Kom, følg med meg
29. juli - 4. august. Apostlenes gjerninger 22-28: ‘Tjener og vitne’


“29. juli - 4. august. Apostlenes gjerninger 22-28: ‘Tjener og vitne’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“29. juli - 4. august. Apostlenes gjerninger 22-28”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Paulus i fengsel

29. juli - 4. august

Apostlenes gjerninger 22-28

“Tjener og vitne”

Inntrykk fra Den hellige ånd er ofte stille og noen ganger flyktige. Å skrive ned inntrykkene dine gir deg mulighet til å grunne dypere på dem. Når du leser Apostlenes gjerninger 22-28, skriv ned tanker og følelser som kommer til deg og ta deg tid til å grunne på dem.

Skriv ned dine inntrykk

“Når vi går Herrens ærend”, lovet president Thomas S. Monson, “har vi krav på Herrens hjelp” (“Å lære, å gjøre, å være”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 62). Vi er imidlertid ikke berettiget til en enkel vei og en endeløs strøm av suksesser. For å finne tegn på dette, trenger vi ikke se lenger enn til apostelen Paulus. Hans oppdrag fra Frelseren var “å bære mitt navn fram både for hedningefolk og konger og for Israels barn” (Apostlenes gjerninger 9:15). I kapittel 22-28 av Apostlenes gjerninger, ser vi Paulus utføre sitt oppdrag mens han møter stor motstand – lenker, fengsel, fysisk mishandling, forlis og til og med angrep av en slange. Men vi ser også at Jesus “stod… for ham og sa: Vær frimodig!” (Apostlenes gjerninger 23:11). Paulus’ opplevelser er en inspirerende påminnelse om at når Herrens tjenere tar imot hans kall om å “gå… og gjør alle folkeslag til disipler”, vil han oppfylle sitt løfte til dem: “Se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende” (Matteus 28:19-20).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Apostlenes gjerninger 22:1-21; 26:1-29

Jesu Kristi disipler bærer modig sine vitnesbyrd.

Da Paulus bar det mektige vitnesbyrdet som står nedtegnet i Apostlenes gjerninger 22 og 26, ble han holdt fengslet av romerske soldater. De han talte til hadde makt til å dømme ham til døden. Allikevel valgte han å modig bære vitnesbyrd om Jesus Kristus og “det himmelske syn” (Apostlenes gjerninger 26:19) han hadde mottatt. Hva inspirerer deg med hans ord? Overvei de muligheter du har til å dele ditt vitnesbyrd med andre. For eksempel, når var forrige gang du fortalte familien eller andre om hvordan du fikk ditt vitnesbyrd om evangeliet?

Apostlenes gjerninger 22:1-21; 26:9-20.

Hvorfor er det forskjeller mellom de tre beretningene om Paulus’ syn om Jesus Kristus?

Apostlenes gjerninger inneholder tre beretninger om Paulus’ mirakuløse syn på veien til Damaskus (se Apostlenes gjerninger 9:3-20; 22:1-21; 26:9-20). Hver av disse beretningene er litt forskjellige fra de andre, og noen gir flere detaljer enn andre. På grunn av at beretningene ble fortalt til forskjellig publikum av forskjellige grunner, er det rimelig å tro at Paulus valgte å vektlegge forskjellige deler av opplevelsen for hvert publikum.

Av samme grunn skrev Joseph Smith flere beretninger om sitt første syn. De forskjellige beretningene ble gitt til forskjellig publikum av forskjellige grunner og gir innsikt som ikke ville vært tilgjengelig dersom det fantes bare én beretning.

Apostlenes gjerninger 23:10-11; 27:13-25, 40-44

Herren står sammen med dem som strever for å tjene ham.

