Kom och följ mig
5–11 augusti. Romarbrevet 1–6: ’Guds kraft till frälsning’


”5–11 augusti. Romarbrevet 1–6 ’Guds kraft till frälsning’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”5–11 augusti. Romarbrevet 1–6”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Paulus skriver ett brev

5–11 augusti

Romarbrevet 1–6

”Guds kraft till frälsning”

Vilka maningar får du när du läser Romarbrevet 1–6? De här maningarna kan hjälpa dig att välja bland följande undervisningsförslag.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Låt barnen berätta vad de har gjort under veckan till följd av uppmaningarna du gav dem under förra lektionen. Har de till exempel pratat med sina familjer om skeppsbrottet som skildrades i Apostlagärningarna 27 och om att följa profeten?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Romarbrevet 1:16–17

Jag kan visa min tro på Jesus Kristus genom att följa honom.

Paulus lärde att evangeliet har kraften att ge frälsning till var och en som lever i tro på Jesus Kristus. Hur kan du hjälpa barnen visa sin tro på Jesus Kristus genom att följa honom?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen hitta Rom på en karta. Förklara att Romarboken innehåller brev som Paulus skrev till heliga i Rom för att hjälpa dem förstå evangeliets principer, till exempel tro.

  • Läs Romarbrevet 1:17 för barnen och hjälp dem lära sig orden ”Den rättfärdige ska leva av tro” utantill. Du kan tilldela varje barn ett av de här orden och be dem säga det ordet när du pekar på honom eller henne. Förklara att de här orden betyder att vi bör leva varje dag med tro på Jesus Kristus. Vet barnen vad tro är? Visa en bild på Jesus Kristus och förklara att vi tror att han är verklig även om vi inte har sett honom. Det här är tro – att tro på något även om vi inte har sett det.

  • Förklara att vi visar vår tro på Jesus Kristus genom att lyda honom. Göm bilder här och var i rummet av människor som gör det som Jesus har bett oss att göra. Låt barnen turas om att hitta och beskriva bilderna. Vad kan vi göra för att följa Jesus?

  • Sätt en ögonbindel på ett av barnen och vägled honom eller henne tvärs över rummet mot en bild av Jesus. Gör så med vart och ett av barnen. Hjälp barnen förstå att de bör följa Jesus lärdomar precis som de följer din vägledning.

Romarbrevet 6:1–11

Att döpas är som att bli en ny människa.

Barnen du undervisar håller på att förbereda sig för dopet. Vad kan de lära sig om dopet av Paulus uppmaning att ”leva det nya livet”?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen upprepa orden ”leva det nya livet” (Rom. 6:4). Förklara att när vi döps får vi förlåtelse för våra synder. Vi har möjlighet att gå framåt genom att välja rätt, omvända oss när vi gör misstag och sträva efter att bli mer som Jesus. Använd veckans aktivitetssida till att lära barnen att dopet hjälper oss att bli en ny människa.

  • Berätta för barnen hur det kändes för dig när du döptes, och be dem berätta om upplevelser de haft när de har varit med på ett dop. Låt dem rita bilder av sig själv och sitt framtida dop och berätta vad de kan göra för att förbereda sig för dopet.

  • Sjung en sång om dopet med barnen, som till exempel ”Ibland kan jag se regnbågen” (Barnens sångbok, s. 53). Vad lär vi oss om dopet av den här sången?

Bild
en pojke döps

Dopet symboliserar början till ett nytt liv som en Kristi lärjunge.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Romarbrevet 1:16–17

Jag kan visa min tro på Jesus Kristus genom att följa honom.

Paulus lärde att evangeliet har kraften att ge frälsning till var och en som lever i tro på Jesus Kristus. Tro är evangeliets första princip. Den motiverar oss att lyda buden. Hur kan du hjälpa barnen att bättre förstå vad tro är?

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn leta upp Rom på kartan. Hjälp barnen förstå att de under de kommande veckorna kommer att få lära sig om brev som Paulus skrev till medlemmar i kyrkan på olika platser, och ni börjar med hans brev till romarna.

  • Skriv texten i Romarbrevet 1:16 på tavlan, men byt ut några ord mot tomma luckor. Be barnen slå upp skriftstället och fylla i luckorna. Peka ut orden ”jag skäms inte för evangeliet” och be barnen berätta vad de här orden betyder för dem.

  • Be ett barn läsa upp Romarbrevet 1:17 och be de andra barnen lyssna efter ett ord som upprepas. Vad innebär det att ”leva av tro”? Hjälp barnen finna en definition av tro i till exempel Handledning för skriftstudier, ”Tro”, scriptures.lds.org. Hur skulle våra liv vara annorlunda om vi inte hade tro på Jesus Kristus?

  • Visa barnen en planta och ett frö och fråga dem hur vi hjälper ett frö bli en planta. Förklara att när vi planterar och vattnar ett frö visar vi att vi har tro på att det ska växa. Hur visar vi att vi har tro på Jesus Kristus? Ni kan sjunga en sång om tro, som till exempel ”Tro” (Barnens sångbok, s. 50–51) som en del av den här aktiviteten.

Romarbrevet 3:23–24

Vi behöver alla Jesus Kristus för att få förlåtelse för våra synder.

Paulus ville att romarna skulle förstå att frälsning endast kommer genom Jesus Kristus och hans nåd. Fundera över hur du kan undervisa barnen om den här sanningen.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn läsa Romarbrevet 3:23–24. Vad tror barnen att de här verserna lär oss? Förklara att ”nåd” i vers 24 är Frälsarens gåva av kärlek och barmhärtighet som gör det möjligt för oss att få förlåtelse för våra synder.

  • Häng upp en godsak eller en bild högt uppe på en vägg eller annan plats där barnen inte själva kan nå den. Låt dem försöka nå den och jämför det här med det som Paulus lär i Romarbrevet 3:23. Hjälp dem sedan att nå den. Vad har Frälsaren gjort för oss som vi inte kan göra för oss själva? Låt barnen berätta hur de känner för Frälsaren när de tänker på vad han har gjort för dem.

Romarbrevet 6:1–11

Att döpas är som att bli en ny människa.

Paulus lärde att dopet är en symbol för Kristi död och uppståndelse. Det symboliserar också att det syndiga jaget dör och uppstår för att ”leva det nya livet” (Rom. 6:4). Vi förnyar vår beslutsamhet att leva det nya livet varje gång vi tar del av sakramentet.

Möjliga aktiviteter

  • Be en elev läsa upp Romarbrevet 6:3–6. Vad sa Paulus att dopet är som?

  • Samtala om hur dopet symboliserar döden och uppståndelsen. Du kan visa videon ”Jesu dop” (LDS.org). Varför är döden och uppståndelsen bra symboler för vad som händer när vi döps?

  • Läs sakramentsbönerna tillsammans (se L&F 20:77, 79). Påminn barnen om att när vi tar sakramentet förnyar vi den förpliktelse vi ingick när vi döptes att följa Jesus Kristus. Hur hjälper sakramentet oss att ”leva det nya livet”?

  • Låt barnen göra affischer som visar vad det betyder för dem att ”leva det nya livet”. Barnen kan hänga dem i sitt rum för att hjälpa dem komma ihåg att göra bra val.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att be sina familjemedlemmar låta dem veta när de ser att barnen gör något som visar tro.

Förbättra vår undervisning

Bygg upp barnens tillförsikt. För att hjälpa barnen bygga upp sin tillförsikt till att de kan lära sig evangeliet på egen hand bör du berömma dem när de deltar i lektionen.

Skriv ut