Kom, følg med meg
2.-8. desember. 1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev: ‘Gud er kjærlighet’


“2.-8. desember. 1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev: ‘Gud er kjærlighet’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“2.-8. desember. 1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
En smilende Jesus Kristus sitter sammen med et smilende barn

Perfect Love, av Del Parson

2. - 8. desember

1-3 Johannes’ brev; Judas’ brev

“Gud er kjærlighet”

Mens du leser Johannes’ og Judas’ brev, søk inspirasjon om hvordan du kan vise din kjærlighet til Gud. Skriv ned disse inntrykkene og handle ifølge dem.

Skriv ned dine inntrykk

Da Johannes og Judas skrev sine brev, var det forutsagte frafallet underveis, et resultat av både intens forfølgelse og forvrengt lære. Noen falske lærere stilte til og med spørsmål om Jesus Kristus faktisk hadde vist seg “i kjødet” (se, for eksempel, 1 Johannes 4:1-3; 2 Johannes 1:7). Så apostelen Johannes begynte sitt første brev med å gi sitt personlige vitnesbyrd om Frelseren: “Det som var fra begynnelsen, det som vi har hørt, det som vi har sett med våre øyne, det som vi betraktet og våre hender rørte ved, om livets Ord” (1 Johannes 1:1 ). Men kanskje det mektigste budskapet i Johannes’ brev er om kjærlighet, Guds kjærlighet til oss og den kjærlighet vi skulle ha til ham og til alle hans barn. Johannes hadde jo selv opplevd Frelserens kjærlighet (se Johannes 13:23; 20:2), og han ønsket at de hellige skulle føle den samme kjærligheten når de opplevde vanskeligheter og motgang, for “frykt er ikke i kjærligheten, men den fullkomne kjærlighet driver frykten ut” (1 Johannes 4:18).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Johannes’ brev

Gud er lys, og Gud er kjærlighet.

Hvis du skulle velge ett eller to ord for å beskrive Gud, hva ville det være? I sine brev brukte Johannes ordene “lys” og “kjærlighet” (1 Johannes 1:5; 4:8, 16). Når du leser 1 Johannes, kan du grunne på Johannes’ erfaringer slik de er nedtegnet i Johannes’ evangelium, og overveie hvordan disse erfaringene kan ha lært Johannes om Guds lys og kjærlighet. Hvilke personlige erfaringer har lært deg at Gud er lys og kjærlighet?

Se også Johannes 3:16-21; 15:9-17; 2 Nephi 26:24; Lære og pakter 50:24; 88:6, 12-13; 93:36-37.

1 Johannes 2:24-3:3

Jeg kan bli som Jesus Kristus.

Synes du at målet om å bli Kristus-lik noen ganger virker for høyt? Overvei Johannes’ oppmuntrende råd: “Og nå, barn: Bli i ham, for at vi kan ha frimodighet når han blir åpenbaret… [og] da skal vi bli ham like” (1 Johannes 2:28; 3:2). Hva finner du i 1 Johannes 2:24-3:3 som gir deg selvtillit og trøst som en Jesu Kristi disippel? Når du studerer Johannes’ brev, se etter andre prinsipper eller råd som kan hjelpe deg i din innsats for å bli mer Kristus-lik.

Se også Moroni 7:48; Lære og pakter 88:67-68.

Joseph Smiths oversettelse, 1 Johannes 4:12

Har “intet menneske… noensinne sett Gud”?

Joseph Smiths oversettelse, 1 Johannes 4:12 (se Bible Appendix) viser at “Intet menneske har noensinne sett Gud bortsett fra de som tror” ( se også Johannes 6:46; 3 Johannes 1:11). I Skriftene finnes det nedtegnet flere tilfeller der Gud Faderen har vist seg for trofaste enkeltpersoner, også Johannes selv (se Johannes’ åpenbaring 4; se også Apostlenes gjerninger 7:55-56; 1 Nephi 1:8; Lære og pakter 76:23; Joseph Smith – Historie 1:16-17).

1 Johannes 5

Når jeg utøver tro på Jesus Kristus og blir født på ny, kan jeg overvinne verden.

Tanken om å overvinne verden forekommer flere ganger i Johannes’ skrifter. Johannes skrev det Jesus sa, “I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden” (Johannes 16:33). Og i Johannes’ åpenbaring 2-3, skrev Johannes ned Herrens løfte til dem som overvant verden. Hva sa Johannes om å overvinne verden i 1 Johannes 5:3-5? Mens du leser 1 Johannes 5, se etter hva vi må gjøre for å overvinne verden og få evig liv. Hvordan kan det å overvinne verden se ut i ditt liv? Du kan også finne svar og innsikt i eldste Neil L. Andersens budskap “Hvordan overvinne verden” (Ensign eller Liahona, mai 2017, 58-62).

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

1 Johannes 2:8-11

For å hjelpe familien å grunne på Johannes’ læresetninger, kan dere samles i et mørkt rom og la familiemedlemmene oppleve forskjellen mellom å gå “i mørket” og å gå “i lyset”. Hvordan forårsaker hat at vi går i mørket og snubler? Hvordan bringer det å ha kjærlighet til hverandre lys inn i vårt liv?

1 Johannes 3:21-22

Hva i disse versene øker den tillit vi har til Gud og til vår evne til å motta svar på våre bønner? Du kan også slå opp “Bønn” i Veiledning til Skriftene (scriptures.lds.org).

1 Johannes 5:2-3

Er det noen av budene vi betrakter som “tunge” eller vanskelige å følge? Hvordan endrer vår kjærlighet til Gud hva vi føler for hans bud?

Bilde
en familie som kneler ned sammen i bønn

Å holde Guds bud hjelper oss å overvinne verden.

Judas brev 1:3-4

Er det noen åndelige farer som har “sneket seg inn” i vårt liv og i vår familie? (Judas 1:4). Hvordan kan vi følge Judas’ anmodning om å “stride for den tro” og motstå disse farene? (Judas 1:3). Hva kan vi gjøre for å sikre at “fred og kjærlighet bli[r] [oss] rikelig til del” i vår familie? (Judas 1:2).

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Finn Guds kjærlighet. Eldste M. Russell Ballard sa, “Evangeliet er et kjærlighetens evangelium – kjærlighet til Gud og kjærlighet til hverandre” (“God’s Love for His Children”, Ensign, mai 1988, 59). Når du leser Skriftene, overvei å notere eller merke ord og uttrykk som viser tegn på Guds kjærlighet.

Skriv ut