Tule ja seuraa minua
15.–21. heinäkuuta. Apostolien teot 10–15: ”Jumalan sana sai yhä vankemman jalansijan ja levisi leviämistään”


”15.–21. heinäkuuta. Apostolien teot 10–15: ’Jumalan sana sai yhä vankemman jalansijan ja levisi leviämistään’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”15.–21. heinäkuuta. Apostolien teot 10–15”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Cornelius puhumassa Pietarin kanssa

15.–21. heinäkuuta

Apostolien teot 10–15

”Jumalan sana sai yhä vankemman jalansijan ja levisi leviämistään”

Aloita opetukseen valmistautumisesi lukemalla Ap. t. 10–15. Aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi voi auttaa sinua ymmärtämään näitä lukuja, ja tämä oppimisehdotus voi antaa sinulle opetusideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Jotta auttaisit lapsia kertomaan, mitä he oppivat ja kokevat, voisit pyytää heitä kertomaan, mitä asioita he tekevät osoittaakseen, että he uskovat Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Ap. t. 10:34–35

Taivaallinen Isä rakastaa kaikkia lapsiaan.

Eräs perustavaa laatua oleva oppi, jonka pienetkin lapset voivat ymmärtää, on se, että jokainen on Jumalan lapsi ja että Hän rakastaa kaikkia lapsiaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Kristus ja lapsia eri puolilta maailmaa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 116) samalla kun luet jakeita Ap. t. 10:34–35. Selitä, että Pietarin aikaan jotkut ihmiset uskoivat, että Jumala rakasti vain joitakin ihmisryhmiä, mutta Pietari oppi, että Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan ja että Hän haluaa heidän kaikkien oppivan evankeliumia.

  • Kehota lapsia piirtämään omakuva. Lausu todistuksesi siitä, että taivaallinen Isä rakastaa heitä jokaista ja kaikkia lapsiaan, riippumatta siitä miltä he näyttävät tai mistä he ovat kotoisin.

  • Laula lasten kanssa jokin muiden rakastamisesta kertova laulu, kuten ”Sun kanssas jään mä leikkimään” (Lasten laulukirja, s. 78–79). Kehota heitä kertomaan, millä tavoin he voivat osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan – niitäkin kohtaan, jotka ovat erilaisia kuin he itse – kuten Jeesus teki.

  • Pyydä etukäteen kunkin lapsen vanhempia kertomaan muutamia ihailtavia ominaisuuksia, joita heidän lapsillaan on. Kerro luokassa, mitä vanhemmat vastasivat, ja todista, että taivaallinen Isä rakastaa jokaista lasta.

  • Osoita yksitellen kutakin lasta ja sano: ”Taivaallinen Isä rakastaa [nimi].” Anna lasten vuorotellen osoittaa toinen toistaan ja sanoa tämä lause.

Ap. t. 11:26

Minä olen kristitty, koska minä uskon Jeesukseen Kristukseen ja seuraan Häntä.

Opettamasi lapset saattavat tietää, että kirkon jäseniä nimitetään usein mormoneiksi, koska me uskomme Mormonin kirjaan, mutta tietävätkö he, että me olemme myös kristittyjä, koska me uskomme Jeesukseen Kristukseen?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Ap. t. 11:26. Selitä, että henkilöä, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja seuraa Häntä, nimitetään kristityksi, joten me olemme kristittyjä.

  • Laula lasten kanssa ”Jeesuksen Kristuksen kirkko” (Lasten laulukirja, s. 48). Kuinka meidän tulisi toimia kirkossa, koulussa ja kotona, koska me seuraamme Jeesusta Kristusta ja kuulumme Hänen kirkkoonsa?

  • Anna lasten värittää tämän viikon toimintasivulla oleva merkki ja pitää sitä esillä kotona.

Ap. t. 12:1–17

Taivaallinen Isä kuulee rukoukset ja vastaa niihin.

Kertomus siitä, kuinka enkeli vapautti Pietarin vankilasta, opettaa voimallisesti, että taivaallinen Isä vastaa rukouksiin.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia näyttelemään kohdan Ap. t. 12:1–17 kertomus siitä, kun Pietari vapautuu vankilasta, samalla kun esität kertomuksen lyhyesti. Kuinka taivaallinen Isä vastasi niiden rukouksiin, jotka rukoilivat Pietarin puolesta?

  • Laulakaa jokin rukouksesta kertova laulu – esim. ”Pään painan” (Lasten laulukirja, s. 18) – ja keksikää liikkeitä, joiden avulla lapset oppivat, kuinka rukoilla. Kehota lapsia kertomaan esimerkkejä asioista, joista he voivat kiittää taivaallista Isää ja joita he voivat pyytää Häneltä rukouksessa.

  • Näytä kuvia ihmisistä, jotka ovat rukoilemassa (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 111 ja 112), samalla kun kerrot oman kokemuksen siitä, kun taivaallinen Isä vastasi rukoukseesi.

