Kom och följ mig
5–11 augusti. Romarbrevet 1–6: ’Guds kraft till frälsning’


”5–11 augusti. Romarbrevet 1–6: ’Guds kraft till frälsning’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”5–11 augusti. Romarbrevet 1–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Paulus skriver ett brev

5–11 augusti

Romarbrevet 1–6

”Guds kraft till frälsning”

Att skriva ner maningar hjälper dig minnas det Anden lär dig. Du kan också skriva ner dina känslor kring dessa maningar.

Skriv ner dina intryck

Vid tiden när Paulus skrev sina brev till de romerska medlemmarna i kyrkan, som var en skiftande grupp av judar och hedningar, hade Jesu Kristi kyrka vuxit långt utöver en liten grupp troende från Galileen. Omkring 20 år efter Frälsarens uppståndelse fanns det församlingar av kristna nästan överallt dit apostlarna rimligen kunde ha rest – däribland Rom, det stora imperiets huvudstad. Paulus främsta målgrupp var de romerska heliga, men hans budskap är universellt och inbegriper oss alla i dag: ”Kristi evangelium … är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror” (Rom. 1:16, kursivering tillagd).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Romarbrevet – Filemon

Vilka är breven och hur är de ordnade?

Dessa epistlar är brev skrivna av kyrkans ledare till heliga i olika delar av världen. Aposteln Paulus skrev de flesta av breven i Nya testamentet – de börjar med Romarbrevet och slutar med Filemon. Hans brev är ordnade efter längd. Fastän Romarbrevet är det första brevet i Nya testamentet skrevs det faktiskt nära slutet av Paulus missionsresor. För mer information om breven, se Handledning för skriftstudier, ”Paulus brev”.

Romarbrevet 1–6

När jag visar tro på Frälsaren genom att hålla hans bud blir jag rättfärdiggjord genom hans nåd.

Följande definitioner hjälper dig bättre förstå brevet till romarna:

Lagen:När Paulus skrev om ”lagen” syftade han på Moses lag. På samma sätt syftar ordet ”gärningar” i Paulus brev ofta på de ceremonier och ritualer som hörde till Moses lag. Paulus ställde detta mot ”trons lag” (se Rom. 3:27–31) eller Jesu Kristi lära, vilken är den verkliga källan till vår frälsning.

Omskärelse, oomskuren:I forntiden var omskärelsen ett tecken eller en symbol för det förbund som Gud gjorde med Abraham. Paulus avsåg med termen ”omskuren” judarna (förbundsfolket) och ordet ”oomskurna” syftade på hedningar (de som inte var av Abrahams förbund.) Omskärelse är inte längre nödvändig som tecken på Guds förbund med sitt folk (se Apg. 15:23–29).

Rättfärdighet, rättfärdig, rättfärdiga:Dessa termer avser förlåtelse för synder. När vi blir rättfärdigade blir vi förlåtna, förklarade skuldfria och befriade från evigt straff för våra synder. Som Paulus förklarade görs detta möjligt genom Jesus Kristus (se HFS, ”Rättfärdiggöra, rättfärdiggörelse”, scriptures.lds.org; se även D. Todd Christofferson, ”Justification and Sanctification”, Ensign, juni 2001, s. 18–25). I Romarbrevet kan ord som rättfärdig och rättfärdighet ses som synonyma med ord som rättfärdiga och rättfärdiggörelse.

Nåd:Den huvudsakliga betydelsen av ordet nåd är gudomlig hjälp eller styrka som ges genom Jesu Kristi överflödande barmhärtighet och kärlek. Genom nåden ska alla människor uppstå och bli odödliga. Dessutom är nåden ”den kraft från Gud som gör det möjligt för män och kvinnor att … nå evigt liv och upphöjelse efter det att de … gjort sitt bästa”. Vi förtjänar inte nåden genom våra ansträngningar. Snarare är det nåden som ger oss ”styrka och bistånd att utföra goda gärningar som vi annars inte skulle ha förmått uppnå” (Bible Dictionary, ”Grace”; se även Dieter F. Uchtdorf, ”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 107; 2 Ne. 25:23).

Romarbrevet 2:17–29

Mitt handlingssätt utåt måste återspegla och förstärka den inre omvändelsen.

Paulus undervisning visar att några av de judiska kristna i Rom fortfarande trodde att lydnad mot moselagens riter och lagar medförde frälsning. Det här verkar inte vara något problem längre, eftersom vi inte lever efter moselagen. Men när du läser det Paulus skrivit, särskilt Romarbrevet 2:17–29, kan du tänka över din egen strävan att leva efter evangeliet. Leder dina yttre handlingar, såsom att ta del av sakramentet eller gå i templet, till omvändelse och stärker din tro på Kristus? (Se Alma 25:15–16.) Hur kan du se till att ditt yttre handlande leder till en hjärtats förändring?

Se även Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40–43.

Romarbrevet 3:10–315

Genom Jesus Kristus kan jag få förlåtelse för mina synder.

En del människor kanske blir nedslagna av Paulus djärva förkunnelse att ”ingen rättfärdig finns, inte en enda” (Rom. 3:10). Men det finns också hoppingivande budskap i Romarbrevet. Titta efter dem i kapitel 3 och 5 och tänk efter varför tanken ”alla har syndat och saknar härligheten från Gud” (Rom. 3:23) är ett viktigt steg mot att känna ”hoppet om Guds härlighet”(Rom. 5:2).

Romarbrevet 6

Jesu Kristi evangelium inbjuder mig att ”leva det nya livet”.

Paulus lärde att evangeliet bör förändra vårt sätt att leva. Vilka ord ur Romarbrevet 6 skulle du använda för att hjälpa någon förstå hur evangeliet hjälpt dig att ”leva det nya livet”? (v. 4.) Vilka personliga upplevelser vill du berätta om?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Romarbrevet 1:16–17

Hur kan vi visa att vi inte skäms för Kristi evangelium?

Romarbrevet 3:23–28

En del säger att eftersom vi är ”rättfärdiggjorda endast av Guds nåd” (JST, Rom. 3:24 [i Rom. 3:24, fotnot a]), krävs det inget av oss för att få Guds nåd. Vi kan aldrig göra nog för att ”förtjäna” Guds nåd, men Gud ber oss ändå göra vissa saker för att få del av den. Vad kan vi göra för att få del av nåden?

Romarbrevet 5:3–5

Vilka prövningar har vi upplevt? Hur har dessa prövningar hjälpt oss utveckla tålamod, erfarenhet och hopp?

Romarbrevet 6:3–6

Vad säger Paulus i de här verserna om dopets symbolik? Familjen kanske kan planera att närvara vid ett kommande dop. Eller så kan någon i familjen visa bilder från eller berätta om sitt eget dop. Hur kan vi få hjälp att ”leva det nya livet” genom att ingå och hålla dopförbund?

Bild
man döper en person i en sjö

Dopet symboliserar början till ett nytt liv som Kristi lärjunge.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Ställ frågor medan du studerar. Medan du studerar skrifterna kan frågor dyka upp i ditt sinne. Fundera över de här frågorna och sök efter svar. Du kan till exempel i Romarbrevet 1–6 söka efter svar på frågan ”vad är nåden?”

Bild
Kristus räddar en flicka i en å

Var inte rädd, av Greg K. Olsen

Skriv ut