Kom och följ mig
19–25 augusti. 1 Korintierbrevet 1–7: ’Stå enade’


”19–25 augusti. 1 Korintierbrevet 1–7: ’Stå enade’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”19–25 augusti. 1 Korintierbrevet 1–7”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Korinth

Korint, södra Grekland, Forum och medborgarcentret, målning av Balage Balogh

19–25 augusti

1 Korintierbrevet 1–7

”Stå enade”

Den Helige Anden hjälper dig veta vilka evangelieprinciper i 1 Korintierbrevet 1–7 som är till hjälp för barnen du undervisar. När du i en anda av bön läser de här kapitlen, skriv då ner de tankar och känslor som kommer till dig genom Anden.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be i förväg ett eller flera barn att finna en vers i 1 Korintierbrevet som de kan dela med sig av till klassen. Du kan be deras föräldrar hjälpa dem om det behövs.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

1 Korintierbrevet 2:11–14

Den Helige Anden undervisar mig om evangeliets sanningar.

En av den Helige Andens roller är att undervisa oss om sanning. Vilka upplevelser kan du berätta om för barnen så att de lättare förstår det här?

Möjliga aktiviteter

  • Visa föremål eller bilder som representerar sätt som vi lär oss om världen på (till exempel en skola, bok eller mobiltelefon). Vad kan vi lära oss när vi använder de här sakerna? Förklara att i 1 Korintierbrevet 2:11, 14 lärde Paulus oss att vi endast kan lära oss om Gud genom Guds Ande, som är den Helige Anden. Vad kan vi göra för att lära oss ”vad som finns i Gud”?

  • Klappa händerna medan du uttalar varje stavelse i meningen ”Den Helige Anden undervisar oss om sanningen”. Be barnen klappa händerna och upprepa meningen. Berätta för barnen om en upplevelse när den Helige Anden hjälpte dig veta att något var sant.

  • Sjung en sång tillsammans om den Helige Anden, förslagsvis ”Den Helige Anden” (Barnens sångbok, s. 56). Hjälp barnen hitta ord och fraser i sången som lär oss hur den Helige Anden talar till oss och vad han lär oss.

1 Korintierbrevet 3:10–11

Jesus Kristus är min grund.

Barn lägger grunden för sina vittnesbörd och du kan hjälpa dem bygga en fast grund på Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Läs 1 Korintierbrevet 3:11 för barnen och förklara att Jesus Kristus är vår grund. Visa barnen några bilder av sådant som vi kan ha ett vittnesbörd om, bland annat en bild av Jesus Kristus. Hjälp dem att arrangera bilderna så att bilden av Jesus är längst ner som en grund och de andra bilderna ”bygger” på ett vittnesbörd om honom.

  • Hitta på rörelser till sången ”Den vise och den dumme mannen” (Barnens sångbok, s. 132), och sjung sången med barnen. Ge varje barn en sten med orden ”Jesus Kristus är min grund” på. Låt dem ta med sig stenen hem som en påminnelse om vad de lärt sig.

  • Visa bilder som skildrar några av dina favoritberättelser från Frälsarens liv och be barnen berätta för dig vad som händer i bilderna. Låt dem berätta några av sina favoritberättelser om Jesus. Bär ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus är grunden för din tro.

1 Korintierbrevet 6:19

Min kropp är som ett tempel.

Hur kan du hjälpa barnen att uppskatta sin kropp som en gåva från Gud och ha en större önskan att ta hand om den?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen bilder av tempel (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer) och läs de här orden i 1 Korintierbrevet 6:19: ”Er kropp är ett tempel för den helige Ande[n].” Hjälp barnen förstå att vår himmelske Fader vill att vi ska hålla vår kropp ren och helig, som ett tempel.

  • Visa en bild av ett barn och placera runt omkring den bilder på sådant som är bra för våra kroppar och sådant som är dåligt. Låt barnen turas om att säga vad som är bra och ta bort det som är dåligt.

  • Sjung en sång tillsammans om kroppen, som till exempel ”Axlar och knä och tår” (Barnens sångbok, s. 129), och fråga barnen varför de är tacksamma för sin kropp.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

1 Korintierbrevet 1:23–25

Gud är visare än människor och jag visar sann vishet när jag tror på hans lärdomar.

