Kom och följ mig
16–22 december. Jul: ’Bud om en stor glädje’


”16–22 december. Jul: ’Bud om en stor glädje’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”16–22 december. Jul”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesusbarnet i en krubba

Trygg i ett stall, av Dan Burr

16–22 december

Jul

”Bud om en stor glädje”

För en del kan julen vara en hektisk tid. Tänk efter hur ditt studium av Nya testamentet kan hjälpa till att föra in en anda av frid och helighet i ditt liv. Begrunda inverkan på ditt liv av Frälsarens liv och mission, och skriv ner andliga intryck som kommer.

Skriv ner dina intryck

Varför ger födelsen av ett nytt barn så stor glädje? Kanske för att ett nytt barn kan vara en symbol för hopp. Det är något visst med ett alldeles nytt liv fullt av möjligheter som inbjuder till begrundan av vad livet kan ha i sitt sköte för det barnet och vilka underbara ting han eller hon ska åstadkomma. Aldrig har detta varit mer sant än vid Guds Sons, Jesu Kristi födelse. Aldrig har ett större hopp fästs vid ett barn, och aldrig har någon fötts med så stora löften.

När en ängel bjöd herdar att söka ett nyfött barn i en krubba, gav han dem också ett budskap om det barnet. Det var ett budskap om hopp – att detta barn hade kommit till jorden för att fullfölja ett heligt uppdrag. Herdarna spred sitt budskap överallt och ”alla som hörde det förundrade sig över vad herdarna berättade för dem. Men Maria bevarade och begrundade allt detta i sitt hjärta” (Luk. 2:18–19). Det kanske vore bra att följa Marias exempel den här julen: att begrunda i ditt hjärta det som du har hört om Frälsaren i år. Hur utförde han sitt återlösningsuppdrag i de redogörelser du läst? Och än viktigare: Hur har hans mission förändrat ditt liv?

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus gick av välvilja med på att födas bland oss här på jorden.

Även om du har läst eller hört berättelsen om Jesu födelse många gånger förut, bör du den här gången studera med den här tanken: ”Under julen firar vi inte bara hur Jesus kom till världen utan också vetskapen om vem han är – vår Herre och Frälsare, Jesus Kristus – och varför han kom” (Craig C. Christensen, ”Hela julberättelsen” [Första presidentskapets julandakt, 4 dec. 2016], broadcasts.lds.org).

Vad vet du om vem Jesus Kristus var innan han föddes? (Se till exempel Joh. 17:5; Mosiah 3:5; L&F 76:13–14, 20–24; Mose 4:2.) Hur påverkar den här kunskapen dina känslor när du läser om hans födelse?

Vad vet du om varför Jesus Kristus kom till jorden? (Se till exempel Luk. 4:16–21; Joh. 3:16–17; 3 Ne. 27:13–16; L&F 20:20–28.) Hur påverkar den här kunskapen det du känner för Frälsaren? Hur påverkar den ditt sätt att leva?

Se även 2 Korintierbrevet 8:9; Hebreerbrevet 2:7–18; 1 Nephi 11:13–33; Alma 7:10–13; ”Jesu födelse” (video, LDS.org).

1 Korintierbrevet 15:21–26; Kolosserbrevet 1:12–22; 1 Petrusbrevet 2:21–25

Jesus Kristus fullföljde sitt uppdrag och gjorde det möjligt för mig att ärva evigt liv.

Fastän berättelsen om Kristi födelse omgavs av förunderliga händelser, skulle hans födelse varit bara ännu en födelse om det inte vore för det stora verk han åstadkom senare i sitt liv. Som president Gordon B. Hinckley sa: ”Jesusbarnet från Betlehem skulle bara vara ännu ett barn om det inte vore för att han var Getsemanes och Golgatas återlösande Kristus, och för uppståndelsens triumferande faktum” (”Den förunderliga och sanna berättelsen om julen”, Liahona, dec. 2000, s. 6).

Bild
Jesus knäböjer i Getsemane

Getsemane, av J. Kirk Richards

Bevisen på Frälsarens gudomliga mission och hans mäktiga kärlek till andra återfinns överallt i Nya testamentet. Vilka ställen eller berättelser kommer du att tänka på? Du kan se tillbaka på den här resursen eller din studiedagbok och tänka igenom några av de intryck du skrev ner. Du kan också läsa 1 Korintierbrevet 15:21–26; Kolosserbrevet 1:12–22; 1 Petrusbrevet 2:21–25 och tänka på hur Frälsaren och hans verk har välsignat ditt liv. Vad känner du dig inspirerad att förändra i ditt liv? På vilket sätt ska du få del av Frälsarens kraft?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Hur kan du fira Jesu Kristi födelse med din familj? Här är några förslag, och du kan komma på egna:

  • Läs eller spela upp delar av berättelsen om Jesu födelse tillsammans.

  • Se videon ”Jesu födelse” (LDS.org).

  • Använd några av resurserna på christmas.mormon.org; jesuschrist.lds.org eller ”Jul”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

  • Se en av första presidentskapets julandakter (broadcasts.lds.org;).

  • Sjung julsånger tillsammans eller välj grannar eller vänner att besöka och sjunga för (se Psalmer, nr 132–147).

  • Utför något tjänande.

  • Be familjen leta efter detaljer i berättelsen om Jesu födelse som ger dem idéer till juldekorationer att göra för att påminna dem om Jesus Kristus.

1 Korintierbrevet 15:21–26; Kolosserbrevet 1:12–22; 1 Petrusbrevet 2:21–25

Varför är du tacksam för att Jesus Kristus föddes? Vilka gåvor har han gett oss? Hur kan vi visa honom vår tacksamhet?

”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”

Om du vill hjälpa din familj fokusera på Frälsaren vid jultiden kan ni kanske ta er tid till att läsa och studera tillsammans ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” ( Liahona, maj 2017, omslagets främre insida). Kanske kan ni lära er delar av ”Den levande Kristus” utantill eller söka efter beskrivningar av Frälsarens liv i Nya testamentet som stödjer dess påståenden. Ni kan också låta varje familjemedlem skriva sitt vittnesbörd om Jesus Kristus och, om han eller hon manas till det, läsa det för familjen.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök Jesus Kristus. Skrifterna lär oss att allting vittnar om Jesus Kristus (se Mose 6:62–63), så vi bör söka honom i allting. När ni läser skrifterna kan ni notera eller markera verser som undervisar om honom. Ta er tid under tiden fram till julen att söka sådant omkring er som vittnar om Jesus Kristus.

Skriv ut