    Kuva
    nainen ja tyttö rukoilemassa

    Taivaallinen Isä rakastaa meitä ja vastaa rukouksiimme.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Ap. t. 10:34–35; 15:6–11

Jumala ei erottele ihmisiä.

Opettamiesi lasten tulee ymmärtää, että taivaallinen Isä rakastaa kaikkia lapsiaan riippumatta siitä, miltä he näyttävät, mistä he ovat kotoisin ja mitä valintoja he tekevät.

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, tietävätkö he, millainen joku henkilö on ihan vain katsomalla häntä tai arvaamalla, mistä hän on kotoisin. Kuinka kohdan Ap. t. 10:35 mukaan Jumala päättää siitä, hyväksyykö Hän jonkun henkilön?

  • Lue lasten kanssa Ap. t. 10:34–35; 15:6–11. Selitä, että Pietarin aikaan juutalaiset uskoivat, ettei Jumala hyväksynyt ihmisiä, jotka eivät olleet juutalaisia (näitä ihmisiä nimitettiin pakanoiksi). Mutta Jumala opetti Pietarille, että Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan, sekä juutalaisia että pakanoita. Laulakaa yhdessä ”Oon lapsi Jumalan” (Lasten laulukirja, s. 2–3). Kehota lapsia vaihtamaan verbien kuten Oon ja saavuin tilalle toistensa nimiä ja sopivia verbimuotoja.

  • Pyydä lapsia kertomaan, mitä ainutlaatuista on luokan jossakin toisessa jäsenessä. Selitä, että ilmaus ”Jumala [ei] erottele ihmisiä” tarkoittaa sitä, että taivaallinen Isä rakastaa kaikkia lapsiaan, ja koska Hän rakastaa heitä, Hän haluaa kaikkien lastensa kuulevan evankeliumia.

Ap. t. 11:26

Kristitty on henkilö, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja seuraa Häntä.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että heidän sanansa ja tekonsa ilmaisevat, ovatko he kristittyjä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan kohdat Ap. t. 11:26; 3. Nefi 27:3–8 ja OL 115:4. Kirjoita taululle Kristitty ja kirjoita viereen sana ”Kristus”. Pyydä lapsia kertomaan, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että on kristitty.

  • Pyydä lapsia mainitsemaan eri ryhmiä, joihin he kuuluvat, kuten perhe tai Alkeisyhdistyksen luokka. Kehota heitä kertomaan, mistä syistä he ovat kiitollisia siitä, että he ovat kristittyjä ja kuuluvat Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Kuinka voimme osoittaa muille, että olemme kristittyjä?

  • Laita näkyviin useita tavaroita tai kuvia, jotka kuvaavat vain Jeesuksen Kristuksen kirkossa olevia totuuksia, kuten kuva pappeuden siunauksen antamisesta. Pyydä yhtä lasta ottamaan yksi tavara tai kuva ja kuvailemaan, kuinka se on siunaus meidän kirkossamme. Selitä, että vaikka kristityt eri puolilla maailmaa kuuluvat moniin eri kirkkoihin, niin me kuulumme samaan kirkkoon, jonka Jeesus Kristus perusti maan päälle.

  • Pyydä lapsia piirtämään asioita, joita he voivat tehdä ollakseen todellisia kristittyjä.

Ap. t. 12:1–17

Kun rukoilen uskossa, taivaallinen Isä vastaa.

Mieti tilanteita, jolloin taivaallinen Isä on vastannut rukouksiisi. Kuinka voit näiden kokemusten avulla opettaa lapsille, että taivaallinen Isä kuulee heidän rukouksensa ja vastaa niihin omalla tavallaan ja omana aikanaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia näyttelemään jakeiden Ap. t. 12:1–17 kertomus siitä, kun enkeli vapauttaa Pietarin vankilasta, samalla kun esität kertomuksen omin sanoin.

  • Kysy lapsilta, mitähän tarkoittaa se, että ”seurakunta rukoili lakkaamatta” (Ap. t. 12:5). Kuinka ihmisten rukouksiin vastattiin? Pyydä lapsia kertomaan kokemuksista, joissa taivaallinen Isä on vastannut henkilökohtaiseen tai perheen rukoukseen. Voisit myös kertoa kokemuksesta, jolloin Hän on vastannut sinun rukoukseesi eri tavalla kuin mitä odotit tai halusit. Todista, että Jumala rakastaa meitä ja Hän vastaa rukouksiimme sillä tavalla ja sinä hetkenä, joka on meille parhaaksi.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Anna lapsille jokin kuva tai esine, jonka he voivat laittaa kotona näkyviin muistuttamaan perheenjäseniä perherukouksesta.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista luvatuista siunauksista. Kun kutsut Alkeisyhdistyksen lapsia elämään jonkin tietyn periaatteen mukaan, kerro siunauksista, joita Jumala on luvannut niille, jotka elävät sen periaatteen mukaan. Voit esimerkiksi todistaa niistä luvatuista siunauksista, joita olet saanut, kun olet etsinyt vastauksia rukouksen avulla.

Tulosta