Det Nye Testamente 2023
13.-19. februar. Matthæus 5; Lukas 6: »Salige er I«


»13.-19. februar. Matthæus 5; ›Lukas 6: Salige er I‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»13.-19. februar. Matthæus 5; Lukas 6«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus underviser på bjerget

Jesu bjergprædiken, af Gustave Doré

13.-19. februar

Matthæus 5; Lukas 6

»Salige er I«

Vær opmærksom på de indtryk, du modtager, når du læser Matthæus 5 og Lukas 6, og skriv dem ned i en studiedagbog eller notér dem på anden måde. Denne oversigt kan hjælpe dig med at finde nogle vigtige principper i disse kapitler, men vær åben for andre, du opdager i dit studium.

Nedskriv dine indtryk

På dette tidspunkt i Jesu tjenestegerning var det tydeligt, at hans lærdomme ville være ulig noget, folk på hans tid var vant til at høre. De fattige vil modtage Guds rige? De sagtmodige skal arve jorden? Salige er de, som forfølges? De skriftkloge og farisæerne underviste ikke om sådanne ting. Og alligevel erkendte de, der virkelig forstod Guds lov, sandheden i Frelserens ord. »Øje for øje« og »[had] din fjende« var en mindre lov (Matt 5:38, 43). Men Jesus Kristus var kommet for at undervise i en højere lov (se 3 Ne 15:2-10), der var beregnet til at hjælpe os til en dag at blive »fuldkomne, som [vores] himmelske fader er fuldkommen« (Matt 5:48).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 5:1-12; Lukas 6:20-26,:46-49

Varig lykke kommer ved at leve sådan, som Jesus Kristus forkyndte.

Alle ønsker at være lykkelige, men ikke alle leder efter lykke de samme steder. Nogle leder efter det i verdslig magt eller verdslige stillinger, andre i rigdomme eller ved at tilfredsstille fysiske lyster. Jesus Kristus kom for at undervise om vejen til evigtvarende lykke, for at undervise om, hvad det virkelig vil sige at være salig. Hvad lærer du af Matthæus 5:1-12 og Lukas 6:20-26 om at opnå evigtvarende lykke? Hvordan adskiller det sig fra verdens syn på lykke?

Hvad kan du lære af disse vers og Lukas 6:46-49 om at være en Jesu Kristi discipel? Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at udvikle de kvaliteter, der er beskrevet i disse vers?

Se også Guide til Skrifterne, »Saligprisningerne«, JesuKristiKirke.org; »Bjergprædikenen: Saligprisningerne« (video) JesuKristiKirke.org.

Matthæus 5:13

»I er jordens salt.«

Salt er længe blevet brugt til at konservere, give smag og rense. Salt havde også en religiøs betydning for israelitterne. Det var forbundet med skikken med slagtofre under moseloven (se 3 Mos 2:13; 4 Mos 18:19). Når salt mister sin kraft, bliver det uvirksomt eller »duer ikke til andet end at smides ud« (Matt 5:13). Det sker, når det bliver blandet med eller forurenet af andre ting.

Husk dette, når du tænker over Matthæus 5:13. Hvordan vil du bevare din kraft som en discipel af Jesus Kristus? Hvordan vil du udføre dit bevarings- og renselsesarbejde som jordens salt?

Se også Lære og Pagter 103:9-10.

Billede
Salt

»I er jordens salt« (Matt 5:13).

Matthæus 5:17-48; Lukas 6:27-35

Kristi lov erstatter moseloven.

Disciplene kan være blevet overraskede over at høre Jesus sige, at deres retskaffenhed skulle overgå de skriftkloges og farisæernes (se Matt 5:20), der brystede sig af, hvor godt de overholdt moseloven.

Når du læser Matthæus 5:21-48 og Lukas 6:27-35, så overvej at markere både den opførsel, der krævedes i moseloven (»I har hørt, at …«), og det, Jesus underviste om for at højne den opførsel. Hvorfor tror du, Frelserens vej er en højere lov?

Hvad underviste Jesus for eksempel om i Matthæus 5:27-28 angående vores ansvar for vores tanker? Hvordan kan du få mere kontrol over de tanker og følelser, der kommer ind i dit sind og hjerte? (se L&P 121:45).

Matthæus 5:48

Forventer vor himmelske Fader virkelig, at jeg er fuldkommen?

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Ordet fuldkommen er oversat fra det græske teleios, som betyder ›fuldstændig‹ … Navnemåden af udsagnsordet er teleiono, som betyder ›at nå et fjernt mål, at være udviklet fuldt ud, at fuldende eller at afslutte.‹ Læg mærke til, at ordet ikke betyder ›uden fejl‹; det antyder ›opnåelse af et fjernt mål‹ …

Herren lærte os: ›I er ikke i stand til at tåle Guds nærhed nu … fortsæt derfor i tålmodighed, indtil I bliver gjort fuldkomne‹ (L&P 67:13).

Vi behøver ikke at fortvivle, hvis vores oprigtige stræben mod fuldkommenhed synes så besværlig og endeløs. Fuldkommengørelse venter. Den kan først blive fuldstændig efter opstandelsen og kun igennem Herren. Den venter alle, som elsker ham og holder hans bud« (se »Fuldkommengørelse venter«, Stjernen, jan. 1996, s. 86, 88).

Se også 2 Peter 1:3-11; Moroni 10:32-33; Lære og Pagter 76:69; Jeffrey R. Holland, »Vær derfor fuldkomne til sidst«, Liahona, nov. 2017, s. 40-42.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 5:1-9.Hvilke principper i Matthæus 5:1-9 kan være med til at gøre jeres hjem til et gladere sted? I kan udvælge et eller to, der virker særligt vigtige for jeres familie. Hvilke lærdomme finder vi f.eks., som kan hjælpe os til at blive fredsstiftere? (se Matt 5:21-25, 38-44). Hvilke mål kan vi sætte os? Hvordan vil vi følge op?

Matthæus 5:13.Spis sammen noget mad, der er tilsat salt og den samme mad uden salt. Hvilken forskel lægger vi mærke til? Hvad betyder det at være »jordens salt«? Hvordan kan vi gøre dette?

Matthæus 5:14-16.Hjælp din familie til at forstå, hvad det vil sige at være »verdens lys« ved at undersøge nogle af lyskilderne i jeres hjem, jeres nabolag og i verden. Det kan være en hjælp at vise, hvad der sker, når man skjuler et lys. Hvad mente Jesus, da han sagde: »I er verdens lys«? (Matt 5:14). Hvem har været et lys for vores familie? Hvordan kan vi være et lys for andre? (se 3 Ne 18:16, 24-25).

Matthæus 5:43-45.Mens jeres familie læser Frelserens ord i disse vers, kan I tale om, hvem I specifikt føler, I kan elske, velsigne og bede for. Hvordan kan vi øge vores kærlighed til dem?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Mit lys«, Børnenes sangbog, s. 96.

Gør undervisningen bedre

Vær opmærksom. »Når I lægger mærke til, hvad der sker i jeres [børns] liv, så vil I finde fremragende undervisningsmuligheder … Kommentarer, som [de] kommer med, eller spørgsmål, som de stiller, kan også føre til undervisningsmuligheder« (Undervisning på Frelserens måde, s. 16).

Billede
stearinlys

»I er verdens lys« (Matt 5:14).

Udskriv