Kom, følg med meg
18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’


“18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ‘Den som har ører, han høre’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“18.-24. mars. Matteus 13; Lukas 8; 13”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
hvete som er klar til å høstes

18.-24. mars

Matteus 13; Lukas 813

“Den som har ører, han høre”

Når du leser Matteus 13 og Lukas 813, kan du tenke på hvordan du vil forberede deg til å “høre” og verdsette Frelserens læresetninger i disse lignelsene. Hva vil du gjøre for å anvende disse læresetningene i ditt liv?

Skriv ned dine tilskyndelser

Noen av Frelserens mest minneverdige læresetninger var i form av enkle historier som kalles lignelser. Dette var mer enn bare interessante fortellinger om vanlige gjenstander eller hendelser. De inneholdt dyptgripende sannheter om Guds rike for dem som var åndelig forberedt. En av de første lignelsene som er nedskrevet i Det nye testamente – lignelsen om såmannen (se Matteus 13:3-23), innbyr oss til å granske om vi er rede til å motta Guds ord. “For den som har”, erklærte Jesus, “til ham skal det bli gitt, og han skal ha overflod”.  Når vi forbereder oss til å studere Frelserens lignelser – eller noen av hans læresetninger – er et godt sted å begynne å undersøke vårt hjerte, og avgjøre om vi gir Guds ord “god jord” til å vokse, blomstre og produsere frukt som vil velsigne oss og våre familier i overflod (Matteus 13:8).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 13

Hva er “himmelens rike” som Kristus viser til i Matteus 13?

I dette kapitlet, viser “himmelens rike” til Kristi sanne kirke, som er himmelens rike på jorden. For mer informasjon, se Veiledning til Skriftene, “Rike, Guds eller himmelens”

Matteus 13:3-23; 8:4-15

Mitt hjerte må være forberedt til å motta Guds ord.

Hvorfor er noen hjerter mottagelige for sannhet, mens andre synes å motsette seg den? Å lese lignelsen om såmannen kan gi en god mulighet til å tenke over hvordan du mottar sannhet fra Herren. Det kan være nyttig å først sammenligne vers 3-8 i Matteus 13 med tolkningen gitt i vers 18-23. Hva kan du gjøre for å kultivere “god jord” i deg selv? Hva kan noen “torner” som holder deg borte fra å virkelig høre og følge Guds ord være?

Se også Lukas 13:34; Mosiah 2:9; 3:19; Alma 12:10-11; 32:28-43; Dallin H. Oaks, “Lignelsen om såmannen”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 32-35.

Matteus 13:24-35, 44-52

Jesu lignelser hjelper meg å forstå veksten og fremgangen til Hans kirke.

Profeten Joseph Smith sa at lignelsene i Matteus 13 beskriver Kirkens vekst og fremgang i de siste dager (se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 289-300). Når du leser disse lignelsene, kan du skrive ned hva de lærer deg om Herrens Kirke (du kan gjerne vise til det profeten Joseph sa om noen av disse lignelsene):

  • Hveten og ugresset (13:24-30, 36-43): De ugudelige og de rettferdige vokser sammen inntil verdens ende.

  • Sennepsfrøet (13:31-32):

  • Surdeigen (13:33):

  • Den bortgjemte skatten og den verdifulle perlen (13:44-46):

  • Noten (13:47-50):

  • Husbonden (13:52):

Etter å ha grunnet på disse lignelsene, hva føler du deg inspirert til å gjøre for å delta mer fullstendig i Kristi kirkes verk i de siste dager? Hvilke spørsmål som kan hjelpe deg å anvende disse lignelsene, kommer til ditt sinn? For eksempel, “Hva er jeg villig til å ofre for Kirken?”

Bilde
perle

Jesu Kristi evangelium er en “verdifull perle” (Matteus 13:46).

Matteus 13:24-30, 36-43

De rettferdige må vokse sammen med de ugudelige inntil verdens ende.

Én måte å analysere denne lignelsen på, er å tegne et bilde av den og skrive på tolkningene i Matteus 13:36-43 og Lære og pakter 86:1-7. Et ugress er “en skadelig plante, som, inntil innhøstingstiden, ligner på hvete” (Veiledning til Skriftene, “Ugress”). Hvilke sannheter i denne lignelsen inspirerer deg til å forbli trofast til tross for ugudeligheten i verden?

Lukas 8:1-3

På hvilke måter utførte “kvinner med klippefast tro” tjeneste for Frelseren?

“Kvinnelige disipler reiste sammen med Jesus og De tolv, og lærte av [Jesus] åndelig og tjente ham timelig… I tillegg til at de mottok Jesu betjening – hans evangeliums glade budskap og velsignelsene av hans helbredelseskraft – betjente disse kvinnene ham og ga av sine midler og sin plikttroskap” (Døtre i mitt rike [2011], 4). Kvinner som fulgte Frelseren, bar også mektige vitnesbyrd om Ham (se Linda K. Burton, “Kvinner med klippefast tro”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 12-15).

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser Frelserens læresetninger sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 13

Når familiemedlemmene leser Frelserens lignelser, vil de kanskje ha glede av å tenke på sine egne lignelser, som underviser de samme sannhetene angående himmelens rike (Kirken), der de bruker gjenstander eller situasjoner som er kjente for dem.

Matteus 13:3-23; 8:4-15

Hva kan vi gjøre som familie for å kultivere “god jord” i vårt hjerte og i vårt hjem? (Matteus 13:23). Hvis du har mindre barn i familien, kan det være morsomt å be familiemedlemmene dramatisere forskjellige måter vi kan forberede vårt hjerte til å høre Guds ord, mens andre familiemedlemmer gjetter på hva de gjør.

Matteus 13:13-16

Hvordan kan du hjelpe familiemedlemmene dine til å forstå betydningen av å villig motta Kristi ord? Du kan for eksempel holde for et av familiemedlemmenes ører mens du leser lavt Matteus 13:13-16. Hva forsto dette familiemedlemmet av versene du leste? Hvilken rolle spiller våre øyne, ører og hjerte i å motta Guds ord? Hva er måter vi kan lukke våre øyne, ører og vårt hjerte for Guds ord på?

Matteus 13:44-46

Hva har de to mennene i disse lignelsene felles? Er det ytterligere ting vi burde gjøre som enkeltpersoner eller som familie for å sette Guds rike først i vårt liv?

Lukas 13:11-17

Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel og utfri folk fra fangenskap?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær et skriftsted utenat. Velg et skriftsted som er spesielt meningsfylt for din familie, og be familiemedlemmene om å lære det utenat. Eldste Richard G. Scott har sagt: “Et skriftsted lært utenat, blir en varig venn som ikke blir svekket med tiden” (“Skriftens kraft”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 6).

Bilde
mann som sår frø

Parable of the Sower, av George Soper

Skriv ut