Kom, følg med meg
25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6:‘Frykt ikke’


“25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6: ‘Frykt ikke’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Kristus metter folkemengden

Feed Them, av Jorge Cocco

25.-31. mars

Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6

“Frykt ikke”

Når du leser Matteus 14-15; Markus 6-7; og Johannes 5-6, kan du se etter sannheter som er meningsfylte for deg. Du kan gjerne stille deg selv spørsmål som for eksempel “Hvordan angår beretningene i disse kapitlene meg?” “Hvilke budskap finner jeg til mitt liv?” eller “Hva vil jeg dele med min familie eller med andre?”

Skriv ned dine tilskyndelser

Hva kunne ha inspirert Peter til å forlate tryggheten i båten sin midt på Galileasjøen under en sterk storm? Hva ledet ham til å tro at dersom Jesus kunne gå på vannet, så kunne han også gjøre det? Vi kan ikke vite det sikkert, men kanskje Peter forsto at Guds Sønn ikke bare kom for å gjøre vidunderlige ting selv for mennesker, men for å gi mennesker som Peter kraft til også selv å kunne gjøre vidunderlige ting. Jesu innbydelse var, tross alt, “Kom så og følg meg” (Lukas 18:22). Peter hadde tatt imot denne innbydelsen én gang, og han var villig til å ta imot den igjen, selv om det betydde å møte sin frykt og gjøre noe som virket umulig. Kanskje Herren ikke vil be oss om å stige ut av en båt midt under en storm eller bidra med vårt lille forråd av brød når tusener trenger mat, men han kan kanskje be oss om å ta imot veiledning selv når vi ikke helt forstår den. Uansett hva hans innbydelser til oss kan være, kan de kanskje noen ganger virke overraskende eller til og med skremmende. Men mirakler kan skje dersom vi, som Peter, vil sette til side vår frykt, vår tvil og vår begrensede forståelse, og følge ham i tro.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 5:17-47

Jesus Kristus hedrer sin Fader.

Forholdet mellom vår himmelske Fader og hvert av hans barn er ment å skulle være hellig. I disse versene ga Jesus Kristus oss en inspirerende modell som vi kan følge i vårt forhold til vår himmelske Fader. Les Johannes 5:17-47, og marker eller noter hver gang ordet Far blir brukt. Hvordan hedrer Sønnen sin Fader, og hvordan kan du følge hans eksempel? Hva lærer du om hva Faderen føler for sin Sønn? Hvordan kan det å styrke ditt forhold til vår himmelske Fader øke din villighet til å søke og adlyde hans vilje?

Se også Johannes 17; Jeffrey R. Holland, “Guds storhet”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 70-73.

Matteus 14:16-21; Markus 6:33-44; Johannes 6:5-14

Frelseren kan foredle mine ydmyke offer for å oppfylle sine hensikter.

Har du noen gang følt deg utilstrekkelig til å klare å dekke alle de behov du ser rundt deg – i ditt hjem, i dine relasjoner eller i samfunnet? Jesu disipler må ha følt seg utilstrekkelige da han ba dem om å mette over fem tusen sultne mennesker (se Matteus 14:21) da det bare var fem brød og to fisker tilgjengelig. Når du leser om det miraklet som skjedde etterpå, kan du grunne på hvordan Gud kan bruke dine ydmyke offer for å velsigne dem som er rundt deg. Hvordan kan han foredle din innsats når du yter tjeneste i Kirken? Overvei denne uttalelsen fra president James E. Faust: “Mange navnløse mennesker med gaver som kun kan sammenlignes med fem brød og to små fisker, foredler sine kall og virker uten oppmerksomhet eller anerkjennelse og metter bokstavelig talt tusener” (“Fem brød og to fisker”, Lys over Norge, juli 1994, 4-5).

Matteus 14:22-33; Markus 6:45-52; Johannes 6:15-21

Jesus Kristus innbyr meg til å sette til side min frykt og tvil, og utøve tro på ham.

Se for deg detaljene i hendelsen som er beskrevet i Matteus 14:22-33; Markus 6:45-52; og Johannes 6:15-21. Forestill deg hva Peter og de andre disiplene kan ha følt. Hva lærer du om disippelskap av Frelserens ord og gjerninger i disse versene? Hva lærer du av Peters ord og gjerninger? (Se også 1 Nephi 3:7.) Hva innbyr Herren deg til å gjøre som kan sammenlignes med å stige ut av båten? Hva finner du i disse versene som gir deg mot til å utøve din tro på Jesus Kristus?

Johannes 6:22-71

Som en Jesu Kristi disippel, må jeg være villig til å ha tro og akseptere sannheten, selv når det er vanskelig.

Dagen etter at Jesus på mirakuløst vis hadde skaffet brød til folkemengden i ødemarken, oppsøkte hans tilhengere ham og ba om mer mat. De ble imidlertid skuffet, og til og med fornærmet, da han isteden tilbød dem en åndelig form for næring – “livets brød” (Johannes 6:48). Mange syntes dette var “hårde ord” (Johannes 6:60).

Har du noen gang hatt en opplevelse der du har følt at noe Frelseren eller en av hans tjenere sa var “hårdt” eller en vanskelig lære å akseptere? Tenk på slike opplevelser mens du leser denne beretningen, spesielt Peters ord i vers 68-69. Hva er “det evige livs ord” (Johannes 6:68) som hjelper deg å være forpliktet til å følge Frelseren?

Se også M. Russell Ballard, “Hvem skal vi gå til?” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 90-92.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 14:16–21

Når dere leser om da fem tusen ble mettet, kan dere spise litt brød og fisk og forestille dere hvor mye som skal til for å mette fem tusen mennesker. Hvordan har familien din blitt åndelig mettet av Kristus? Hvordan har han brukt deg til å mette andre?

Bilde
brød og fisker

Jesus mettet på mirakuløst vis 5000 mennesker med fem brød og to fisker.

Matteus 14:22-33

Familien kan ha glede av å gjennomgå historien i disse versene. Hvorfor var disiplene redde? Hvorfor var Peter i stand til å overvinne sin frykt og forlate båten? Hvordan viste han tro selv når han begynte å synke? Hvordan er vi noen gang lik Peter?

Johannes 5:1-16

Be familiemedlemmene om å skrive opp tilfeller av uttrykket “blitt frisk” i disse versene. På hvilke måter kan Jesus Kristus gjøre folk friske? Når og hvordan har han gjort oss friske?

Johannes 6:28-58

Gi hvert familiemedlem et stykke brød å spise, og drøft nytten vi har av brød og annen sunn mat. Gransk deretter disse versene sammen, og se etter hvorfor Jesus Kristus kalte seg selv for “livets brød” (Johannes 6:35).

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Søk din egen åndelige innsikt. I ditt personlige og familiens skriftstudium, må du ikke begrense deg til de skriftsteder som er forklart i denne oversikten. Herren har sannsynligvis budskap for deg i disse kapitlene som ikke dekkes her. Søk etter dem med bønnens hjelp.

Bilde
Jesus løfter Peter opp av vannet

Against the Wind, av Liz Lemon Swindle

Skriv ut