 7:24–25).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 6–7

Ik moet mijn hart op hemelse zaken richten.

De zaken van God boven wereldse zaken stellen is niet altijd makkelijk. Met welke leringen van de Heiland in Mattheüs 6–7 kunt u zich beter op hemelse zaken richten? Welke gedachten of ingevingen komen bij het bestuderen van zijn woorden bij u op? Waartoe voelt u zich geïnspireerd? Schrijf uw ingevingen desgewenst op. Bijvoorbeeld:

Mattheüs 6:1–4

Ik moet eerder bezorgd zijn over wat God van mij vindt dan wat andere mensen vinden.

Mattheüs 6–7

Ik kan door nederig, oprecht gebed dichter bij God komen.

De bergrede bevat veel thema’s. De thema’s die u aanspreken, hangen tot op zekere hoogte van uw huidige omstandigheden af en van wat de Heer u duidelijk wil maken.

Eén thema van Mattheüs 6–7 is bidden. Ga na hoe u bidt. Komt u door uw gebeden dichter bij God? Welke leringen in Mattheüs 6–7 inspireren u om beter te gaan bidden? Schrijf de ingevingen van de Heilige Geest op. Bijvoorbeeld:

Mattheüs 6:9

In mijn gebeden moet ik onze hemelse Vader eerbiedig aanspreken.

Mattheüs 6:10

In mijn gebeden moet ik kenbaar maken dat de wil van de Heer boven mijn wil gaat.

Lees de bergrede desgewenst nog eens door. Let deze keer op een ander terugkerend thema of een boodschap die op u van toepassing is. Noteer uw bevindingen, gedachten en indrukken in een studiedagboek.

Afbeelding
gezin aan het bidden

We kunnen door gebed dichter bij God komen.

Mattheüs 6:7

Wat houdt een ‘omhaal van woorden’ in een gebed in?

Bij een ‘omhaal van woorden’ gaat het meer om de vorm dan de inhoud. Door de omhaal van woorden neemt de kracht van het gebed af. Een gebed vol ‘omhaal van woorden’ betekent vaak een hol, onoprecht gebed (zie Alma 31:12–23).

Mattheüs 6:9–13

Waarom zeggen we het Onzevader niet op?

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De Heer ging zijn gebed vooraf met een verzoek aan zijn volgelingen om een ‘omhaal van woorden’ [Mattheüs 6:7] te vermijden en ‘zo’ te bidden [Mattheüs 6:9]. Zo dient het Onzevader dus als een patroon dat wij moeten volgen en niet als een uit het hoofd te leren stuk tekst dat we herhaaldelijk opzeggen. De Meester wil gewoon graag dat we om Gods hulp bidden in ons voortdurende streven het kwaad te weerstaan en een rechtschapen leven te leiden.’ (Zie ‘Lessen uit de gebeden van de Heer’, Liahona, mei 2009, 46–47.)

Mattheüs 7:1–5

Ik moet rechtvaardig oordelen.

In Mattheüs 7:1 lijkt de Heiland te zeggen dat we niet moeten oordelen. Maar in andere Schriftteksten (onder meer in dit hoofdstuk) geeft Hij aan hoe we moeten oordelen. De Bijbelvertaling van Joseph Smith van dit vers schept duidelijkheid in dit opzicht: ‘Oordeel niet onrechtvaardig, opdat u niet geoordeeld wordt; maar oordeel met een rechtvaardig oordeel.’ Wat staat er in Mattheüs 7:1–5 en de rest van het hoofdstuk waaruit blijkt hoe u ‘met een rechtvaardig oordeel’ kunt oordelen?

Zie ook ‘Anderen oordelen’, Trouw aan het geloof, 8–9; Lynn G. Robbins, ‘De rechtvaardige rechter’, Liahona, november 2016, 96–98.

Mattheüs 7:21–23

Ik leer Jezus Christus kennen door zijn wil te doen.

De zinsnede ‘Ik heb u nooit gekend’ in Mattheüs 7:23 is in de Bijbelvertaling van Joseph Smith gewijzigd in ‘U hebt Mij nooit gekend’. Hoe begrijpt u door deze wijziging beter wat de Heer in de verzen 21–22 met zijn wil doen bedoelt? Hoe goed denkt u de Heer te kennen? Wat kunt u doen om Hem beter te leren kennen?

Zie ook David A. Bednar, ‘Als u Mij gekend had’, Liahona, november 2016, 102–105.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u de bergrede samen bestudeert, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 6–7

Bekijk met het gezin de video’s ‘De bergrede: het gebed van de Heer’ en ‘De bergrede: schatten in de hemel’ (LDS.org) om meer van Mattheüs 6–7 te leren. De gezinsleden kunnen in hun Schriften meelezen en de video stilzetten als ze iets horen waar ze over willen praten. U kunt deze activiteit indien nodig over meerdere dagen spreiden.

Mattheüs 6:5–13

Wat kunnen wij van het voorbeeld van de Heiland over het gebed leren? Hoe kunnen we zijn gebed als model gebruiken om onze gebeden, zowel persoonlijk als in gezinsverband, te verbeteren? (Zie ook Lukas 11:1–13.) Als u kleine kinderen hebt, kunt u eventueel samen oefenen met bidden.

Mattheüs 6:33

Wat betekent het om ‘eerst het Koninkrijk van God’ te zoeken? Hoe doen we dat als gezin?

Mattheüs 7:1–5

Gebruik een klein stukje hout als splinter en een groot stuk hout als balk wanneer u bespreekt wat de Heiland over het oordelen van anderen heeft gezegd. Lees desgewenst het stukje ‘Anderen oordelen’ in Trouw aan het geloof, 8–9, als onderdeel van deze bespreking.

Mattheüs 7:24–27

Laat de gezinsleden water op zand en daarna op een steen uitgieten. Dat geeft ze meer inzicht in de gelijkenis van de wijze en de dwaze man. Hoe kunnen we ons geestelijke fundament op een rots bouwen?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Bespreek inzichten. Door beginselen te bespreken die u in uw persoonlijke studie leert, onderwijst u anderen. Ook krijgt u er zelf meer inzicht door. Praat met iemand in het gezin of in de kerk over een beginsel waar u deze week meer over te weten gekomen bent.

Afbeelding
Jezus aan het bidden

Ik heb voor u gebeden, Del Parson

Afdrukken