Barnen du undervisar kommer att upptäcka – om de inte redan har gjort det – att vissa människor förkunnar sådant som motsäger Guds vishet. Genom att studera 1 Korintierbrevet 1:23–25 kan barnen lättare förstå att Gud är visare än människor.

Möjliga aktiviteter

  • Läs 1 Korintierbrevet 1:23–25 tillsammans och hjälp barnen hitta orden vishet och dårskap. Förklara att många människor tyckte att Paulus lärdomar var dårskap, men Paulus förklarade att tro på Kristi evangelium är sann vishet. Varför är det vist att tro på det som Gud lär?

  • Hjälp barnen rollspela hur de skulle kunna bemöta människor som tycker att kyrkans lärdomar är ”dårskap” – lärdomar som att tro på Frälsaren, hålla Visdomsordet eller lyda tiondelagen. De kan till exempel vittna om välsignelserna som kommer av att leva efter de här lärdomarna.

  • Berätta om en upplevelse när andra tyckte att din tro var dårskap, eller berätta om ett exempel ur skrifterna. Kan barnen berätta om liknande upplevelser? Hur kan 1 Korintierbrevet 1:25 hjälpa oss förbli trofasta när andra kallar vår tro dårskap?

1 Korintierbrevet 2:11–14

Den Helige Anden undervisar mig om evangeliets sanningar.

Hur kan du hjälpa barnen inse att de behöver den Helige Anden för att förstå ”vad som finns i Gud”?

Möjliga aktiviteter

  • Gör en lista över olika sätt som vi lär oss om världen på – till exempel böcker, skolan och internet. Läs sedan 1 Korintierbrevet 2:11–14 tillsammans. Vad lär de här verserna oss om hur vi lär oss det som ”finns i Gud”?

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de kände maningar från den Helige Anden, även kallad ”Guds Ande” (1 Kor. 2:11–14). Sådana tillfällen kan ha varit när de var i kyrkan, när de bad eller läste skrifterna. Hjälp dem förstå att den Helige Anden undervisade dem om sanning, som Paulus beskrev.

  • Låt vart och ett av barnen läsa ett av de här skriftställena: 1 Korintierbrevet 2:11–14; 1 Nephi 10:17; Moroni 10:3–5 och Läran och förbunden 8:2–3. Be barnen berätta vad de lärde sig av de här skriftställena om hur den Helige Anden undervisar oss. Uppmana dem att skriva de här hänvisningarna i marginalen i sina skrifter.

1 Korintierbrevet 6:19–20

Jag bör behandla min kropp med respekt och hålla den helig.

När barnen förstår att våra kroppar är gåvor från vår himmelske Fader hjälper det dem att hålla kroppen helig, även när de frestas att göra det motsatta.

Möjliga aktiviteter

  • Ta med ett inslaget paket som innehåller bilder av ett barn och ett tempel. Be barnen läsa 1 Korintierbrevet 6:19–20 och gissa vad det är i paketet. Låt dem öppna paketet och samtala om hur våra kroppar är som tempel.

  • Prata med barnen om hur vi bör behandla ett tempel. Om vår kropp är som ett tempel, hur bör vi då behandla vår kropp? Genom att ni sjunger eller läser orden i en sång om templet, till exempel ”Ett tempel som boning” (Barnens sångbok, s. 73), kan hjälpa dem besvara den frågan. När vi gör misstag, hur kan vi göra vårt ”tempel” rent igen?

  • Läs tillsammans stycket med rubriken ”Fysisk och känslomässig hälsa” i Vägledning för de unga (2011, s. 25–27). Be barnen skriva upp råd på tavlan som de hittar om hur vi ska ta hand om kroppen.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta om eller sjunga en sång de sjungit på lektionen för sin familj och berätta vad de lärde sig av den.

Förbättra vår undervisning

Vittna om Jesus Kristus. Något av det viktigaste du kan göra som lärare är att vittna om Jesus Kristus. Det hjälper barnen stärka sina vittnesbörd och känna Frälsarens kärlek till dem.

Skriv ut