Kom dan en volg Mij
12–18 augustus. Romeinen 7–16: “Overwin het kwade door het goede”


‘12–18 augustus. Romeinen 7–16: “Overwin het kwade door het goede”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘12–18 augustus. Romeinen 7–16’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Rome

12–18 augustus

Romeinen 7–16

‘Overwin het kwade door het goede’

In dit schema is plaats voor maar enkele evangeliebeginselen uit Romeinen 7–16. Beperk uzelf dus niet tot wat hier besproken wordt. Let op de inspiratie die u krijgt terwijl u studeert.

Schrijf uw ingevingen op

In zijn brief aan de Romeinen noemde Paulus de kerkleden in Rome ‘geliefden van God en geroepen heiligen’. Hij merkte op dat hun ‘geloof in de hele wereld [werd] verkondigd’ (Romeinen 1:7–8). Paulus stelde in zijn brief wel verkeerde denkbeelden en ongewenst gedrag aan de kaak. Maar hij leek deze nieuwe christelijke bekeerlingen ervan te willen verzekeren dat ze echt geliefde heiligen van God waren. Paulus gaf nederig en met empathie toe dat hij zich bij tijd en wijle een ‘ellendig mens’ had gevoeld (Romeinen 7:24). Maar het evangelie van Jezus Christus had hem de kracht gegeven om zonde te overwinnen (zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Romeinen 7:22–27 [in de Gids bij de Schriften]). Hij gaf tedere raad aan iedereen die zich niet altijd geliefd voelt en voor wie heiligheid onbereikbaar lijkt. ‘Word niet overwonnen door het kwade,’ zei hij – zowel het kwade in de wereld als in onszelf – ‘maar overwin het kwade door het goede’ (Romeinen 12:21).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Romeinen 7–8

Als ik de Geest volg, kan ik zonde overwinnen en me op Gods erfgoed voorbereiden.

Misschien hebt u zelfs in ‘een nieuw leven’ na de verordening van de doop (Romeinen 6:4) iets van de inwendige strijd gevoeld die Paulus in Romeinen 7 beschrijft: de ‘strijd’ tussen de natuurlijke mens en onze rechtschapen verlangens (Romeinen 7:23). Maar Paulus sprak in Romeinen 8:23–25 ook over hoop. Welke redenen treft u in hoofdstuk 8 voor die hoop aan? Let ook op de zegeningen die u krijgt wanneer ‘de Geest van God in u woont’ (Romeinen 8:9). Hoe kunt u het gezelschap van de Heilige Geest meer opzoeken?

Romeinen 8:17–39

De eeuwige heerlijkheid voor de getrouwen weegt ruimschoots tegen de aardse beproevingen op.

De heiligen in Rome kregen enkele jaren na de brief van Paulus met verschrikkelijke vervolgingen te maken. Wat zouden deze vervolgde heiligen aan de woorden in Romeinen 8:17–39 hebben gehad? Hoe kunnen die woorden op u en uw beproevingen van toepassing zijn?

Let op de raakvlakken tussen deze verzen en de volgende raad van zuster Linda S. Reeves: ‘Ik weet niet waarom we zoveel beproevingen meemaken, maar persoonlijk denk ik […] dat de beloning zo groot, zo eeuwig en eindeloos, zo vreugdevol is, en ons begrip zover te boven gaat, dat we op de dag van beloning tegen onze genadige, liefhebbende Vader willen zeggen: “Was dat alles wat ik ervoor moest doen?” Ik geloof dat we, als we dagelijks onthielden en inzagen hoe groot de liefde is die onze hemelse Vader en onze Heiland voor ons hebben, alles zouden willen doen om weer bij Hen terug te keren en eeuwig door hun liefde omringd te zijn. […] Wat maakt het uit wat we hier geleden hebben als die beproevingen ons uiteindelijk eeuwig leven en verhoging in het koninkrijk van God bij onze Vader en Heiland brengen?’ (‘Onze beloofde zegeningen waardig’, Liahona, november 2015, 11.)

