Tule ja seuraa minua
15.–21. heinäkuuta. Apostolien teot 10–15: ”Jumalan sana sai yhä vankemman jalansijan ja levisi leviämistään”


”15.–21. heinäkuuta. Apostolien teot 10–15: ’Jumalan sana sai yhä vankemman jalansijan ja levisi leviämistään’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”15.–21. heinäkuuta. Apostolien teot 10–15”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Cornelius keskustelemassa Pietarin kanssa

15.–21. heinäkuuta

Apostolien teot 10–15

”Jumalan sana sai yhä vankemman jalansijan ja levisi leviämistään”

Lue huolella luvut Ap. t. 10–15 ja anna Hengelle aikaa innoittaa sinua ajatuksilla ja tuntemuksilla. Mitä voisit oppia näistä luvuista?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Jeesuksen Kristuksen palvelutyön aikana kuolevaisuudessa Hänen opetuksensa asettivat usein kyseenalaisiksi ihmisten pitkäaikaisia perinteitä ja uskonkäsityksiä, eikä tämä lakannut Hänen taivaaseenastumisensa jälkeen – Hänhän jatkoi kirkkonsa ohjaamista ilmoituksen välityksellä. Esimerkiksi Jeesuksen eläessä Hänen opetuslapsensa saarnasivat evankeliumia ainoastaan muille juutalaisille. Mutta pian Vapahtajan kuoleman jälkeen Pietarin tultua kirkon profeetaksi Jeesus Kristus ilmoitti Pietarille, että oli tullut aika saarnata evankeliumia ei-juutalaisille. Ajatus kertoa evankeliumista pakanoille ei tunnu yllättävältä nykyään, joten mikä on tämän kertomuksen opetuksena meille? Ehkä yhtenä opetuksena on se, että muutokset menettelytavoissa ja käytännöissä – sekä muinaisessa että nykyisessä kirkossa – tulevat Herralta ilmoituksena Hänen valitsemilleen johtajille (Aam. 3:7; OL 1:38). Jatkuva ilmoitus on olennainen osa todellista ja elävää Jeesuksen Kristuksen kirkkoa. Pietarin tavoin meidänkin täytyy olla valmiita ottamaan vastaan jatkuvaa ilmoitusta ja elää jokaisesta Jumalan sanasta (ks. Matt. 4:4), mihin kuuluu ”[kaikki], mitä Jumala on ilmoittanut, [kaikki], mitä hän nykyään ilmoittaa”, sekä ”monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita” (UK 9), joita Hän vielä ilmoittaa.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ap. t. 10

Jumala ei erottele ihmisiä.

Sukupolvien ajan juutalaiset olivat uskoneet sen seikan, että he olivat ”Abrahamin lapsia” eli kirjaimellisesti Abrahamin jälkeläisiä, tarkoittavan sitä, että Jumala oli hyväksynyt (valinnut) heidät (ks. Luuk. 3:8). Kaikkia muita pidettiin ”epäpuhtaina” pakanoina, joita Jumala ei hyväksynyt. Mitä Herra opetti Pietarille luvussa Ap. t. 10 siitä, kenet ”hän hyväksyy”? (Ap. t. 10:35.) Mitä todisteita löydät tästä luvusta siitä, että Cornelius eli vanhurskaasti, Herran hyväksymällä tavalla? Miksi on tärkeää tietää, että ”Jumala [ei] erottele ihmisiä” (jae 34), mikä tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset voivat saada evankeliumin siunaukset, jos he elävät evankeliumin mukaan? (Ks. 1. Nefi 17:35.)

Niiden juutalaisten tavoin, jotka halveksivat ihmisiä, jotka eivät olleet Abrahamin jälkeläisiä, huomaatko itse joskus tekeväsi epäystävällisiä tai vääriin tietoihin perustuvia oletuksia jostakusta ihmisestä, joka on erilainen kuin itse olet? Kuinka voit voittaa sellaisen taipumuksen? Voisi olla mielenkiintoista kokeilla muutaman päivän ajan yksinkertaista toimintaa: Aina kun tapaat jonkun, yritä ajatella itseksesi: ”Tämä henkilö on Jumalan lapsi.” Kun teet niin, millaisia muutoksia huomaat siinä, mitä ajattelet muista ihmisistä ja kuinka toimit heidän kanssaan?

Ks. myös D. Todd Christofferson, ”Pysykää minun rakkaudessani”, Liahona, marraskuu 2016, s. 48–51; 1. Sam. 16:7; ”Peter’s Revelation to Take the Gospel to the Gentiles” [Pietarin saama ilmoitus viedä evankeliumi pakanoille] (video, lds.org).

Ap. t. 10; 11:1–1815

Taivaallinen Isä opettaa minua rivi rivin päälle ilmoituksen välityksellä.