Som Paulus’ tjenestegjerning klart viser, er ikke vanskelighetene i vårt liv et tegn på at Gud ikke har behag i det arbeidet vi gjør. Det er faktisk under vanskeligheter at vi sterkest føler hans støtte. Det kan være interessant å repetere det du nylig har lest om Paulus’ tjenestegjerning og lage en liste over noen av de tingene han utholdt (se, for eksempel, Apostlenes gjerninger 14:19-20; 16:19-27; 21:31-34; 23:10-11; 27:13-25, 40-44). Hvordan stod Herren sammen med ham, og hva lærer dette deg om din egen innsats i Herrens tjeneste?

Apostlenes gjerninger 24:24-27; 26:1-3, 24-2927

Jeg kan velge å godta eller forkaste Guds tjeneres ord.

Gjennom sin tjenestegjerning, bar Paulus mektige vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium. Mange tok imot hans vitnesbyrd, men ikke alle. Mens du leser Apostlenes gjerninger 24:24-27 og Apostlenes gjerninger 26:1-3, 24-29, skriv ned ord eller uttrykk som viser hvordan følgende romerske herskere i Judea reagerte på Paulus’ læresetninger:

Felix

Festus

Kong Agrippa

Da han seilte til Roma for å bli prøvd av Cæsar, profeterte Paulus at “skade og stort tap” ville bli påført både skipet og dets passasjerer (Apostlenes gjerninger 27:10). Les kapittel 27 for å finne ut hvordan Paulus’ skipskamerater reagerte på hans advarsler. Finner du noen lærdommer til deg selv i denne opplevelsen?

Har du noen gang reagert som noen av disse menneskene når du har hørt undervisningen til Kirkens ledere? Hva er noen mulige konsekvenser av å reagere på disse måtene? Hva lærer du av disse beretningene om å gi akt på Herrens råd gjennom hans tjenere?

Se også 2 Nephi 33:1-2; Joseph Smith – Historie 1:24-25; D. Todd Christofferson, “Advarselsrøsten”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 108-11.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Mens du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Apostlenes gjerninger 24:16

Før sin omvendelse, hadde Paulus en lang historie med synd mot Gud. Men fordi han var villig til å omvende seg, kunne han si, “Derfor legger jeg selv vinn på alltid å ha en uskadd samvittighet for Gud og mennesker” (se også L&p 135:4). Hvordan kan vi fjerne synd mot Gud og andre fra vår samvittighet?

Apostlenes gjerninger 26:16-18

Hva kalte Herren Paulus til å gjøre i disse versene? Hvilke anledninger har vi til å gjøre lignende ting?

Apostlenes gjerninger 28:1-9

Liker noen i familien slanger? Du kan gjerne be den personen eller et annet familiemedlem om å fortelle historiene som finnes i Apostlenes gjerninger 28:1-9. Barna dine kan ha glede av å lage en tegning av disse historiene eller å rollespille dem. Hvilke lærdommer kan vi få av disse beretningene? Én kan være at Herren oppfyller sine løfter til sine tjenere. Dere kan for eksempel sammenligne løftene i Markus 16:18 med oppfyllelsen i Paulus’ opplevelser. Dere kan også finne et løfte i en nylig holdt generalkonferansetale gitt av en av Herrens tjenere – kanskje et som er meningsfylt for dere – og henge det opp hjemme. Hvordan kan vi vise vår tro på at dette løftet vil bli oppfylt?

Bilde
slange

Gud beskyttet Paulus da en giftig slange bet ham.

Apostlenes gjerninger 28:22-24

I likhet med Kirken på Paulus’ tid (kalt en “sekt” i vers 22), møter Kirken i dag ofte “motsigelse.” Da folk motsa Frelseren og hans kirke, hvordan reagerte Paulus? Hva kan vi lære av Paulus’ opplevelse?

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på prinsipper som vil være til velsignelse for familien. Når du studerer Skriftene kan du spørre deg selv: “Hva finner jeg her som vil være spesielt meningsfylt for familien min?” (Se Undervisning på Frelserens måte, 17.)

Bilde
Paulus foran kong Agrippa.

Valiant in the Testimony of Jesus Christ, av Daniel A. Lewis. Paulus foran kong Agrippa.

Skriv ut