Kom, følg med meg
1.-7. juli. Apostlenes gjerninger 1-5: ‘Dere skal være mine vitner’


“1.-7. juli. Apostlenes gjerninger 1-5: ‘Dere skal være mine vitner’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“1.-7. juli. Apostlenes gjerninger 1-5”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
pinsedagen

Day of Pentecost, av Sidney King

1.-7. juli

Apostlenes gjerninger 1-5

“Dere skal være mine vitner”

Mens du studerer Apostlenes gjerninger 1-5, kan Den hellige ånd inspirere deg til å finne sannheter som er relevante for ditt liv. Skriv ned vers som gjør inntrykk på deg, og se etter anledninger til å dele det du lærer.

Skriv ned dine inntrykk

Har du noen gang undret på hva Peter kan ha tenkt og følt da han, sammen med de andre apostlene, “stirret opp mot himmelen” mens Jesus steg opp til sin Fader? (Apostlenes gjerninger 1:10). Kirken som ble grunnlagt av Guds sønn ble nå ledet av Jesus gjennom Peter, Guds profet. Oppgaven med å lede innsatsen for å “gjør[e] alle folkeslag til disipler” hvilte nå på Peter (Matteus 28:19). Men hvis han følte seg utilstrekkelig eller redd, finner vi ingen tegn på det i Apostlenes gjerninger. Det vi finner er eksempler på fryktløse vitnesbyrd og omvendelse til evangeliet, mirakuløse helbredelser, åndelige tilkjennegivelser og en betydelig vekst i Kirken. Nå, med Den hellige ånds gave, var ikke Peter lenger den ulærde fiskeren som Jesus fant ved bredden av Galileasjøen. Han var heller ikke den fortvilede mannen som bare noen uker tidligere hadde grått bittert fordi han hadde benektet at han kjente Jesus fra Nasaret.

I Apostlenes gjerninger, vil du lese mektige erklæringer om Jesus Kristus og hans evangelium. Du vil også se hvordan evangeliet kan forandre folk – også deg – til de tapre disiplene Gud vet at de kan bli.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 1:1-8, 15-26; 2:1-42; 4:1-13, 31-33

Jesus Kristus leder sin Kirke gjennom Den hellige ånd.

Apostlenes gjerninger inneholder opptegnelser om apostlenes innsats for å etablere Jesu Kristi kirke etter Frelserens himmelfart. Selv om Jesus Kristus ikke lenger var på jorden, ledet han Kirken ved åpenbaring gjennom Den hellige ånd. Overvei hvordan Den hellige ånd veiledet de nye lederne i Kristi kirke når du leser følgende skriftsteder: Apostlenes gjerninger 1:1-8, 15-26; 2:1-42; 4:1-13, 31-33.

Hva er noen av de oppdrag, kall eller ansvarsoppgaver Herren har gitt deg? Hva lærer du av erfaringene til disse tidlige apostlene om hvordan du kan stole på at Den hellige ånd vil veilede deg?

Se også Veiledning til Skriftene, “Hellige ånd, Den.”

Apostlenes gjerninger 2:1-18

Hva er hensikten med tungemålsgaven?

Tungemålsgaven er noen ganger kjennetegnet ved at noen snakker på et språk som ingen forstår. Profeten Joseph Smith refererte imidlertid til hendelsene i Apostlenes gjerninger 2 for å tydeliggjøre at denne Åndens gave “ble gitt for å forkynne [evangeliet] blant dem hvis språk ikke blir forstått, slik det skjedde på pinsefestens dag… Den egentlige hensikt med tungetale er å tale til utlendinger” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2008], 377-78). Pinsefesten, en stor jødisk helligdag, bragte jøder fra flere nasjoner til Jerusalem. Tungemålsgaven ga disse besøkende mulighet til å forstå apostlenes ord på sitt morsmål.

Apostlenes gjerninger 2:36-47; 3:13-21

Evangeliets første prinsipper og ordinanser hjelper meg å komme til Kristus.

Har du noen ganger følt at noe “stakk [deg] i hjertet”, slik som jødene gjorde på pinsedagen? (Apostlenes gjerninger 2:37). Kanskje du gjorde noe du angrer på, eller kanskje du ganske enkelt ønsker å gjøre endringer i livet ditt. Hva burde du gjøre når du har disse følelsene? Peters råd til jødene finnes i Apostlenes gjerninger 2:38. Legg merke til hvordan evangeliets første prinsipper og ordinanser (som er tro, omvendelse, dåp og Den hellige ånds gave – eller som noen gang refereres til som Kristi lære) påvirket disse konvertittene, som nedtegnet i Apostlenes gjerninger 2:37-47.

Du har kanskje allerede blitt døpt og har mottatt Den hellige ånds gave, så hvordan fortsetter du å anvende Kristi lære? Overvei disse ordene fra eldste Dale G. Renlund: “Vi kan bli fullkommengjort ved gjentatte ganger å… utøve tro på [Kristus], omvende oss, ta del i nadverden for å fornye dåpens pakter og velsignelser, og i større grad motta Den hellige ånd som en konstant ledsager. Når vi gjør dette, blir vi mer lik Kristus og blir i stand til å holde ut til enden, med alt dette innebærer.” (“Siste-dagers-hellige fortsetter å prøve”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 56).

Se også 2 Nephi 31; 3 Nephi 11:31-4127; Brian K. Ashton, “Kristi lære”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 106-9.

Apostlenes gjerninger 3:19-21

Hva er “husvalelsens tider” og “de tider da alt det blir gjenopprettet”?

“Husvalelsens tider” refererer til Tusenårsriket, når Jesus Kristus vil vende tilbake til jorden. “De tider da alt det blir gjenopprettet” refererer til gjenopprettelsen av evangeliet.

Apostlenes gjerninger 3; 4:1-31; 5:12-42

Jesu Kristi disipler blir gitt kraft til å utføre mirakler i hans navn.

Den lamme mannen håpet å få penger fra dem som kom til tempelet. Men Herrens tjenere tilbød ham mye mer. Mens du leser Apostlenes gjerninger 3; 4:1-31; og 5:12-42, overvei hvordan mirakelet som fulgte påvirket:

Den lamme mannen

Peter og Johannes

Vitnene i tempelet

Høyprestene og herskerne

Andre hellige

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Apostlenes gjerninger 2:37

Når har vi følt at noe “stakk [oss] i hjertet” når noen underviste i evangeliet? Hva betyr denne følelsen? Hvorfor er det viktig å si, “hva skal vi gjøre?” når vi har slike følelser?

Apostlenes gjerninger 3:1-8

Hvordan ble mannen ved tempelet velsignet annerledes enn det han forventet? Hvordan har vi sett at vår himmelske Faders velsignelser kommer til oss på uventede måter?

Bilde
Peter helbreder en mann

Such as I Have I Give Thee, av Walter Rane

Apostlenes gjerninger 3:12-26; 4:1-21; 5:12-42

Hva gjør inntrykk på deg angående Peter og Johannes’ trofasthet? Hvordan kan vi være tapre i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Apostlenes gjerninger 4:32-5:11

Familien kan ha glede av å rollespille beretningen om Ananias og Saffira med enkle kostymer og noen mynter. Hvilke lærdommer får vi av denne historien? Avhengig av familiens behov, kan dere drøfte ærlighet, oppholde Kirkens ledere eller innvielse.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Velg et emne. La familiemedlemmene etter tur velge et emne fra Apostlenes gjerninger 1-5 å studere sammen.

Bilde
Jesu himmelfart

The Lord’s Ascension, av William Henry Margetson

Skriv ut