Kun Pietari näki luvussa Ap. t. 10 kuvaillun näyn, hänen oli ensin vaikea ymmärtää sitä ja hän ”ihmetteli, mitä hänen näkynsä oikein tarkoitti” (jae 17). Herra antoi Pietarille kuitenkin lisää ymmärrystä, kun hän pyrki saamaan sitä. Kun luet lukuja Ap. t. 10, 11 ja 15, huomaa, kuinka Pietarin ymmärrys hänen saamastaan näystä syveni ajan myötä. Kuinka sinä olet pyrkinyt saamaan ja saanut lisää ymmärrystä Jumalalta, kun sinulla on ollut kysymyksiä?

Luvuissa Ap. t. 10, 11 ja 15 kerrotaan tapauksista, jolloin Herra ohjasi palvelijoitaan ilmoituksen välityksellä. Näitä lukuja lukiessasi voi olla hyvä kirjoittaa muistiin asioita, joiden huomaat liittyvän ilmoitukseen. Kuinka Pyhä Henki puhuu sinulle?

Ks. myös ”Ilmoitus”, www.mormonienuutishuone.fi; Ronald A. Rasband, ”Saakoon Henki ohjata”, Liahona, toukokuu 2017, s. 93–96; ”The Jerusalem Conference” [Jerusalemin kokous] (video, lds.org).

Ap. t. 11:26

Olen kristitty, koska uskon Jeesukseen Kristukseen ja seuraan Häntä.

Mitä merkittävää on siinä, että jonkun sanotaan olevan kristitty? (Ks. Ap. t. 11:26.) Mitä sinulle merkitsee se, että tulet tunnetuksi kristittynä tai otat päällesi Jeesuksen Kristuksen nimen? (Ks. OL 20:77.) Pohdi nimien merkitystä. Mitä esimerkiksi sukunimesi sinulle merkitsee? Miksi kirkon nimi on tärkeä tänä päivänä? (Ks. OL 115:4.)

Ks. myös Moosia 5:7–15; Alma 46:13–15; 3. Nefi 27:3–8; M. Russell Ballard, ”Nimen tärkeys”, Liahona, marraskuu 2011, s. 79–82.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Ap. t. 10:17, 20

Onko meillä joskus ollut hengellisiä kokemuksia, joista saamiamme tuntemuksia tai opetuksia olemme myöhemmin epäilleet? Mitä sellaisia neuvoja voimme antaa toisillemme, jotka voisivat auttaa meitä voittamaan epäilyksemme? (Ks. Ronald A. Rasband, ”Ettette unohda”, Liahona, marraskuu 2016, s. 113–115.)

Ap. t. 12:1–17

Kun Pietari heitettiin vankilaan, kirkon jäsenet kokoontuivat yhteen rukoilemaan hänen puolestaan. Tuleeko teille mieleenne esimerkiksi joku kirkon johtaja tai joku läheinen, jonka puolesta perheesi tuntee innoitusta rukoilla? Mitä ”lakkaamatta” rukoileminen tarkoittaa? (Ap. t. 12:5.)

Kuva
Pietari vapautetaan vankilasta

Pietari vapautetaan vankilasta, A. L. Noakes

Ap. t. 14

Kun luette tätä lukua yhdessä, jotkut perheenjäsenet voisivat panna merkille opetuslasten ja kirkon saamia siunauksia samalla kun muut perheenjäsenet panevat merkille, mitä vastustusta tai koettelemuksia opetuslapset kokivat. Miksi Jumala sallii sen, että vanhurskaille ihmisille tapahtuu vaikeita asioita?

Ap. t. 15:1–21

Näissä jakeissa kuvaillaan kirkossa vallinnutta erimielisyyttä siitä, pitäisikö pakanoihin kuuluvilta (ei-juutalaisilta) käännynnäisiltä vaatia ympärileikkausta merkkinä heidän tekemästään liitosta. Tämä kiista ratkaistiin, kun apostolit kokoontuivat yhteen pohtimaan asiaa ja kun he saivat sitten innoitetun vastauksen. Tämä voisi olla hyvä hetki opettaa perheellesi, että sama kaava toimii tänäkin päivänä. Valitkaa perheenä jokin evankeliumiaiheinen kysymys, johon haluatte yhdessä löytää vastauksen. Etsikää yhdessä oivalluksia pyhistä kirjoituksista ja nykyajan profeettojen ja apostolien opetuksista. (Liahonan konferenssinumeron aihehakemistosta voi olla apua.)

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Piirtäkää kuva. Piirrokset voivat auttaa perheenjäseniä kuvittelemaan mielessään pyhien kirjoitusten opetuksia ja kertomuksia. Voisitte lukea yhdessä perheenä muutamia jakeita, minkä jälkeen jokainen piirtää jotakin lukemaanne liittyvää. Esimerkiksi perheenjäsenet saattaisivat mielellään piirtää kuvia Pietarin näystä, joka on luvussa Ap. t. 10.

Kuva
Cornelius ja Pietari

Sadanpäällikkö Corneliuksen ihmeellinen näky ja matka Pietarin luokse osoittavat, että ”Jumala [ei] erottele ihmisiä” (Ap. t. 10:34).

Tulosta