Kom, følg med meg
22.-28. juli. Apostlenes gjerninger 16-21:‘Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet’


“22.-28. juli. Apostlenes gjerninger 16-21: ‘Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“22.-28. juli. Matteus 16-21”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Paulus på Mars-høyden

22.-28. juli

Apostlenes gjerninger 16-21

“Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet”

Mens du leser om Paulus’ innsats for å forkynne evangeliet, kan Ånden gi deg tilskyndelser gjennom tanker eller følelser. Skriv ned disse tilskyndelsene, og lag planer for å handle ifølge dem.

Skriv ned dine inntrykk

Blant Herrens siste ord til sine disipler var befalingen, “Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere” (Matteus 28:19-20). Selv om apostlene ikke nådde helt ut til alle folkeslag, viser Apostlenes gjerninger 16-21 at Paulus og hans ledsagere gjorde en bemerkelsesverdig fremgang i å etablere Kirken. De underviste, døpte og meddelte Den hellige ånds gave. De utførte mirakler, til og med oppreiste en mann fra de døde, og forutsa det store frafallet (Apostlenes gjerninger 20:7-12; 20:28-31). Og det arbeidet de begynte på fortsetter med levende apostler i dag, sammen med hengivne disipler som deg, som hjelper til med å oppfylle Frelserens befaling på måter Paulus aldri kunne ha forestilt seg. Kanskje du kjenner til mennesker som ikke kjenner sin himmelske Fader eller hans evangelium. Kanskje du har følt at du ble “opprørt i [din] ånd” og at du ville dele det du vet om Ham med dem (Apostlenes gjerninger 17:16). Hvis du følger Paulus’ eksempel på ydmykhet og dristighet i å dele evangeliet, kan du finne noen der “Herren [har] åpnet [deres] hjerte” (Apostlenes gjerninger 16:14).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 16-21

Ånden vil lede meg i min innsats for å dele evangeliet med andre.

Alle trenger Jesu Kristi evangelium, men noen er mer forberedt enn andre til å motta det. Dette er én grunn til at vi trenger Den hellige ånd når vi deler evangeliet – for å veilede oss til dem som er rede. Når du leser Apostlenes gjerninger 16-21, legg merke til tilfeller der Ånden ledet Paulus og hans ledsagere. Hvilke velsignelser kom på grunn av at de fulgte Ånden? Når har du følt at Ånden har velsignet deg i din innsats for å dele evangeliet med andre?

Se også Alma 7:17-20; Dallin H. Oaks, “La oss dele det gjengitte evangelium med andre”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 57-60; Forkynn mitt evangelium, 92-93.

Apostlenes gjerninger 16-21

Jeg kan fortelle om evangeliet under enhver omstendighet.

Å bli kastet i fengsel på grunn av forkynnelse av evangeliet kan synes som en forståelig grunn til å slutte å forkynne. Men for Paulus og Silas, ble det en mulighet til å omvende en fangevokter til evangeliet (se Apostlenes gjerninger 16:16-34). Gjennom Apostlenes gjerninger 16-21, se etter andre eksempler på Paulus’ villighet til å dele sitt vitnesbyrd med alle. Hvorfor tror du han var så modig og fryktløs? Hva lærer du av Paulus’ eksempel?

Det er mange flere budskap om å dele evangeliet i kapittel 16-21. Hvis du ser nøye etter, kan du finne noen som er spesielt anvendelige for deg. Prøv å lese disse kapitlene med dette målet i sinnet. Hva finner du?

Apostlenes gjerninger 17:16-34

“Vi… er Guds ætt”

I Athen fant Paulus en gruppe mennesker med forskjellige meninger og religiøse synspunkter. De søkte alltid å “høre nytt”, og det Paulus hadde å tilby var definitivt nytt for dem (se Apostlenes gjerninger 17:19-21). De tilba mange guder, også en de kalte en “ukjent Gud” (Apostlenes gjerninger 17:23), men de trodde at gudene var makter eller krefter, ikke levende personifiserte vesener, og ihvertfall ikke vår Fader. Les hva Paulus sa for å hjelpe dem å bli kjent med Gud, og legg merke til de beskrivelser av Gud som du finner. Hva vil det si for deg å være av “Guds ætt”? (Apostlenes gjerninger 17:29). Hva mener du er forskjellen mellom å være et Guds barn og å bare være en av hans skapelser? Hvis du hadde stått ved siden av Paulus mens han vitnet, hva ville du ha fortalt de fordums grekerne om vår himmelske Fader? Kjenner du noe som kunne ha nytte av å høre ditt vitnesbyrd?

Bilde
Jesus holder en liten gutt

Worth of a Soul, av Liz Lemon Swindle

Se også Romerne 8:16; 1 Johannes 5:2.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Apostlenes gjerninger 16-21

For å hjelpe familien å visualisere det som skjer i disse kapitlene, kan det være gøy, mens dere leser sammen, å markere de byene Paulus besøkte på et kart (se kartet på slutten av dette utkastet).

Apostlenes gjerninger 17:11; Romerne 18:24-28.

Hvordan kan vi bli mer som de hellige i disse skriftstedene? Hvordan gjør daglig skriftstudium oss mer “edel”? (Apostlenes gjerninger 17:11). Hva kan vi gjøre for å være “sterk i Skriftene”? (Apostlenes gjerninger 18:24).

Apostlenes gjerninger 19:1-7

Disse læresetningene fra profeten Joseph Smith kan hjelpe familien å drøfte Apostlenes gjerninger 19:1-7: “Dåp i vann er bare en halv dåp og er til ingen nytte uten den annen halvpart, eller med andre ord dåp ved Den hellige ånd… ‘Å bli født av vann og Ånd’ betyr å bli nedsenket i vann til syndenes forlatelse og deretter motta Den Hellige Ånds gave. Denne meddeles ved håndspåleggelse av en som har myndighet fra Gud” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith, 96). Hvilke velsignelser har vi fått ved å motta Den hellige ånds gave?

Apostlenes gjerninger 19:13-20

Hva inspirerte folket i disse versene til å brenne sine bøker som var verdt “femti tusen sølvpenger”? (Apostlenes gjerninger 19:19). Er det noen verdslige eiendeler eller aktiviteter vi må gi avkall på for å kunne motta himmelske velsignelser?

Apostlenes gjerninger 20:32-35

Når har din familie opplevd Kristi lære om at “det er saligere å gi enn å ta imot”? Apostlenes gjerninger 20:35. Er det noen som kan ha nytte av den tjeneste, tid eller gaver som din familien kan gi? Som familie, drøft noen ideer og lag planer for å yte tjeneste for noen. Hva føler vi når vi yter tjeneste for andre? Hvorfor er det er saligere å gi enn å ta imot?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Skriv ned inntrykk. Når du får inntrykk eller innsikter, skriv dem ned. Du kan for eksempel skrive ned tankene dine i margen på Skriftene dine, i Gospel Library-appen eller i en studiedagbok. “Når du skriver ned åndelige tilskyndelser, viser du Herren at du setter pris på hans veiledning, og han vil velsigne deg med hyppigere åpenbaring” (Undervisning på Frelserens måte, 12; se også 30).

Bilde
kart over Paulus’ misjonsreiser

Apostelen Paulus’ misjonsreiser.

Skriv ut