Kom och följ mig
25 november–1 december. 1 och 2 Petrusbrevet: ’Jubla i obeskrivlig, himmelsk glädje’


”25 november–1 december. 1 och 2 Petrusbrevet: ’Jubla i obeskrivlig, himmelsk glädje’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”25 november–1 december. 1 och 2 Petrusbrevet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesus Kristus predikar evangeliet i andevärlden

Kristus predikar i andevärlden, av Robert T. Barrett

25 november–1 december

1 och 2 Petrusbrevet

”Jubla i obeskrivlig, himmelsk glädje”

När ni läser Petrus brev kan ni få maningar att handla. Skriv ner de här maningarna medan ni ”ännu [är] i Anden” (L&F 76:80) så att ni rätt kan förstå det ni undervisas om.

Skriv ner dina intryck

Kort efter sin uppståndelse gav Frälsaren en profetia som måste ha oroat Petrus. Han sa att Petrus när han var gammal skulle ”ledas dit [han] inte ville … för att ange med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud” (se Joh. 21:18–19). När Petrus skrev sina brev, visste han att denna profeterade martyrdöd var nära: ”Snart skall [jag] lägga av mig mitt tält. Det har vår Herre Jesus Kristus visat mig” (2 Petr. 1:14). Sådan svår förföljelse var tyvärr vanlig för de heliga i de romerska provinserna som Petrus skrev till (se 1 Petr. 1:1). Och ändå präglades inte hans ord av rädsla eller pessimism. I stället lärde han de heliga att vara glada, fastän de ”måste utstå olika prövningar”. Han rådde dem att minnas att deras tro skulle ”prövas” vilket skulle leda till ”lov, pris och ära när Jesus Kristus uppenbarar sig” och till deras ”själars frälsning” (1 Petr. 1:6–7, 9). Petrus tro måste ha varit till tröst för de heliga på den tiden och den är till tröst för heliga i dag, som också ”delar Kristi lidanden. Då ska [vi] också få jubla och vara glada när han uppenbarar sig i sin härlighet” (1 Petr. 4:13).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Petrusbrevet 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

Jag kan finna glädje i tider av prövningar och lidande.

Vid första påseendet kan det verka konstigt att Petrus använde ord som glädjas, jubla, härlighet och stor glädje i samband med ord som brukar sammankopplas med svårigheter: frestelser, lida oskyldigt, prövas i eld samt lidanden (se 1 Petr. 1:6; 2:19; 4:12–13). Petrus budskap till de heliga på hans tid var desamma som president Russell M. Nelsons: ”Heliga kan vara glada under alla omständigheter. … När fokus i vårt liv är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom. Han är källan till all glädje” (”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82).

När ni läser 1 Petrusbrevet 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19, vad är det som ger er hopp om att finna glädje mitt i svåra omständigheter?

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:1–6

Evangeliet predikas för de döda så att de kan få en rättvis dom.

En dag ska var och en stå framför domarskranket och ”stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda” (1 Petr. 4:5). En del undrar hur Gud kan döma alla människor rättvist när deras tillfällen att förstå och leva efter evangeliet är så olika. Lägg märke till det som Petrus lär i 1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6 för att hjälpa de heliga på sin tid förstå att Guds domar kommer att vara rättvisa. Hur stärker de här verserna vår tro på Guds rättvisa?

För att studera den här läran vidare kan du utforska L&F 138, en uppenbarelse som president Joseph F. Smith tog emot medan han begrundade det Petrus skrivit här. Vilka välsignelser kommer till dem som gör evangeliets förrättningar tillgängliga för sina släktingar som dött och fortfarande väntar på dessa förrättningar?

Se även ”Dop för de döda”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

2 Petrusbrevet 1:1–11

Genom Jesu Kristi kraft kan jag utveckla min gudomliga natur.

Tänker du ibland att det inte är möjligt att bli som Jesus Kristus och utveckla hans egenskaper? Äldste Robert D. Hales har framlagt denna uppmuntrande tanke om hur vi kan utveckla kristuslika egenskaper: ”Frälsarens egenskaper … är sammanvävda personlighetsdrag som tillsammans utvecklar oss på samverkande sätt. Med andra ord kan vi inte uppnå en kristuslik egenskap utan att också uppnå och påverka andra egenskaper. När en egenskap blir stark, blir många andra det också” (”Att bli en lärjunge till vår Herre Jesus Kristus”, Liahona, maj 2017, s. 46).

Bild
en komplext vävd gobeläng

Varje kristuslik egenskap vi utvecklar hjälper oss väva en andlig gobeläng av lärjungeskap.

Ni kan läsa 2 Petrusbrevet 1:1–11 i samband med äldste Hales tal. Vad kan ni lära er av de här två apostlarna som hjälper er i försöken att bli mer kristuslika?

Se även 1 Petrusbrevet 4:8; David A. Bednar, ”Dyrbara och mycket stora löften”, Liahona, nov. 2017, s. 90–93.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

1 Petrusbrevet 2:5–10

När du läser de här verserna med familjen kan ni använda stenar för att hjälpa familjen visualisera Petrus budskap att Frälsaren är ”en utvald, dyrbar hörnsten”. Hur liknar vi de ”levande stenar” som Gud använder för att bygga sitt rike? Vad kan vi lära oss av Petrus om Frälsaren och hans roll i sitt rike? Vilket är Petrus budskap till er familj?

1 Petrusbrevet 3:8–17

Hur kan vi alltid vara ”beredda att svara” dem som ställer frågor om vår tro? Er familj kanske vill spela upp situationer där någon kommer till dem med en fråga om evangeliet.

1 Petrusbrevet 3:18–20; 4:6

Vad kan ni göra som familj för att lära mer om era avlidna förfäder? På en avliden förfaders (-moders) födelsedag kan ni kanske laga den personens favoriträtt, visa bilder eller berätta om händelser i personens liv. Om möjligt kan ni också planera att ta emot förrättningar till förmån för den förfadern i templet.

2 Petrusbrevet 1:16–21

I de här verserna påminner Petrus de heliga om sin upplevelse på förklaringsberget (se även Matt. 17:1–9). Vad lär vi oss i de här verserna om profeternas lärdomar? (Se även L&F 1:38.) Vad ger oss tillit nog att följa vår levande profet i dag?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

”Var ständigt beredda.” Informella undervisningstillfällen i hemmet kan gå snabbt förbi, så det är viktigt att ta vara på dem när de uppstår. Hur kan du försöka ”ständigt [vara] beredd” att undervisa familjemedlemmar om ”det hopp ni har” (1 Petr. 3:15) när undervisningstillfällen uppkommer? (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 16.)

Bild
Petrus predikar för en grupp människor

Trots att Petrus upplevde stor förföljelse och motstånd förblev han trofast i sitt vittnesbörd om Kristus.

Skriv ut