Tule ja seuraa minua
23.–29. syyskuuta. Galatalaiskirje: Antakaa Hengen ohjata elämäänne


”23.–29. syyskuuta. Galatalaiskirje: Antakaa Hengen ohjata elämäänne”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”23.–29. syyskuuta. Galatalaiskirje”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Kristus ilmestyy Paavalille vankilassa

23.–29. syyskuuta

Galatalaiskirje

Antakaa Hengen ohjata elämäänne

Kun luet Galatalaiskirjettä, kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia. Se auttaa sinua muistamaan ne ja pohdiskelemaan niitä myöhemmin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tarjoaa vapautuksen hengellisestä orjuudesta. Mutta toisinaan ihmiset, jotka ovat kokeneet evankeliumin vapauden, kääntyvät pois siitä ja haluavat ”jälleen alistua – – orjiksi” (Gal. 4:9). Sitä jotkut galatalaisista pyhistä olivat tekemässä – he olivat kääntymässä pois Kristuksen heille tarjoamasta vapaudesta (ks. Gal. 1:6). Siten Paavalin kirje galatalaisille oli kiireellinen kutsu palata takaisin ”vapauteen [johon] Kristus meidät vapautti” (Gal. 5:1). Myös meidän on tarpeen kuulla tämä kutsu ja noudattaa sitä, sillä vaikka olosuhteet muuttuvat, vapauden ja orjuuden välinen kamppailu on muuttumaton. Kuten Paavali opetti, ei riitä, että meidät on ”kutsuttu vapauteen” (Gal. 5:13); meidän tulee myös pysyä siinä ”lujina” (Gal. 5:1) turvautumalla Kristukseen.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Galatalaiskirje 1–5

Kristuksen laki vapauttaa minut.

Paavali kirjoitti galatalaisille pyhille saatuaan tietää, että väärät opetukset olivat johtamassa heitä harhaan. Yhden tällaisen opetuksen mukaan evankeliumin vastaanottaneet pakanat tuli ympärileikata ja heidän tuli noudattaa muita Mooseksen lain mukaisia perinteitä tullakseen pelastetuiksi. Paavali puhui näistä perinteistä viitaten ”orjuuden ikeeseen” (Gal. 5:1), koska ne estivät pyhiä elämästä täysin Kristuksen lain mukaan, joka tuo todellisen vapauden. Mitä sellaista löydät Paavalin neuvoista galatalaisille, mikä voi auttaa sinua ymmärtämään, mitä on todellinen vapaus? Voisit myös pohtia, millaisia orjuuden ikeitä elämässäsi saattaa olla. Onko olemassa jotakin sellaista, mikä estää sinua kokemasta evankeliumin tarjoamaa vapautta? Kuinka Kristus ja Hänen evankeliuminsa ovat vapauttaneet sinut? (Ks. Gal. 5:1.)

Ks. myös 2. Nefi 2:27; 9:10–12.

Gal. 3

Minä olen Abrahamille luvattujen siunausten perillinen.

Jotkut galatalaiset pyhät olivat huolissaan siitä, että koska he eivät olleet Abrahamin kirjaimellisia jälkeläisiä, he eivät saisi Abrahamille luvattuja siunauksia, kuten korotusta. Mikä jakeiden Gal. 3:7–9, 13–14, 27–29 mukaan tekee ihmisistä ”Abrahamin jälkeläisiä”? Saadaksesi tietää lisää Abrahamille luvatuista siunauksista ja niistä siunauksista, jotka me voimme periä hänen jälkeläisinään, ks. PKO, ”Abrahamin liitto”.

Gal. 3:6–25

Oliko Abrahamilla Jeesuksen Kristuksen evankeliumi?

Profeetta Joseph Smith on selittänyt: ”Emme voi uskoa, että ammoin eläneet ovat kaikkina aikakausina olleet niin tietämättömiä taivaan järjestyksestä kuin monet otaksuvat, sillä kaikki, jotka joskus ovat pelastuneet, ovat pelastuneet tämän suuren lunastussuunnitelman voimasta, yhtä suuressa määrin ennen Kristuksen tulemista kuin sen jälkeen. – – Se, että [Abraham uhrasi] uhreja, ei estänyt [häntä] kuulemasta evankeliumia.” (”The Elders of the Church in Kirtland to Their Brethren Abroad”, The Evening and the Morning Star, maaliskuu 1834, s. 143, josephsmithpapers.org.) Myös seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat osoittavat, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumia saarnattiin ennen Vapahtajan palvelutyötä kuolevaisuudessa: Hel. 8:13–20; Moos. 6:50–66.

