Kom, følg med meg
22.-28. april. Matteus 18; Lukas 10: ‘Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?’


“22.-28. april. Matteus 18; Lukas 10: ‘Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“22.-28. april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Den barmhjertige samaritan

The Good Samaritan, av Dan Burr

22.-28. april

Matteus 18; Lukas 10

“Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”

Når du bønnfylt leser og grunner på Matteus 18 og Lukas 10, kan du legge merke til Den hellige ånds stille tilskyndelser. Han vil fortelle deg hvordan disse læresetningene og historiene angår deg. Skriv ned de tilskyndelsene du mottar.

Skriv ned dine tilskyndelser

Når du stiller Herren et spørsmål, kan det hende at du får et svar som du ikke forventer. Hvem er min neste? Hvem som helst som trenger din hjelp og kjærlighet. Hvem er den største i himlenes rike? Et barn. Er det nok å tilgi en lovbryter syv ganger? Nei, du skal tilgi syv ganger sytti. (Se Lukas 10:29-37; Matteus 18:4, 21-22.) Hvis du søker Herrens vilje, ikke å “rettferdiggjøre [deg] selv” (Lukas 10:29), men fordi du virkelig ønsker å lære fra ham, vil Herren vise deg hvordan du kan leve på en måte som leder til evig liv sammen med ham.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 18:21-35

Jeg må tilgi andre hvis jeg skal få tilgivelse fra Herren.

Peters forslag om at han kunne tilgi noen syv ganger kan virke svært generøst, men Jesus forkynte en høyere lov. Hans svar, “Ikke sju ganger, sier jeg deg, men sytti ganger sju,” var ikke en lærdom om antall, men om den Kristus-lignende egenskapen tilgivelse. Mens du leser lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren, kan du grunne på de gangene du har følt Guds nåde og medlidenhet. Er det noen som trenger å føle nåde og medlidenhet fra deg?

Eldste David E. Sorensen i De sytti sa: “Jeg vil gjerne presisere at tilgivelse for synd ikke må forveksles med å tolerere ugudelighet… Selv om vi må tilgi en som sårer oss, skulle vi likevel arbeide konstruktivt for å hindre at det skjer igjen” (“Tilgivelse vil vende bitterhet til kjærlighet”, Ensign eller Liahona, mai 2003, 12).

Lukas 10:1-20

Hvem er De sytti?

Jesu Kristus fulgte et mønster som ble etablert i gammeltestamentlig tid (se 2 Mosebok 24:1; 4 Mosebok 11:16), da han “[kalte] sammen… sytti menn av Israels eldste”, i tillegg til sine tolv apostler, for å vitne om ham, forkynne hans evangelium og hjelpe ham i hans verk. Dette mønsteret fortsetter i den gjenopprettede kirke. Syttier kalles for å hjelpe De tolv i sin misjon som spesielle vitner om Jesus Kristus over hele verden. Syttier er organisert i quorumer. Medlemmene av de to første quorumene beskikkes som generalautoritet-syttier, mens medlemmene av de andre quorumene beskikkes som områdesyttier. (Se også L&p 107:25-26, 33-34, 97.)

Lukas 10:25-37

For å oppnå evig liv, må jeg elske Gud og elske min neste som meg selv.

Det er nyttig å huske at lignelsen om den barmhjertige samaritan var Jesu måte å svare på spørsmålet: “Hvem er min neste?” Ha dette spørsmålet i tankene mens du leser denne lignelsen. Hvilke svar finner du?

På Jesu tid hadde fiendskapet mellom jødene og samaritanene eksistert i århundrer. Samaritanene var etterkommere av jøder som bodde i Samaria, og som hadde blandet seg med hedningene. Jødene følte at samaritanene var blitt ødelagt av deres tilknytning til hedningene og hadde falt fra. Jødene ville ta omveier på flere kilometer for å unngå å reise gjennom Samaria. (Se også Lukas 9:52-54; 17:11-18; Johannes 4:9; 8:48.)

Hvorfor tror du at Frelseren valgte en samaritan, en som var hatet av jødene, som et eksempel på å vise medfølelse og kjærlighet for vår neste? Hva inspirerer denne lignelsen deg til å gjøre for å vise mer barmhjertighet til andre?

Se også Mosiah 2:17; “O, må jeg følge deg”, Salmer, nr. 201.

Lukas 10:38-42

Vi velger “den gode del” ved å gjøre valg som leder til evig liv.

Søster Bonnie D. Parkin, tidligere generalpresident i Hjelpeforeningen, sa: “Maria og Marta er dere og meg… Disse to elsket Herren og ønsket å vise denne kjærligheten. I dette tilfellet ser det for meg ut som Maria uttrykte sin kjærlighet ved å lytte til hans ord, mens Marta uttrykte sin ved å servere ham mat… Jesus avviste ikke Martas omtanke, men fikk henne i stedet til å forandre fokus ved å si at hun skulle ‘velge den gode del’. Og hva er det?… Det ene som er nødvendig, er å velge evig liv [se 2 Nephi 2:28]. Vi velger daglig” (“Å velge kjærlighet – den gode del”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 104-5). Hvordan vil du oppsummere Herrens råd til Marta med dine egne ord? Gransk timeplanen din – er det noe “nødvendig” som trenger mer av din oppmerksomhet?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 18; Lukas 10

Hvilke salmer kan familien synge som har sammenheng med de sannheter som undervises i disse kapitlene? To eksempler er “O, må jeg følge deg” og “Har på jorden jeg gjort noe godt idag?” Salmer, nr. 201, 173, men det finnes mange flere. Hvordan hjelper ordene i disse salmene familien din til å bedre forstå Frelserens læresetninger?

Matteus 18:1-11

Hvorfor ønsker Herren at vi skal bli som små barn? Hvilke karakteregenskaper hos barn vil kunne gjøre oss mer Kristus-lik hvis vi innarbeidet dem i vårt liv? (se Mosiah 3:19).

Bilde
Jesus med barn på fanget

Jesus ønsker at hans disipler skal bli som små barn.

Lukas 10:25-37

Hva vil gjøre lignelsen om den barmhjertige samaritan levende for din familie? Ville de like å ta på seg kostymer og dramatisere den? Forsikre deg om at familiemedlemmene forstår hvordan de kan være som den barmhjertige samaritan. Er det noen på skolen eller i kirken som trenger hjelp, og som vi kanskje overser? Hva kan vi gjøre for denne personen?

Lukas 10:40-42

Er det noen ganger vanskelig å få plass til åndelige ting på familiens timeplan? Historien om Maria og Marta kan være til inspirasjon i et familieråd, eller på en familiens hjemmeaften om hvordan dette kan gjøres. Som familie kan dere lage en liste over måter å velge “den gode del” (se Lukas 10:42).

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bidra til en kjærlig atmosfære. Hva familiemedlemmene føler for hverandre og hvordan de behandler hverandre kan ha stor innflytelse på ånden i hjemmet. Hjelp alle familiemedlemmene til å gjøre sin del for å opprette et kjærlig, respektfylt hjem slik at alle kan føle seg trygge på å dele erfaringer, spørsmål og vitnesbyrd med hverandre. (Se Undervisning på Frelserens måte, 15.)

Bilde
Kristus sammen med Maria og Marta i deres hjem

Christ in the Home of Mary and Martha, av Walter Rane

Skriv ut