Kom, følg med meg
16.-22. desember. Julen: ‘En stor glede’


“16.-22. desember. Julen: ‘En stor glede’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“16.-22. desember. Julen”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2019

Bilde
Jesusbarnet i en krybbe

Safe in a Stable, av Dan Burr

16.-22. desember

Julen

“En stor glede”

For noen kan julen være en hektisk tid. Overvei hvordan ditt studium av Det nye testamente kan bidra til å bringe en ånd av fred og hellighet inn i ditt liv. Grunn over den innflytelse Frelserens fødsel og misjon har i ditt liv, og skriv ned alle åndelige inntrykk du får.

Skriv ned dine inntrykk

Hvorfor gir et barns fødsel så stor glede? Kanskje fordi et nytt barn kan være et symbol på håp. Det er noe med et helt nytt liv fullt av muligheter som innbyr oss til å grunne over hva livet vil gi dette barnet og hvilke vidunderlige ting han eller hun vil oppnå. Aldri har dette vært mer sant enn ved fødselen til Guds sønn, Jesus Kristus. Aldri har det vært mer håp knyttet til et barn, og aldri har det vært født noen med så store løfter.

Da engelen innbød hyrdene til å finne det nyfødte barnet i en krybbe, ga han dem også et budskap om dette barnet. Det var et budskap om håp – at dette barnet var kommet til jorden for å oppfylle en hellig misjon. Hyrdene “fortalte… om det ord som var talt til dem… og alle som hørte det, undret seg over det som ble sagt dem av hyrdene. Men Maria tok vare på alle disse ord og grunnet på dem i sitt hjerte” (Lukas 2:17-19). Kanskje det kunne være bra å følge Marias eksempel denne julen; å grunne på de ting som du har lært om Frelseren i år, i ditt hjerte. Hvordan fullførte han sin forløsningsmisjon i de beretningene du har lest? Og enda viktigere, hvordan har hans misjon endret ditt liv?

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20

Jesus Kristus nedlot seg til å bli født blant oss på jorden.

Selv om du har lest historien om Jesu Kristi fødsel mange ganger før, kan du denne gangen studere den med denne tanken i sinnet: “Julen er ikke bare en feiring av hvordan Jesus kom til verden men også kunnskap om hvem han er – vår Herre og Frelser, Jesus Kristus – og hvorfor han kom” (Craig C. Christensen, “The Fulness of the Story of Christmas” [Det første presidentskaps juleandakt, 4. des. 2016], broadcasts.lds.org).

Hva vet du om hvem Jesus Kristus var før han ble født? (se, for eksempel, Johannes 17:5; Mosiah 3:5; L&p 76:13-14, 20-24; Moses 4:2). Hvordan påvirker denne kunnskapen det du føler når du leser om hans fødsel?

Hva vet du om hvorfor Jesus Kristus kom til jorden? (se, for eksempel, Lukas 4:16-21; Johannes 3:16-17; 3 Nephi 27:13-16; L&p 20:20-28). Hvordan påvirker denne kunnskapen det du føler om Frelseren? Hvordan påvirker det måten du lever på?

Se også 2 Korinterbrev 8:9; Hebreerne 2:7-18; 1 Nephi 11:13-33; Alma 7:10-13; “The Nativity” [Jesu fødsel] (video, LDS.org).

1 Korinterbrev 15:21-26; Kolosserne 1:12-22; 1 Peter 2:21-25

Jesus fullførte sin misjon og gjorde det mulig for meg å arve evig liv.

Selv om historien om Kristi fødsel inneholder mange mirakuløse hendelser, ville hans fødsel bare ha vært som en vanlig fødsel dersom det ikke var for det store verket han utførte senere i livet. Som president Gordon B. Hinckley sa det, “Jesusbarnet i Betlehem ville bare være som et hvilket som helst annet barn, uten den forløsende Kristus i Getsemane og på Golgata, oppstandelsens triumferende kjensgjerning” (“The Wondrous and True Story of Christmas,” Ensign, des. 2000, 5).

Bilde
Jesus kneler i Getsemane hage

Gethsemane, av J. Kirk Richards

Tegn på Frelserens guddommelige misjon og hans mektige kjærlighet til andre finnes gjennom hele Det nye testamente. Hvilke skriftsteder eller beretninger kan du komme på? Du kan gjerne gå tilbake gjennom denne ressursen eller studiedagboken din og lese noen av de inntrykkene du skrev ned. Du kan også lese 1 Korinterbrev 15:21-26; Kolosserne 1:12-22; 1 Peter 2:21-25 og grunne på hvordan Frelseren og hans verk har velsignet ditt liv. Hva føler du deg inspirert til å forandre i livet ditt? Hvordan vil du dra nytte av Frelserens kraft?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag:

Matteus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20

Hvordan kan du feire Jesu Kristi fødsel sammen med familien din? Her er noen forslag, eller du kan finne på dine egne:

  • Les eller rollespill deler av julefortellingen sammen.

  • Se videoen “The Nativity” [Jesu fødsel] (LDS.org).

  • Utforsk noen av ressursene på christmas.mormon.org; jesuschrist.lds.org.

  • Se en juleandakt fra Det første presidentskap (broadcasts.lds.org;).

  • Syng julesalmer sammen, eller velg naboer eller venner dere kan besøke og synge for (se Salmer, nr. 118-128).

  • Utfør en tjenestegjerning.

  • Be familiemedlemmene om å se etter detaljer i julefortellingen som gir dem ideer til dekorasjoner som de kan lage for å minnes Jesus Kristus.

1 Korinterbrev 15:21-26; Kolosserne 1:12-22; 1 Peter 2:21-25

Hvorfor er vi takknemlige for at Jesus Kristus ble født? Hvilke gaver har han gitt oss? Hvordan kan vi vise ham vår takknemlighet?

“Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd”

Hvis du vil hjelpe familien å fokusere på Frelseren i juletiden, kan dere tilbringe litt tid med å lese og studere sammen “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” (Ensign eller Liahona, mai 2017, innsiden av omslaget). Kanskje dere kan lære utenat avsnitt fra “Den levende Kristus” eller se etter beskrivelser av Frelserens liv i Det nye testamente som støtter erklæringer i den. Du kan også be hvert familiemedlem om å skrive hans eller hennes eget vitnesbyrd om Jesus Kristus og, dersom de føler seg tilskyndet til det, lese det til familien.

For flere ideer til hvordan man underviser barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter Jesus Kristus. Skriftene lærer oss at alle ting vitner om Kristus (se Moses 6:62-63), så vi skulle se etter ham i alle ting. Når du leser Skriftene, overvei å notere eller merke vers som underviser deg om ham. Bruk litt tid i dagene frem til jul for å se etter ting rundt deg som vitner om Jesus Kristus.

Skriv ut