Kom och följ mig
2–8 september. 1 Korintierbrevet 14–16: ’Gud är inte oordningens Gud utan fridens’


”2–8 september. 1 Korintierbrevet 14–16: ’Gud är inte oordningens Gud utan fridens’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”2–8 september. 1 Korintierbrevet 14–16”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
dopbassängen i ett tempel

2–8 september

1 Korintierbrevet 14–16

”Gud är inte oordningens Gud utan fridens”

Skriv ner dina intryck medan du läser 1 Korintierbrevet 14–16. Be om det Anden har lärt dig och fråga din himmelske Fader om det finns mer han vill att du ska lära.

Skriv ner dina intryck

Eftersom kyrkan och dess lära var relativt nya i Korint är det förståeligt att de korintiska heliga möttes av förvirring. Paulus hade tidigare lärt dem evangeliets grundläggande sanning: ”Att Kristus dog för våra synder … att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen” (1 Kor. 15:3–4). Men en del medlemmar började snart lära ”att det inte finns någon uppståndelse från de döda” (1 Kor. 15:12). Paulus vädjade till dem att ”hålla fast” vid de sanningar de fått lära (1 Kor. 15:2). När vi möter motstridiga åsikter om evangeliets sanningar är det bra att minnas att ”Gud [inte är] oordningens Gud utan fridens” (1 Kor. 14:33). Att lyssna på Herrens utsedda tjänare och hålla sig till de enkla sanningar de gång på gång upprepar kan hjälpa oss finna frid och ”stå fasta i tron” (1 Kor. 16:13).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Korintierbrevet 14

Jag kan söka profetians gåva.

Har du någonsin undrat vad profetians gåva är? Är det förmågan att förutsäga framtiden? Kan vem som helst få den gåvan? Eller är den bara för profeter?

Kyrkans president är den ende som kan profetera för och ta emot uppenbarelser å hela kyrkans vägnar. Men i Handledning för skriftstudier definieras profetia som ”gudomligt inspirerade ord, talade eller skrivna, som en person får genom uppenbarelse från den Helige Anden. … När någon profeterar, säger eller skriver han det Gud vill att han skall veta, till hans eget eller andras bästa” (HFS, ”Profetia, profetera”, scriptures.lds.org. Se även L&F 100:5–8). Uppenbarelseboken 19:10 definierar också profetians ande som vittnesbördet om Jesus eller ”Jesu vittnesbörd”.

Vad lär du om denna andliga gåva av 1 Korintierbrevet 14:3, 31, 39–40? Vad kan Paulus ha menat när han uppmanade korintierna att vara ”ivriga att profetera”? (1 Kor. 14:39.) Hur kan du ta till dig den här uppmaningen?

Se även 4 Moseboken 11:24–29; Jakobs bok 4:6–7; Alma 17:3; Läran och förbunden 11:23–28.

1 Korintierbrevet 14:34–35

Varför sa Paulus att kvinnor ska tiga i kyrkan?

Paulus undervisning i 1 Korintierbrevet 14:34–35 kan verka förvirrande eftersom han tidigare i samma brev skrivit att kvinnor bad och profeterade (se 1 Kor. 11:5). I Joseph Smiths översättning ersätts ordet tala i vers 34 och 35 med ordet styra. Detta klargörande tycks innebära att Paulus talade om kvinnor som ville ta över myndigheten vid kyrkans möten. (Se även 1 Tim. 2:11–12.)

Se även ”Kvinnor i kyrkan”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

1 Korintierbrevet 15:1–34, 53–58

Jesus Kristus vann seger över döden.

Jesu Kristi uppståndelse är så fundamental för kristendomen att man kan säga att utan den finns ingen kristendom – med Paulus ord: ”Då är vår predikan meningslös och även er tro meningslös” (1 Kor. 15:14). Men en del av korintierna lärde att ”det inte finns någon uppståndelse från de döda” (1 Kor. 15:12). När du läser Paulus svar i 1 Korintierbrevet 15 kan du fundera en stund på hur ditt liv skulle vara annorlunda om du inte trodde på uppståndelsen. Hur har den välsignat dig? Vilka välsignelser kommer till dig eftersom Jesus Kristus uppstod? (Se 2 Ne. 9:6–19; Alma 40:19–23; L&F 93:33–34.) Vad betyder meningen ”om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös” för dig? (v. 17.)

1 Korintierbrevet 15:35–54

Uppståndna kroppar är annorlunda än dödliga kroppar.

Har du någonsin undrat hurdan en uppstånden kropp är? Enligt 1 Korintierbrevet 15:35 undrade en del korintier samma sak. Läs Paulus svar i vers 36–54 och lägg märke till ord och uttryck som beskriver skillnader mellan dödliga kroppar och uppståndna kroppar. Till exempel lär vers 40–42 att uppståndna kroppar strålar av härlighet i varierande grad liksom solen, månen och stjärnorna är olika ljusa (se även JSÖ, 1 Kor. 15:40 i HFS; L&F 76:50–112).

Se även Alma 11:43–45; Lukas 24:39.

Bild
soluppgång

”Solen har sin glans” (1 Kor. 15:41).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

1 Korintierbrevet 15:29

Vi finner i vers 29 att de forntida heliga utförde dop för de döda, precis som vi gör i kyrkan i dag. Var står vår familj i fråga om förberedelse av namn på förfäder för templets förrättningar? Se även ”Dop för de döda”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

1 Korintierbrevet 15:35–54

Vilka föremål eller bilder kan du visa för att hjälpa familjen förstå några av termerna med vilka Paulus beskriver skillnader mellan dödliga kroppar och uppståndna kroppar? För att till exempel visa skillnaden mellan förgängliga och oförgängliga (se v. 52–54) kan man visa metall som rostar (som järn) och metall som inte rostar (som rostfritt stål). Eller så kan man ställa något svagt mot något starkt (se v. 43).

1 Korintierbrevet 15:55–57

En diskussion om de här verserna kan bli särskilt meningsfull om familjen känner någon som har gått bort. Familjemedlemmar kan bära vittnesbörd om hur Jesus Kristus tar bort ”dödens udd” (v. 56). Äldste Paul V. Johnsons tal ”Döden skall inte finnas mer” ( Liahona, maj 2016, s. 121–123) kan vara en bra hjälp under diskussionen.

1 Korintierbrevet 16:13

För att hjälpa familjen förstå den här versen kan du rita en cirkel på marken och säga åt en familjemedlem att ”stå fast” inuti den med förbundna ögon medan andra försöker flytta honom eller henne från cirkeln. Vilken skillnad gör det om den som står i cirkeln inte har ögonen förbundna och kan ”vaka”? Vad kan vi göra för att ”stå starka” i våra liv när vi frestas att fatta dåliga beslut?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter mönster. I skrifterna finner vi mönster som visar hur Herren utför sitt verk. Vilka mönster finner du i 1 Korintierbrevet 14 som hjälper oss förstå hur vi kan undervisa och lyfta varandra? Se även Läran och förbunden 50:13–23.

Bild
Kristus visar sig för Maria vid den tomma graven

Kvinna, varför gråter du? av Simon Dewey

Skriv ut