Besluit wat u gaat doen om Gods liefde voor u dagelijks te onthouden en in te zien.

Romeinen 8:29–30; 9–11

Wat bedoelde Paulus met ‘van tevoren toe bestemd’, ‘verkiezing’ en ‘van tevoren gekend’?

Paulus legde met deze termen uit dat sommige kinderen van God waren voorbestemd, of van tevoren waren aangewezen, voor bijzondere zegeningen en taken om een zegen voor alle volken op aarde te kunnen zijn. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Verkiezing’.) Dat gebeurde naar de voorkennis die God van de bereidheid van zijn kinderen had om Jezus Christus te volgen en aan Hem gelijk te worden (zie ook Efeze 1:3–4; 1 Petrus 1:2). Paulus beklemtoonde in Romeinen 9–11 wel dat alle mensen zelf door geloof en gehoorzaamheid aan zijn geboden het heil moeten verkrijgen. Daarbij maakt het niet uit hoe we in het huis van Israël komen – of lid van de kerk worden.

Zie Alma 13:1–5; ‘Voorordening’, Trouw aan het geloof: evangeliewijzer (lds.org/manual/true-to-the-faith?lang=nld).

Romeinen 12–16

Paulus nodigt me uit om een ware heilige en volgeling van Jezus Christus te worden.

De laatste vijf hoofdstukken staan bol van specifieke leefregels voor heiligen. U kunt al die goede raad misschien niet tegelijk toepassen, maar luister naar de Geest. Hij kan u er een of twee laten kiezen waarmee u vandaag nog aan de slag kunt gaan. Leg uw verlangens aan uw hemelse Vader voor en vraag Hem om hulp.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Romeinen 7:23

Paulus beschrijft de inwendige ‘strijd’ in dit vers. Bespreek ter verduidelijking voor uw gezin het verhaal over de wolven in ouderling Shayne M. Bowens artikel ‘Agency and Accountability’ (New Era, september 2012, 8–9).

Romeinen 9:31–32

Ouderling Wilford W. Andersens boodschap ‘De muziek van het evangelie’ (Liahona, mei 2015, 54–56) illustreert wat Paulus over de wet, werken en geloof uiteenzet. Bespreek deze toespraak met uw gezin. Probeer ook eens met en zonder muziek te dansen. In welke opzichten lijkt dansen zonder muziek op het evangelie gehoorzamen zonder geloof?

Afbeelding
dansende vader en dochter

Ouderling Wilford W. Andersen heeft gezegd: ‘De muziek van het evangelie is [een] vreugdevol geestelijk gevoel.’

Romeinen 10:17; 15:4

Hoe heeft onze studie van Gods woord ons de genoemde zegeningen in deze verzen gebracht? De gezinsleden kunnen eventueel enkele favoriete Schriftteksten bespreken (zie ook 2 Nephi 25:26).

Romeinen 12

Wat houdt het in om onszelf ‘aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk’? (Romeinen 12:1.)

Romeinen 14:13–21

Bestudeer als gezin de raad van Paulus aangaande het oordelen en twisten over de persoonlijke voorkeuren van anderen. Bespreek hoe we kunnen reageren als mensen andere keuzes maken dan wij. Hoe kunnen wij beter beseffen dat onze keuzes anderen kunnen raken? De video’s ‘Judging Others? Stop It!’ en ‘Looking through Windows’ (LDS.org) werpen meer licht op dit onderwerp.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Laat kinderen zich creatief uiten. ‘Als u kinderen aanzet iets te maken in verband met een evangeliebeginsel, helpt u hen dit beginsel beter te begrijpen. […] Laat kinderen […] bouwen, tekenen, kleuren, schrijven en knutselen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland25.)

Afbeelding
Christus met uitgestrekte handen

Blijf bij mij, Heer, Del Parson

Afdrukken