Gal. 5:13–26; 6:7–10

Jos annan ”Hengen ohjata elämääni”, voin nauttia ”Hengen hedelmää”.

Näiden jakeiden tutkiminen voi auttaa sinua arvioimaan, kuinka täydellisesti vaellat Hengen ohjaamana. Koetko nauttivasi jakeissa 22–23 mainittua Hengen hedelmää? Mitä muita hengellisen elämän hedelmiä eli tuloksia olet huomannut? Pohdi, mitä sinun on tarpeen tehdä tuottaaksesi tätä hedelmää täydellisemmin. Kuinka tämän hedelmän tuottaminen saattaisi parantaa tärkeitä ihmissuhteita elämässäsi?

Kuva
omenia puussa

Minun täytyy etsiä ”Hengen hedelmää” elämässäni.

Ehkä yrität vaeltaa Hengen ohjauksessa, mutta ponnistelusi eivät näytä tuottavan luvattua hedelmää. Lue kohta Gal. 6:7–10 (jota kutsutaan usein sadonkorjuun laiksi). Mikä sanoma mielestäsi Herralla on sinua varten näissä jakeissa? Kuinka voisit käyttää näitä jakeita jonkun sellaisen henkilön kannustamiseksi, jolla on vaikeuksia elää evankeliumin mukaan?

Ks. myös Alma 32:28, 41–43; OL 64:32–34.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Gal. 3:11

Mitä merkitsee ilmaus ”elää uskosta”? Mitä perheesi tekee osoittaakseen, että elätte uskosta?

Gal. 4:1–7

Voisit esitellä lukua Gal. 4 keskustelemalla eroista kuninkaan palvelijoiden ja hänen lastensa välillä. Mitä sellaisia tilaisuuksia tai mahdollisuuksia kuninkaan lapsella on, joita palvelijalla ei ole? Miettikää sitä, kun luette yhdessä jakeet 1–7. Mitä näissä jakeissa opetetaan meidän suhteestamme taivaalliseen Isään?

Gal. 5:22–23

Jotta perheestänne olisi hauskaa keskustella jakeista Gal. 5:22–23, voisit kiinnittää eri hedelmiin lappuja, joissa on sanoja, joita Paavali käytti kuvaillessaan ”Hengen hedelmää”. Pyydä sitten kutakin perheenjäsentä valitsemaan yksi, luonnehtimaan sitä ja puhumaan jostakusta henkilöstä, joka on esimerkkinä sellaisesta hedelmästä. Tämä voisi johtaa keskusteluun tavoista, joilla perheenne voisi kutsua Hengen kotiinne ja tuottaa tätä hedelmää. Keskustelun jälkeen voisitte yhdessä nauttia hedelmäsalaattia.

Gal. 6:1

Voi olla aikoja, jolloin joku perheestäsi ”tavataan tekemästä väärin”. Minkä neuvon löydätte jakeesta Gal. 6:1 siitä, mitä tehdä sellaisessa tilanteessa?

Gal. 6:7–10

Jos perheenne on joskus istuttanut jotakin yhdessä, voisitte käyttää sitä kokemusta havainnollistaaksenne periaatetta ”mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää” (jae 7). Tai voisit kysyä perheenjäseniltä heidän lempihedelmistään tai -vihanneksistaan ja puhua siitä, miten kasvatetaan kasveja, jotka tuottavat sellaista ravintoa. (Voit käyttää tämän oppimisehdotuksen kuvaa havaintovälineenä.) Voisitte sen jälkeen keskustella siunauksista, joita perheenne toivoo saavansa, ja kuinka voitte korjata niiden siunausten satoa.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta perheesi jäseniä soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä. Nefi sanoi: ”Minä sovelsin kaikkia kirjoituksia meihin, jotta ne olisivat meille hyödyksi ja opiksi” (1. Nefi 19:23). Jotta perheesi voisi tehdä niin, voisit kehottaa heitä pohtimaan tilanteita, jolloin he ovat kokeneet nauttivansa kohdassa Gal. 5:22–23 kuvattua Hengen hedelmää. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 21.)

Kuva
päärynöitä puussa

Paavali opetti, että kun annamme Hengen ohjata elämäämme, saamme nauttia Hengen hedelmää elämässämme.

Tulosta