Nya testamentet 2023
6–12 februari. Johannes 2–4: ”Ni måste födas på nytt”


”6–12 februari. Johannes 2–4: ’Ni måste födas på nytt’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”6–12 februari. Johannes 2–4”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus talar med Nikodemus

6–12 februari

Johannes 2–4

”Ni måste födas på nytt”

Medan du läser Johannes 2–4 undervisar Anden dig om din egen omvändelse. Skriv ner hans maningar. Du kan hitta ytterligare andliga insikter i studieförslagen i den här översikten.

Skriv ner dina intryck

Vid en bröllopsfest i Kana förvandlade Kristus vatten till vin – en händelse som Johannes kallade ”det första av tecknen” (se Johannes 2:11). Det är sant på mer än ett sätt. Det var det första underverk Jesus utförde offentligt, men kan också symbolisera en annan förunderlig början – att våra hjärtan börjar förvandlas när vi blir mer och mer som vår Frälsare. Det här livets största underverk börjar med beslutet att följa Jesus Kristus, att förändras och leva ett bättre liv genom honom. Det här underverket kan bli så livsförändrande att ”födas på nytt” är ett av de bästa sätten att beskriva det (Johannes 3:7). Men pånyttfödelse är egentligen bara början på lärjungeskapets stig. Kristi ord till den samariska kvinnan vid brunnen påminner oss om att om vi fortsätter på den stigen blir evangeliet ”en källa” inom oss som ” flödar fram till evigt liv” (Johannes 4:14).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 2:1–11

Jesu Kristi underverk ”uppenbarade [hans] härlighet”.

När du läser om hur Frälsaren förvandlade vatten till vin i Johannes 2:1–11 kan du få ytterligare insikter genom att tänka på de olika personers perspektiv som var där, såsom Maria, lärjungarna och andra. Om du hade bevittnat de händelser som beskrivs här, vad skulle du ha fått för intryck av Jesus? Vad lär detta underverk dig om honom?

Johannes 3:1–21

Jag måste födas på nytt för att komma in i Guds rike.

När Nikodemus kom till Jesus i hemlighet var han en försiktig åskådare. Men senare försvarade han Jesus offentligt (se Johannes 7:45–52) och anslöt sig till de troende vid Frälsarens begravning (se Johannes 19:38–40). Vilka lärdomar finner du i Johannes 3:1–21 som kan ha inspirerat Nikodemus att följa Jesus och bli född på nytt?

Profeten Joseph Smith sa: ”Pånyttfödelse får man genom Guds Ande, genom förrättningar” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 95). Vilken roll spelade ditt dop och din konfirmation – att bli ”född av vatten och Ande” (Johannes 3:5) – i din pånyttfödelse? Vad gör du för att fortsätta den här förvandlingsprocessen? (Se Alma 5:11–14.)

Se även Mosiah 5:7; 27:25–26; David A. Bednar, ”Vi måste födas på nytt”, Liahona, maj 2007, s. 19–22.

Johannes 3:16–17

Min himmelske Fader visar sin kärlek till mig genom Jesus Kristus.

Äldste Jeffrey R. Holland har lärt: ”Evighetens största och främsta sanning är att Gud älskar oss av allt sitt hjärta, sin förmåga, sitt förstånd och sin styrka” (”I morgon skall Herren göra under bland er”, Liahona, maj 2016, s. 126). Hur har du känt Guds kärlek genom att han gav oss sin Son som gåva?

Sakramentet ger oss tid att begrunda Guds kärlek och att han gav oss sin Son som gåva. Vilka sakramentspsalmer hjälper dig att känna hans kärlek? Vad gör du för att göra sakramentet mer meningsfullt?

När du fortsätter att läsa om Frälsarens undervisning och verksamhet, fråga dig då hur det du läser hjälper dig att förstå och känna Guds kärlek.

Johannes 4:24

Är Gud en ande?

En del kan bli förvirrade av Jesu ord att Gud är ande. I Joseph Smiths översättning ges ytterligare förtydligande: ”För åt dessa har Gud lovat sin Ande” (Joseph Smiths översättning, Johannes 4:26, i Handledning för skriftstudier). Nutida uppenbarelse lär också att Gud har en kropp av kött och ben (se Läran och förbunden 130:22–23; se även 1 Moseboken 5:1–3; Hebreerbrevet 1:1–3).

Johannes 4:5–26

Kristus erbjuder mig sitt levande vatten.

Vad kan Jesus ha menat när han sa till den samariska kvinnan att den som dricker av det vatten han ger aldrig någonsin ska törsta? På vilket sätt är evangeliet som levande vatten?

Bild
strömmande vatten

Kristi evangelium är det levande vatten som ger själen näring.

Ett av Frälsarens budskap till den samariska kvinnan var att hur vi tillber är viktigare än var vi tillber (se Johannes 4:21–24). Vad gör vi när vi ”tillber Fadern i ande och sanning” (se Johannes 4:23)?

Se även Handledning för skriftstudier, ”Dyrka; Tillbe, tillbedjan”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org; Dean M. Davies, ”Tillbedjans välsignelser”, Liahona, nov. 2016, s. 93–95.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Johannes 2–4.När familjen läser de här kapitlen den här veckan, kan ni särskilt lägga märke till hur Frälsaren använde vardagliga saker – födseln, vind, vatten och mat – för undervisning om andliga sanningar. Vilka saker i ert hem kan man använda till att undervisa om andliga sanningar?

När ni studerar dessa kapitel kan ni förslagsvis titta på videor tillsammans som skildrar dessa händelser: ”Jesus förvandlar vatten till vin” [Jesus Turns Water into Wine], ”Jesus rensar templet” [Jesus Cleanses the Temple], ”Jesus undervisar om att födas på nytt” [Jesus Teaches of Being Born Again] och ”Jesus undervisar en samarisk kvinna” [Jesus Teaches a Samaritan Woman] (ChurchofJesusChrist.org).

Johannes 2:13–17.Vilka orena influenser behöver din familj hålla borta från hemmet så att det kan vara en helig plats – som templet? Vad tänker du göra för att hålla sådant borta?

Johannes 3:1–6.Prata med din familj om havandeskapets och födelsens under – processen att skapa en levande, intelligent varelse. Jesus lärde att vi måste bli födda på nytt innan vi kan komma in i Guds rike. Varför är pånyttfödelse en bra metafor för den förändring som krävs av oss innan vi kan inträda i Guds rike? Hur kan vi uppleva processen av en andlig pånyttfödelse?

Johannes 3:16–17.Be familjemedlemmarna att med egna ord återge de här verserna, som om de skulle förklara dem för en vän. Hur har Jesus Kristus hjälpt oss att känna Guds kärlek?

Johannes 4:5–15.Vad lärde Frälsaren oss när han jämförde sitt evangelium med levande vatten? Din familj kan förslagsvis titta på rinnande vatten och beskriva vattnets förtjänster. Varför behöver vi dricka vatten varje dag? På vilket sätt är Jesu Kristi evangelium som ”en källa … med vatten som flödar fram till evigt liv” (Johannes 4:14)?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Min himmelske Fader älskar mig”, Barnens sångbok, s. 16–17.

Förbättra våra personliga studier

Leta efter symboler. Skrifterna använder ofta föremål, händelser eller handlingar för att illustrera andliga sanningar. Dessa symboler kan berika vår förståelse av den lärosats som lärs ut. Frälsaren liknade till exempel omvändelse med att födas på nytt.

Bild
Jesus och den samariska kvinnan vid brunnen

Levande vatten, av Simon Dewey

Skriv ut