Kom, følg med meg
12.-18. august. Romerne 7-16: ‘Overvinn det onde med det gode’


“12.-18. august. Romerne 7-16: ‘Overvinn det onde med det gode’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“12.-18. august. Romerne 7-16”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Roma

12.-18. august

Romerne 7-16

“Overvinn det onde med det gode”

Bare noen få av evangeliets prinsipper i Romerne 7-16 kan inkluderes i dette utkastet, så ikke begrens deg til det som tas opp her. Legg merke til den inspirasjon du får mens du studerer.

Skriv ned dine inntrykk

I begynnelsen av sitt brev til romerne, hilste Paulus medlemmene i Roma med å kalle dem “Guds elskede” som var “kalte og hellige”. Han sa at “i hele verden [ble] det talt om deres tro” (Romerne 1:7-8). Selv om Paulus brukte mange av sine brev til å korrigere falske ideer og feilaktig oppførsel, ser det ut som han også ønsket å forsikre disse nye kristne konvertittene om at de virkelig var hellige som var elsket av Gud. Med ydmyk empati viste Paulus at han til tider hadde følt seg som et “elendig menneske” (Romerne 7:24), men at Jesu Kristi evangelium hadde gitt ham kraft til å overvinne synd (se Joseph Smiths oversettelse, Romerne 7:22–27 [i Veiledning til Skriftene]). Han fortsatte med å gi omsorgsfulle råd til alle oss som strever med å føle oss elsket og som synes hellighet er utenfor rekkevidde. “La deg ikke overvinne av det onde”, sa han – både det onde i verden og det onde i oss selv – “men overvinn det onde med det gode” (Romerne 12:21).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Romerne 7-8

Hvis jeg følger Ånden, kan jeg overvinne synd og forberede meg til en arv hos Gud.

Til og med etter å ha trådt inn i “et nytt liv” gjennom dåpens ordinans (Romerne 6:4), har du kanskje følt noe av den indre konflikt som Paulus beskrev i Romerne 7 – “striden” mellom det naturlige menneske og våre rettferdige ønsker (Romerne 7:23). Men Paulus snakket også om håp i Romerne 8:23-25. Hvilke grunner til dette håpet finner du i kapittel 8? Du kan også se etter velsignelser som kommer “så sant Guds Ånd bor i dere” (Romerne 8:9). Hvordan kan du mer fullstendig søke Den hellige ånd som ledsager i ditt liv?

Romerne 8:17-39

Den evige herlighet som venter de trofaste mer enn oppveier for jordelivets prøvelser.

Bare noen få år etter at Paulus skrev dette brevet, led de hellige i Roma under fryktelige forfølgelser. Hva finner du i Romerne 8:17-39 som kan ha hjulpet de hellige når de ble forfulgt? Hvordan kan disse ordene gjelde deg og de prøvelser du nå står overfor?

Se etter sammenhengen mellom disse versene og dette rådet fra søster Linda S. Reeves: “Jeg vet ikke hvorfor vi har så mange prøvelser, men det er min personlige oppfatning at belønningen er så stor, så evig og evigvarende, så gledelig og utenfor vår fatteevne at på den dagen vi mottar vår lønn, vil vi kanskje si til vår barmhjertige, kjærlige Fader: ‘Var det alt som var nødvendig?’ Jeg tror at hvis vi daglig kunne minnes og forstå dybden av den kjærlighet vår himmelske Fader og vår Frelser har til oss, ville vi være villige til å gjøre hva som helst for å komme tilbake i deres nærhet igjen, evig omgitt av deres kjærlighet. Hvilken rolle spiller det vi led her… hvis disse prøvelsene til slutt er nettopp det som gjør oss kvalifisert til evig liv og opphøyelse i Guds rike sammen med vår Fader og Frelseren?” (“Verdig til våre lovede velsignelser”, Ensign eller Liahona nov. 2015, 11).

Bestem deg for hva du vil gjøre for å “daglig kunne minnes og forstå” Guds kjærlighet til deg.

Romerne 8:29-30; 9-11

Hva mente Paulus med “forut bestemt”, “utvelgelse” og “forut kjente”?

Paulus brukte disse uttrykkene for å lære oss at noen av Guds barn var forut bestemt, eller utvalgt på forhånd, til å motta spesielle velsignelser og plikter slik at de kunne velsigne verdens nasjoner (Se Veiledning til Skriftene, “Utvelgelse”). Dette var basert på Guds forutkunnskap om sine barns villighet til å følge Jesus Kristus og bli ham lik (se også Efeserne 1:3-4; 1 Peter 1:2). Paulus understreket imidlertid i Romerne 9-11 at uansett hvordan vi kommer inn i Israels hus – eller blir medlem av Kirken – må alle mennesker få frelse individuelt gjennom tro på Jesus Kristus og lydighet mot hans bud.

For mer informasjon, se Alma 13:1–5.

Romerne 12-16

Paulus innbyr meg til å bli en sann hellig og en Jesu Kristi tilhenger.

De fem siste kapitlene av Romerbrevet inneholder flere konkrete instruksjoner om hvordan de hellige burde leve. Du vil kanskje ikke være i stand til å anvende alle disse rådene på en gang, men lytt til Ånden, og han kan hjelpe deg å finne ett eller to som du kan begynne å arbeide med i dag. Del dine ønsker med din himmelske Fader i bønn, og be om hans hjelp.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Romerne 7:23

For å hjelpe familien å forstå mer om den “strid” som er beskrevet av Paulus i dette verset, overvei å dele historien om ulvene i eldste Shayne M. Bowens artikkel “Agency and Accountability” (New Era, sept. 2012, 8-9).

Romerne 9:31-32

Eldste Wilford W. Andersen’s budskap “Evangeliets musikk” (Ensign eller Liahona, mai 2015, 54-56) kan bidra til å illustrere det Paulus underviste om loven, gjerninger og tro. Familien kan ha glede av å drøfte talen hans og prøve å danse med og uten musikk. Hvordan er det å danse uten musikk som å adlyde evangeliet uten tro?

Bilde
far og datter som danser

Eldste Wilford W. Andersen lærte oss, “Evangeliets musikk er den gledelige åndelige følelsen som kommer fra Den hellige ånd.”

Romerne 10:17; 15:4

Hvordan har studium av Guds ord gitt oss velsignelser som er beskrevet i disse versene? Kanskje familiemedlemmene kan dele noen av sine favorittskriftsteder med hverandre (se også 2 Nephi 25:26).

Romerne 12

Hva vil det si å gjøre oss selv til “et levende og hellig offer til Guds behag”? (Romerne 12:1).

Romerne 14:13-21

Familien kan ha nytte av å studere Paulus’ råd om å dømme og krangle om andres personlige preferanser. Kanskje dere kan drøfte passende måter å reagere på når andres valg er annerledes enn deres. Hvordan kan vi være mer oppmerksomme på hvilken innflytelse våre valg har på andre? Videoen “Looking through Windows” (LDS.org) kan gi ytterligere innsikt om dette emnet.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

La barna uttrykke sin kreativitet “Når du oppfordrer barna til å lage noe som er relatert til et prinsipp i evangeliet, hjelper du dem å forstå prinsippet… [Hjelp] dem å bygge, tegne, fargelegge, skrive og skape” (se Undervisning på Frelserens måte, 25).

Bilde
Kristus med utstrakte hender

Abide with Me, av Del Parson

Skriv ut